Rozwój turystyki ma wpływ na całą gospodarkę i wszystkich obywateli
*Wyzwań przed nami nie brakuje – zwłaszcza jeśli chodzi o promocję najlepszych polskich produktów, usług i innowacji.
*Turystyka to przecież sektor gościnności – a to od zawsze była i, mam nadzieję, pozostanie nasza polska specjalność.
*Nie jesteśmy ani „skansenem turystyki światowej”, ani plastikowym parkiem rozrywki – potrafimy mówić własnym głosem i coraz lepiej ten głos słychać.
*Ale turystyka to ogromna szansa – także gospodarcza. Działa tu tzw. efekt mnożnikowy – każda złotówka wydana w turystyce przekłada się na kilka, a czasem kilkanaście złotych w powiązanych sektorach.
Z dr Jarosławem Górskim, Promotorem Polski, rozmawia Kamil Broszko.
Kamil Broszko: Panie doktorze, spotykamy się na Letnim Klubie "Teraz Polska" podczas którego zdobył pan tytuł Promotora Polski. Serdecznie gratuluję!
Jarosław Górski: Zgadza się, dziękuję. Letni Klub „Teraz Polska”, to przede wszystkim fantastyczna okazja do zacieśniania współpracy i przyjaźni – bo słowo „przyjaźń” jest słowem kluczem tego spotkania.
Fot. KAKA.media
Dziś celebrowaliśmy wieloletnie relacje partnerów Fundacji z Godłem „Teraz Polska” – relacje, które przekładają się na realne sukcesy w promocji Polski, zarówno w kraju, jak i za granicą. Spotkanie w ogrodach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego to także przestrzeń do rozmów o przyszłości: o polskiej gospodarce, o turystyce, o pomysłach na nowe działania. Wyzwań przed nami nie brakuje – zwłaszcza jeśli chodzi o promocję najlepszych polskich produktów, usług i innowacji.
Laureaci tytułu Promotor Polski. Fot. KAKA.media
KB: No właśnie. Mimo nienajlepszej pogody nad Bałtykiem, można chyba mówić o złotym czasie polskiej turystyki. Mówi się o tym, że jesteśmy 20. najchętniej wybieranym kierunkiem turystycznym na świecie. Jak pan widzi tę zmianę jako uczony i praktyk w dziedzinie strategii i marek miast i regionów?
JG: Pięć lat temu, w czasie pandemii COVID-19, mieliśmy poważne obawy co do przyszłości turystyki – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Nasz kraj był wtedy postrzegany jako rynek wschodzący w globalnej turystyce. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Kryzys udało się przetrwać dzięki ogromnej mobilizacji całego sektora, a jego odbudowa przyniosła pozytywne efekty na wielu poziomach. To nie tylko unowocześniona infrastruktura – hotele, gastronomia, usługi – ale też rozwój kompetencji, lepsza dystrybucja ofert i coraz skuteczniejsza promocja. Turystyka to przecież sektor gościnności – a to od zawsze była i, mam nadzieję, pozostanie nasza polska specjalność. Cieszy też to, że Polska zyskała na autentyczności i różnorodności. Odchodzimy od łatwych, jednorazowych atrakcji – potrafimy promować kulturę wysoką, dziedzictwo narodowe, pokazywać historię i przyciągać wymagających turystów z całego świata. Nie jesteśmy ani „skansenem turystyki światowej”, ani plastikowym parkiem rozrywki – potrafimy mówić własnym głosem i coraz lepiej ten głos słychać.
KB: A czy dzięki rozwojowi polskiej turystyki wszystkim może żyć się lepiej, nie tylko osobom bezpośrednio i pośrednio związanym z sektorem? Czy turystyka może mieć znaczący wpływ na całą gospodarkę?
JG: Obecny wpływ turystyki na polską gospodarkę nie jest ani marginalny, ani dominujący – ale zdecydowanie nie można go pomijać. Nie jesteśmy krajem uzależnionym od kondycji tego sektora, co jest naszym atutem. Ale turystyka to ogromna szansa – także gospodarcza. Działa tu tzw. efekt mnożnikowy – każda złotówka wydana w turystyce przekłada się na kilka, a czasem kilkanaście złotych w powiązanych sektorach. To transport, produkcja rolno-spożywcza, spedycja, logistyka, infrastruktura – cała masa powiązanych usług i branż. Ten wpływ jest trudny do dokładnego oszacowania – niektóre duże miasta próbowały go zmierzyć. Wiemy na pewno, że ten wpływ występuje i jest znaczący. Inwestycje w turystykę zwracają się także w innych obszarach gospodarki – szczególnie w usługach. To potencjał, którego nie wolno lekceważyć.
---
Dr Jarosław Wojciech Górski
Doktor nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Posiada doświadczenie naukowe, menedżerskie, doradcze i wdrożeniowe w zakresie zarządzania strategicznego, marketingu i negocjacji. Jest członkiem zarządu Fundacji Best Place (Europejski Instytut Marketingu Miejsc); doradcą prezesa zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego; członkiem założycielem International Place Branding Association. W lipcu 2025 roku otrzymał tytuł "Promotora Polski" przyznawany przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego.
Prowadzi działalność szkoleniową i doradcza dla przedsiębiorstw i samorządów (autor projektów strategicznych, analiz, audytów w zakresie marketingu i zarządzania strategicznego oraz szkoleń z zakresu marketingu i zarządzania, negocjacji oraz ekonomii i finansów). Od 2004 r. jest wykładowcą i uczestnikiem projektów naukowych na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Warszawskiego (obecnie członek Rady Wydziału oraz Senatu UW). Jest kierownikiem i koordynatorem studiów podyplomowych. Prowadzi projekty naukowe w zakresie: integracji europejskiej i walutowej, finansów oraz marketingu terytorialnego. Od 2005 r. prowadzi szkolenia oraz projekty doradcze dla firm, administracji rządowej i samorządowej w dziedzinie marketingu, zarządzania i negocjacji. Współpraca m.in. z: EY, SLG-ITC, BPI Polska, Ciszewski PR, WMARR, PAIH, EBS Magdalena Sołtysiak, artKuchnia, WZL Nr 2 SA, Ekopal, Eridea, Sita Polska, GryfTechnologia i in.