Wiemy ile chce zarabiać Generacja Z. Młodzi na rynku pracy
O młodych pokoleniach obecnych już na rynku pracy i dopiero na niego wchodzących słyszymy, że mają wygórowane aspiracje, zupełnie inne priorytety i nierealne oczekiwania. Tak mówiło się dekadę temu o millenialsach – obecnie 30-latkach, którzy zmienili oblicze rynku pracy. Nie była to zmiana drastyczna i nie zadziała się z dnia na dzień – nastąpiła raczej ewolucja, przebiegająca w toku negocjacji pracodawców i młodych pracowników.
W badaniu realizowanym przez PwC, Well.HR i Absolvent Consulting pochylono się nad oczekiwaniami pokolenia Z, stawiającego pierwsze kroki na rynku pracy. Jest to jedno z pierwszych tego typu badań realizowanych podczas pandemii COVID-19, czyli w okresie kształtowania się tzw. “nowej normalności”. Jak te wydarzenia przełożyły się na postawy młodych? Jakie wnioski płyną z tego dla pracodawców.
81.5% młodych Polaków wybiera dziś stabilność zatrudnienia zamiast pracy na własny rachunek. Młodzi potrzebują autorytetów – 67% woli szefa, który jest autorytetem niż przełożonego, który jest kolegą. Młodzi stawiają na fizyczne interakcje międzyludzkie – 61% chce pracować w zespole z doświadczonymi kolegami.
51% chce mieć pracę, która jest pasją. Dla 66% ważna jest praca zgodna z wartościami. Najważniejsze w pierwszej pracy są: przyjazna atmosfera, zdobycie doświadczenia zawodowego i poczucie, że praca ma sens. Na budowanie zaufania do pracodawcy oraz jego dobre postrzeganie mają wpływ przede wszystkim: transparentność wynagrodzenia (56%) oraz opinie znajomych (54%).
W większości młodzi ludzie szukają zatrudnienia na umowę o pracę. Wraz z wiekiem rośnie znaczenie tej formy umowy – wśród osób 25+ już prawie 84% szuka umowy o pracę, podczas gdy w grupie osób do 20 roku życia jest to 55%. Młodsi respondenci są bardziej elastyczni w kwestii umowy o zatrudnienie – dla 20% osób w wieku 21-24 rodzaj umowy nie ma znaczenia, a 13% z nich preferuje umowę o dzieło lub umowę zlecenie.
Na co młodzi ludzie zwracają uwagę przy wyborze pracy? Podejmując decyzję o aplikowaniu na ofertę zatrudnienia, młodzi Polacy dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Prawie wszyscy sprawdzają profil działania firmy oraz poziom wynagrodzenia, a 78% kandydatów – ofertę benefitów. 86% sprawdza opinie na temat pracodawcy w internecie, w porównaniu z 72% osób odwiedzających stronę kariera i 71% pytających o opinię znajomych. Natomiast profile pracodawców w mediach społecznościowych sprawdza niemal 60% uczestników badania. Dla prawie 70% badanych ważne są wartości firmy oraz jej wizja i misja.
Wśród oczekiwań młodych pracowników największe emocje pracodawców budzą zwykle zarobki. Zapytano więc, jakie wynagrodzenie netto młodzi ludzie zaakceptowaliby, rozważając ofertę pracy. Mediana oczekiwań kształtowała się na poziomie około 4 000 zł netto. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety podają podobne kwoty oczekiwanego wynagrodzenia. Najniższe oczekiwania finansowe, na poziomie 3 600 - 3 800 zł mają studenci kierunków artystycznych, społecznych i humanistycznych. Oczekiwania studentów kierunków ekonomicznych, ścisłych i technicznych plasują się w okolicach 4 000 zł. Najwyższe oczekiwania finansowe, na poziomie 4500 - 4600 zł, mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych.