Rozwój turystyki ma wpływ na całą gospodarkę i wszystkich obywateli

  • Dr Jarosław Górski i prezes Krzysztof Przybył przed uroczystością wręczenia tytułu Promotor Polski. Fot. KAKA.media
    Dr Jarosław Górski i prezes Krzysztof Przybył przed uroczystością wręczenia tytułu Promotor Polski. Fot. KAKA.media

*Wyzwań przed nami nie brakuje – zwłaszcza jeśli chodzi o promocję najlepszych polskich produktów, usług i innowacji.

*Turystyka to przecież sektor gościnności – a to od zawsze była i, mam nadzieję, pozostanie nasza polska specjalność.

*Nie jesteśmy ani „skansenem turystyki światowej”, ani plastikowym parkiem rozrywki – potrafimy mówić własnym głosem i coraz lepiej ten głos słychać.

*Ale turystyka to ogromna szansa – także gospodarcza. Działa tu tzw. efekt mnożnikowy – każda złotówka wydana w turystyce przekłada się na kilka, a czasem kilkanaście złotych w powiązanych sektorach.

Z dr Jarosławem Górskim, Promotorem Polski, rozmawia Kamil Broszko.
 

Kamil Broszko: Panie doktorze, spotykamy się na Letnim Klubie "Teraz Polska" podczas którego zdobył pan tytuł Promotora Polski. Serdecznie gratuluję!

Jarosław Górski: Zgadza się, dziękuję. Letni Klub „Teraz Polska”, to przede wszystkim fantastyczna okazja do zacieśniania współpracy i przyjaźni – bo słowo „przyjaźń” jest słowem kluczem tego spotkania.

Fot. KAKA.media

Dziś celebrowaliśmy wieloletnie relacje partnerów Fundacji z Godłem „Teraz Polska” – relacje, które przekładają się na realne sukcesy w promocji Polski, zarówno w kraju, jak i za granicą. Spotkanie w ogrodach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego to także przestrzeń do rozmów o przyszłości: o polskiej gospodarce, o turystyce, o pomysłach na nowe działania. Wyzwań przed nami nie brakuje – zwłaszcza jeśli chodzi o promocję najlepszych polskich produktów, usług i innowacji.

Laureaci tytułu Promotor Polski. Fot. KAKA.media

KB: No właśnie. Mimo nienajlepszej pogody nad Bałtykiem, można chyba mówić o złotym czasie polskiej turystyki. Mówi się o tym, że jesteśmy 20. najchętniej wybieranym kierunkiem turystycznym na świecie. Jak pan widzi tę zmianę jako uczony i praktyk w dziedzinie strategii i marek miast i regionów?

JG: Pięć lat temu, w czasie pandemii COVID-19, mieliśmy poważne obawy co do przyszłości turystyki – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Nasz kraj był wtedy postrzegany jako rynek wschodzący w globalnej turystyce. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Kryzys udało się przetrwać dzięki ogromnej mobilizacji całego sektora, a jego odbudowa przyniosła pozytywne efekty na wielu poziomach. To nie tylko unowocześniona infrastruktura – hotele, gastronomia, usługi – ale też rozwój kompetencji, lepsza dystrybucja ofert i coraz skuteczniejsza promocja. Turystyka to przecież sektor gościnności – a to od zawsze była i, mam nadzieję, pozostanie nasza polska specjalność. Cieszy też to, że Polska zyskała na autentyczności i różnorodności. Odchodzimy od łatwych, jednorazowych atrakcji – potrafimy promować kulturę wysoką, dziedzictwo narodowe, pokazywać historię i przyciągać wymagających turystów z całego świata. Nie jesteśmy ani „skansenem turystyki światowej”, ani plastikowym parkiem rozrywki – potrafimy mówić własnym głosem i coraz lepiej ten głos słychać.

KB: A czy dzięki rozwojowi polskiej turystyki wszystkim może żyć się lepiej, nie tylko osobom bezpośrednio i pośrednio związanym z sektorem? Czy turystyka może mieć znaczący wpływ na całą gospodarkę?

JG: Obecny wpływ turystyki na polską gospodarkę nie jest ani marginalny, ani dominujący – ale zdecydowanie nie można go pomijać. Nie jesteśmy krajem uzależnionym od kondycji tego sektora, co jest naszym atutem. Ale turystyka to ogromna szansa – także gospodarcza. Działa tu tzw. efekt mnożnikowy – każda złotówka wydana w turystyce przekłada się na kilka, a czasem kilkanaście złotych w powiązanych sektorach. To transport, produkcja rolno-spożywcza, spedycja, logistyka, infrastruktura – cała masa powiązanych usług i branż. Ten wpływ jest trudny do dokładnego oszacowania – niektóre duże miasta próbowały go zmierzyć. Wiemy na pewno, że ten wpływ występuje i jest znaczący. Inwestycje w turystykę zwracają się także w innych obszarach gospodarki – szczególnie w usługach. To potencjał, którego nie wolno lekceważyć.

---

Dr Jarosław Wojciech Górski

Doktor nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Posiada doświadczenie naukowe, menedżerskie, doradcze i wdrożeniowe w zakresie zarządzania strategicznego, marketingu i negocjacji. Jest członkiem zarządu Fundacji Best Place (Europejski Instytut Marketingu Miejsc); doradcą prezesa zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego; członkiem założycielem International Place Branding Association. W lipcu 2025 roku otrzymał tytuł "Promotora Polski" przyznawany przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego.

Prowadzi działalność szkoleniową i doradcza dla przedsiębiorstw i samorządów (autor projektów strategicznych, analiz, audytów w zakresie marketingu i zarządzania strategicznego oraz szkoleń z zakresu marketingu i zarządzania, negocjacji oraz ekonomii i finansów). Od 2004 r. jest wykładowcą i uczestnikiem projektów naukowych na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Warszawskiego (obecnie członek Rady Wydziału oraz Senatu UW). Jest kierownikiem i koordynatorem studiów podyplomowych. Prowadzi projekty naukowe w zakresie: integracji europejskiej i walutowej, finansów oraz marketingu terytorialnego. Od 2005 r. prowadzi szkolenia oraz projekty doradcze dla firm, administracji rządowej i samorządowej w dziedzinie marketingu, zarządzania i negocjacji. Współpraca m.in. z: EY, SLG-ITC, BPI Polska, Ciszewski PR, WMARR, PAIH, EBS Magdalena Sołtysiak, artKuchnia, WZL Nr 2 SA, Ekopal, Eridea, Sita Polska, GryfTechnologia i in.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.