Niezwykłe fotografie ukazujące wojnę 1920 – nowa wystawa w Muzeum Narodowym

  • Fot.: MNW
    Fot.: MNW

Od 14 sierpnia w Muzeum Narodowym w Warszawie można oglądać wystawę "Fotorelacje. Wojna 1920".

Przygotowana z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej ekspozycja ma na celu przywrócenie zbiorowej pamięci obrazu wojny polsko-bolszewickiej. Zaprezentowano fotografie ukazujące wojenną codzienność – zdjęcia prywatne i oficjalne, wykonane przez zawodowych fotografów i amatorów, przez wojskowych i cywilów. Wernisaż wystawy odbył się 13 sierpnia z udziałem przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, instytucji kultury, środowisk artystycznych i naukowych, świata dyplomacji, mediów i biznesu.

REKLAMA

Choć zachowało się bardzo wiele zdjęć upamiętniających wojnę polsko-bolszewicką, to jej świadectwa nie zapisały się w świadomości Polaków. – Nie mamy w głowie obrazów z wojny polsko-bolszewickiej, nie było czasu, żebyśmy się tego nauczyli. Mamy nadzieję, że lukę tę wypełni nasza wystawa. Ekspozycja jest próbą przywrócenia zbiorowej pamięci obrazu tego konfliktu. Właśnie to czyni ją wyjątkową – powiedział. Jednocześnie dodał, że bogate zbiory fotograficzne, których część znalazła się na wystawie "Fotorelacje. Wojna 1920", powinny mieć w Muzeum swoje stałe miejsce - powiedział we wprowadzeniu do wystawy p.o. dyrektora MNW dr hab. Łukasz Gaweł, prof. UJ.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ NA ŁAMACH MAGAZYNU "TERAZ POLSKA" O NIEZWYKŁYM POLSKIM RZEŹBIARZU I BRAWUROWYM ODZYSKANIU JEGO PRAC (1) "GUCIA ZAMOYSKIEGO ZAKOPIAŃSKIE ŚWIATY" ORAZ (2) "RZEŹBIARZ ZAMOYSKI"

Fotografia towarzyszy wojnie od samego swojego powstania. Na tej wystawie zaprezentowano różne perspektywy fotograficznego widzenia wojny – relację oficjalną, propagandową i prywatną, amatorską i zawodową: – Ekspozycja opowiada nie tylko o uczestnikach wojny, ale także o tym, kto i jak fotografował – wyjaśniła kuratorka Karolina Puchała-Rojek.

Na wystawie w MNW prezentowane są niemal wyłącznie oryginalne odbitki z epoki, naświetlone i wywołane w momencie rozgrywania się wydarzeń, które przedstawiają. "Fotorelacje. Wojna 1920” oglądać można do 15 listopada, codziennie od wtorku do niedzieli w godzinach otwarcia MNW dla zwiedzających (10.00–16.00).

Więcej o wystawie "Fotorelacje. Wojna 1920"

"Fotorelacje. Wojna 1920”, przygotowana z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej, jest próbą przywrócenia zbiorowej pamięci obrazu tego dramatycznego okresu. Na wystawie zaprezentowano fotografie ukazujące wojenną codzienność – prywatne i oficjalne, wykonane przez zawodowych fotografów i amatorów, przez wojskowych i cywilów. To niemal wyłącznie oryginalne odbitki z epoki, naświetlone i wywołane tak dawno, jak odległe są wydarzenia, które przedstawiają. Ekspozycja w różnych aspektach i z rozmaitych perspektyw ukazuje znaczenie fotografii jako źródła i świadectwa, oficjalnego (czasem propagandowego) oraz osobistego (prywatnego, intymnego).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ NA ŁAMACH MAGAZYNU "TERAZ POLSKA" O NIEOCZYWISTEJ WYSTAWIE MALARSTWA, KTÓRE W SPOSÓB INTRYGUJĄCY OPOWIADA O POLSKOŚCI

Po raz pierwszy w tak dużym wyborze zostaną pokazane oryginalne zdjęcia i albumy z epoki, dotąd prezentowane zazwyczaj w formie kopii. – Na ekspozycji można będzie zobaczyć fotografie ilustrujące codzienne życie w czasie wojny, oczekiwanie na walkę, prywatne portrety żołnierzy i żołnierek, sceny z rekrutacji, ćwiczeń, marszów i przegrupowań oraz oficjalnych ceremonii, wreszcie brutalne konsekwencje każdej wojny: zniszczenia, jeńców, rannych i zabitych – mówi Karolina Puchała-Rojek, kuratorka wystawy. Na wystawie można obejrzeć fotografie m.in. Kazimierza Mitery, Jana Zimowskiego, Wacława Saryusza-Wolskiego, Jana Bułhaka, Kazimierza Skórskiego i Adama Wisłockiego, jednak większość prezentowanych zdjęć pozostaje anonimowa.

Zdjęcia w służbie propagandy

Od początku swego istnienia fotografia jest medium chętnie wykorzystywanym do wywierania wpływu na procesy społeczne i polityczne. Na wystawie w MNW zostanie zaprezentowany obszerny wybór fotografii, które w czasie wojny polsko-bolszewickiej powszechnie służyły oficjalnej relacji. Niektóre z nich, publikowane w ówczesnej prasie, mają potencjał, by stać się ikonicznymi obrazami tej wojny. Do tej grupy należy kolekcja zdjęć Warszawskiej Agencji Fotograficznej, ukazująca wydarzenia roku 1920, niemal natychmiast zakupiona do zbiorów MNW. Są wśród nich istotne dla państwowej narracji

Prywatne opowieści

Znaczącą część ekspozycji stanowią zdjęcia amatorskie wykonane często z potrzeby zapisu osobistego doświadczenia wojny. Są dziełem cywilnych świadków i bezpośrednich uczestników działań wojennych. Na wystawie można będzie zobaczyć m.in. pamiątkowe portrety, zdjęcia ukazujące zaplecze wojny i działania na froncie. Na fotografiach z bogatej kolekcji Wojskowego Biura Historycznego znajdują się nie tylko zniszczone mosty, zdobyta broń, ceremonie pogrzebowe czy jeńcy, ale także pejzaże i sceny z codziennego życia. Natomiast próżno tu szukać zdjęć z bezpośrednich walk, czego powodem są głównie ograniczenia techniczne.

Fotoreporter sprzed stu lat

Jednym z odkryć w zbiorze WBH jest cykl ponad 30 fotografii anonimowego fotografa, który towarzyszył 35. pułkowi piechoty Wojska Polskiego prawdopodobnie aż do końca działań zbrojnych w 1921 roku. Zbiór ten – pierwotnie rozproszony – kuratorki wystawy uporządkowały i przypisały jednemu autorowi. Fotograf chętnie dokumentował nietypowe tematy i niemal nie wykonywał zdjęć pozowanych. To jeden z najciekawszych zespołów całej wystawy, układający się w wojenny fotoreportaż. Serię odbitek stykowych w oryginalnym, niewielkim rozmiarze po raz pierwszy będzie można obejrzeć jako całość.

Na froncie walki z epidemią

Na wystawie w MNW zostaną zaprezentowane nieupowszechniane dotąd fotografie z prywatnego archiwum Kazimierza Habichta, lekarza, specjalisty chorób zakaźnych, który w czasie wojny walczył z epidemią tyfusu. Mawiał, że jego zadaniem jest niewpuszczenie choroby do Polski i Europy. Zgodnie z przysięgą Hipokratesa leczył wszystkich: żołnierzy polskich, bolszewickich, a także cywilów. Dodatkowo na ekspozycji będzie można obejrzeć także – w większości pozowane – zdjęcia sanitariuszek Polskiego Towarzystwa Czerwonego Krzyża, opiekujących się chorymi i rannymi.

Zacna i kochana Komendantka OLK

Podczas wojny polsko-bolszewickiej po raz pierwszy do walki zbrojnej formalnie dopuszczono kobiety. W albumie dedykowanym Zacnej i kochanej Komendantce OLK, Aleksandrze Zagórskiej, zgromadzono prawie 100 fotografii żołnierek, wykonanych na zlecenie. W większości wypełniają go pozowane portrety żołnierek, pojedyncze i zbiorowe. W ten sposób symbolicznie upamiętniamy kobiety zaangażowane w wojnę polsko-bolszewicką.

Traumy wojny

Część wystawy, ukazująca zniszczenia wojenne i śmierć, dostępna będzie tylko dla osób pełnoletnich. Świadectwa okrucieństw wojny polsko-bolszewickiej były szeroko rozpowszechniane w czasie trwania konfliktu i wykorzystywane do celów propagandowych, jako zachęta do większej społecznej mobilizacji w walce przeciwko wrogowi. Inne fotografie dokumentują dobre traktowanie jeńców przez Wojsko Polskie. Zdjęcia publikowano w prasie krajowej, ale były też wykorzystywane przez polską dyplomację w kontaktach międzynarodowych.

Historia fotografii

Na wystawie w MNW pokazano niemal wyłącznie odbitki z lat 20. XX wieku w ich oryginalnej formie. Stan zachowania i formaty zdjęć są świadectwem technologicznego zaawansowania fotografii tamtego czasu. Ówczesna technika korzystała już powszechnie z negatywów na podłożu celuloidowym, tzw. błony zwojowej, choć popularne wciąż były negatywy cięte po jednej klatce. Nadal używano też negatywów szklanych.

Kroniki filmowe

Istotnym elementem wystawy są materiały audiowizualne. To zachowane fragmenty kronik filmowych, filmów fabularnych Dla Ciebie, Polsko (1920) i Cud nad Wisłą (1921) oraz niedawno odrestaurowanego, długometrażowego dokumentu Polonia Restituta (1928). Ich fragmenty, zestawione z fotografiami przedstawiającymi sceny teatrów frontowych, garkuchnie i zaplecze wojny pozwoliły nie tylko wizualnie uatrakcyjnić wystawę, ale też podkreślić różnicę w operowaniu językiem fotograficznym i filmowym. Wystawa opiera się na kolekcji MNW oraz na obiektach wypożyczonych z Muzeum Fotografii w Krakowie, Archiwum Nauki PAU i PAN w Krakowie, z Wojskowego Biura Historycznego i zbiorów prywatnych. Archiwalne zasoby filmowe zostały udostępnione dzięki Filmotece Narodowej – Instytutowi Audiowizualnemu (FINA). Ekspozycji towarzyszy bogaty program edukacyjny stacjonarny i online.

Źródło Muzeum Narodowe w Warszawie

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.