Wiemy ile chce zarabiać Generacja Z. Młodzi na rynku pracy

  • Fot. Foundry/Pixabay
    Fot. Foundry/Pixabay

O młodych pokoleniach obecnych już na rynku pracy i dopiero na niego wchodzących słyszymy, że mają wygórowane aspiracje, zupełnie inne priorytety i nierealne oczekiwania. Tak mówiło się dekadę temu o millenialsach – obecnie 30-latkach, którzy zmienili oblicze rynku pracy. Nie była to zmiana drastyczna i nie zadziała się z dnia na dzień – nastąpiła raczej ewolucja, przebiegająca w toku negocjacji pracodawców i młodych pracowników.

W badaniu realizowanym przez PwC, Well.HR i Absolvent Consulting pochylono się nad oczekiwaniami pokolenia Z, stawiającego pierwsze kroki na rynku pracy. Jest to jedno z pierwszych tego typu badań realizowanych podczas pandemii COVID-19, czyli w okresie kształtowania się tzw. “nowej normalności”. Jak te wydarzenia przełożyły się na postawy młodych? Jakie wnioski płyną z tego dla pracodawców.

NAJLEPSZE FIRMY W POLSCE? ZNAMY JE! TO LAUREACI KONKURSU „TERAZ POLSKA”. ZOBACZ WYNIKI 30. EDYCJI KONKURSU I PRZEKONAJ SIĘ, KTÓRA FIRMA ZDOBYŁA GODŁO TERAZ POLSKA!

81.5% młodych Polaków wybiera dziś stabilność zatrudnienia zamiast pracy na własny rachunek. Młodzi potrzebują autorytetów – 67% woli szefa, który jest autorytetem niż przełożonego, który jest kolegą. Młodzi stawiają na fizyczne interakcje międzyludzkie – 61% chce pracować w zespole z doświadczonymi kolegami.

51% chce mieć pracę, która jest pasją. Dla 66% ważna jest praca zgodna z wartościami. Najważniejsze w pierwszej pracy są: przyjazna atmosfera, zdobycie doświadczenia zawodowego i poczucie, że praca ma sens. Na budowanie zaufania do pracodawcy oraz jego dobre postrzeganie mają wpływ przede wszystkim: transparentność wynagrodzenia (56%) oraz opinie znajomych (54%).

JESZCZE DWA LATA TEMU MILENIALSI NIE CHCIELI BYĆ MENEDŻERAMI! PRZECZYTAJ WCZEŚNIEJSZĄ ANALIZĘ I PRZEKONAJ SIĘ, JAK ZMIENIA SIĘ NASTAWIENIE MŁODYCH DO RYNKU PRACY.

W większości młodzi ludzie szukają zatrudnienia na umowę o pracę. Wraz z wiekiem rośnie znaczenie tej formy umowy  – wśród osób 25+ już prawie 84% szuka umowy o pracę, podczas gdy w grupie osób do 20 roku życia jest to 55%. Młodsi respondenci są bardziej elastyczni w kwestii umowy o zatrudnienie – dla 20% osób w wieku 21-24 rodzaj umowy nie ma znaczenia, a 13% z nich preferuje umowę o dzieło lub umowę zlecenie.

Na co młodzi ludzie zwracają uwagę przy wyborze pracy? Podejmując decyzję o aplikowaniu na ofertę zatrudnienia, młodzi Polacy dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Prawie wszyscy sprawdzają profil działania firmy oraz poziom wynagrodzenia, a 78% kandydatów – ofertę benefitów. 86% sprawdza opinie na temat pracodawcy w internecie, w porównaniu z 72% osób odwiedzających stronę kariera i 71% pytających o opinię znajomych. Natomiast profile pracodawców w mediach społecznościowych sprawdza niemal 60% uczestników badania. Dla prawie 70% badanych ważne są wartości firmy oraz jej wizja i misja.

CZY FIRMY POGRĄŻAJĄ SIĘ W KRYZYSIE WYWOŁANYM PANDEMIĄ, CZY ZŁAPAŁY GŁĘBOKI ODDECH I SĄ JUŻ NA PROSTEJ? PRZECZYTAJ KOMENTARZ KRZYSZTOFA PRZYBYŁA, PREZESA FUNDACJI POLSKIEGO GODŁA PROMOCYJNEGO, ORGANIZATORA KONKURSU „TERAZ POLSKA”.

Wśród oczekiwań młodych pracowników największe emocje pracodawców budzą zwykle zarobki. Zapytano więc, jakie wynagrodzenie netto młodzi ludzie zaakceptowaliby, rozważając ofertę pracy. Mediana oczekiwań kształtowała się na poziomie około 4 000 zł netto. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety podają podobne kwoty oczekiwanego wynagrodzenia. Najniższe oczekiwania finansowe, na poziomie 3 600 - 3 800 zł mają studenci kierunków artystycznych, społecznych i humanistycznych. Oczekiwania studentów kierunków ekonomicznych, ścisłych i technicznych plasują się w okolicach 4 000 zł. Najwyższe oczekiwania finansowe, na poziomie 4500 - 4600 zł, mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych.

Czytaj także

Najbardziej aktualne informacje o nowościach i promocjach
w naszym sklepie wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.