Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie otwiera nowy sezon Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Borisa Kudlički

Najlepsze miasto świata to muzyczny hołd dla historii odradzającej się Warszawy po II wojnie światowej. To pierwsza premiera sezonu 2025/26  Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Borisa Kudlički. Prapremiera już 19 września.

Mija dokładnie osiem dekad od rozpoczęcia wielkiej odbudowy stolicy. Z tej okazji Teatr Wielki - Opera Narodowa oraz Sinfonia Varsovia zaprezentują widzom 19, 20 i 21 września oraz 18 i 19 października tego roku wyjątkowe dzieło sceniczne. Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie – oparta na motywach książki Grzegorza Piątka Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949 (W.A.B. 2020) – to nie tylko utwór o szczególnym znaczeniu artystycznym, lecz także głęboko poruszająca refleksja nad losami miasta, jego stratami i triumfami oraz nad marzeniami i wysiłkiem ludzi, którzy na przekór wojennej pożodze stworzyli miasto od nowa.

Pomysłodawcą i kuratorem opery jest Jarosław Trybuś, historyk sztuki, krytyk architektury, wykładowca. Dzieło powstało w koprodukcji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i Sinfonii Varsovii z okazji 80. rocznicy rozpoczęcia odbudowy Warszawy. Projekt finansuje m.st. Warszawa.

fot. Janusz Marynowski/TWON

Opowieść o losach miasta i ludzi

 

Librecista Beniamin M. Bukowski napisał tekst, który w unikalny sposób splata ze sobą dokumenty epoki, fragmenty przemówień polityków, fachowy język urbanistów i potoczne głosy ulicy. Nie nosi w sobie jednak znamion suchej kroniki, lecz żywego dramatu o ludziach – architektach, dziennikarzach i mieszkańcach miasta.

 

W centrum tej opowieści splatają się losy dwóch silnych kobiet: polskiej architektki modernistycznej, wzorowanej na Helenie Syrkus – współtwórczyni Biura Odbudowy Stolicy i jednej z czołowych postaci awangardy urbanistycznej, oraz amerykańskiej korespondentki
o rysach Anne Louise Strong, dziennikarki zafascynowanej komunizmem, która wraz z Armią Czerwoną przemierzała zniszczoną wojną Polskę. Ich spotkanie, rozgrywające się na tle zrujnowanej Warszawy, staje się pretekstem do refleksji nad marzeniami, odpowiedzialnością i niełatwymi wyborami, które kształtują losy miast i ludzi.

 

Twórcy o dziele

 

„Całe życie jednej z naszych głównych bohaterek naznaczone jest próbą rozliczenia się z własnymi zamierzeniami, z poczuciem winy, które jej towarzyszy przez cały czas. Śpiewa bowiem: miałam sny przed wojną. Mówiłam, że trzeba wszystko zburzyć i wszystko zostało zburzone” – mówi Barbara Wiśniewska, reżyserka spektaklu. „To historia o tym, że czasem marzenia przybierają nieoczekiwane kształty – i o tym, że życie zawsze znajduje swoje drogi”.

 

Niełatwego zadania skomponowania muzyki do tej historii podjął się Cezary Duchnowski – artysta, który od lat redefiniuje granice muzyki współczesnej, łącząc tradycyjne instrumentyz elektroniką. „Sztuka nie jest dla technologii, ale technologia jest dla sztuki” – podkreśla. Jego twórczość jest poszukiwaniem „najgłębszych warstw muzyki – samego brzmienia”.
W Najlepszym mieście świata. Operze o Warszawie łączy rozmach orkiestry, chóry
i elektronikę, tworząc dźwiękową panoramę zniszczenia i nadziei. „Dla mnie miasto to także dźwięk – echo kroków, huk maszyn, cisza ruin. Chciałem, aby ta opera brzmiała jak Warszawa odbudowująca się z gruzów” – mówi kompozytor.

 

„Trudno wyobrazić sobie inną orkiestrę niż noszącą w swojej nazwie Warszawę, która miałaby lepsze podstawy do realizacji tego projektu” – podkreśla Janusz Marynowski, dyrektor Sinfonii Varsovii. „Jako instytucja, która sama rewitalizuje zabytkowy kompleks na warszawskiej Pradze, wiemy, czym jest praca nad odbudową. Ta opera to nie tylko wspomnienie przeszłości – to także lustro dla współczesności”.

 

Reżyserka Barbara Wiśniewska również widzi w spektaklu osobistą historię. „Jestem warszawianką, a Warszawa jest dla mnie domem. Uderzyło mnie, jak niewiele brakowało, by to miasto zniknęło na zawsze. A jednak wspólnym wysiłkiem udowodniono, że niemożliwe jest możliwe” – mówi. „W czasach, gdy wojna niszczy kolejne miasta, opowieść o odbudowie Warszawy nabiera nowych znaczeń – to przypomnienie, że podniesienie się z ruin jest możliwe”.

 

Miejscem wrześniowej premiery jest gmach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Budynek, który sam był świadkiem wojennego zniszczenia i długiego procesu odbudowy zakończonej dopiero w 1965 roku, dziś stanie się przestrzenią dla dzieła, które w sposób bezpośredni splecie historię i teraźniejszość, tragedię i nadzieję.

 

Boris Kudlička - nowym dyrektorem naczelnym TWON

Jest scenografem i projektantem. Z TWON związany od 1995 roku. Jest autorem scenografii do ponad 80 spektakli operowych, współtworzonych m.in. z reżyserem Mariuszem Trelińskim: Madame Butterfly, Król Roger, Don Giovanni czy Halka. Współpracował z czołowymi teatrami operowymi na świecie, m.in. z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House w Londynie, Staatsoper Berlin, Washington Opera, Los Angeles Opera, San Francisco Opera, Theater an der Wien, Tokyo Bunka Kaikan oraz Operą Królewską w Sztokholmie i w Kopenhadze. Do realizacji swoich projektów operowych zapraszali go światowej sławy reżyserzy, m.in. Keith Warner, Amon Miyamoto i Dale Duising. Ważne miejsce w jego twórczości zajmuje też działalność wystawiennicza i projektowa: jest m.in. współautorem projektu wnętrz Hotelu Europejskiego czy ekspozycji Muzeum Historii Polski. Laureat wielu nagród i wyróżnień. Odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Kiedy obejmuje się stery tak monumentalnej instytucji – istotnej dla kultury polskiej, ale też europejskiej – to ważne, żeby zachować w niej ciągłość, nie naruszać fundamentów, które Teatr Wielki - Opera Narodowa ma zresztą solidne – mówił Kudlička w wywiadzie dla Vogue  – Ten teatr to w jakimś sensie mój drugi dom. Czuję respekt wobec zespołu, szanuję pracę ludzi, którzy od lat tworzą Teatr Wielki - Operę Narodową. I wiem, że mogę liczyć na wzajemność. Jeśli będzie między nami zaufanie, zdobędziemy Himalaje. Zrobię wszystko, żeby tego zaufania nie zawieść.

 

Teatr Wielki - Opera Narodowa z Godłem „Teraz Polska”

W 2013 roku Teatr Wielki otrzymał wyróżnienie honorowe „Teraz Polska” za najwyższy poziom artystyczny sceny narodowej oraz promocję polskiej kultury na arenie międzynarodowej.

W 2015 roku dyrektor generalny Teatru Wielkiego Waldemar Dąbrowski został laureatem tytułu „Wybitny Polak Teraz Polska” w uznaniu za wkład w promocję kultury polskiej w kraju i na świecie.

 

Źródło: materiały prasowe Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

 

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.