Dama ponownie zaprasza

MUZEUM XX. CZARTORYSKICH
MUZEUM XX. CZARTORYSKICH

Za nami #WirtualnaNocMuzeów. Przypominamy, że przy ul. Pijarskiej w Krakowie znów możemy podziwiać „Damę z gronostajem” Leonarda da Vinci i „Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem” Rembrandta. W 26 salach ekspozycyjnych na dwóch piętrach wyremontowanego Pałacu Muzeum Książąt Czartoryskich ponownie znalazła swoje miejsce najcenniejsza polska kolekcja sztuki. 

– Wyróżnikiem Muzeum Książąt Czartoryskich jest historyczny charakter kolekcji, obejmującej wiele unikatowych dzieł sztuki: obrazów, średniowiecznych emalii, rzeźb w kości słoniowej, bursztynie i koralu, ceramiki, weneckich szkieł i augsburskich sreber, perskich kobierców, tkanin, orientalnych i polskich militariów, dzieł niezwykłej urody i wartości artystycznej i historycznej – mówi dr Katarzyna Płonka-Bałus, kurator Muzeum Książąt Czartoryskich. – „Dama z gronostajem” jest perłą kolekcji, najwybitniejszym i najdroższym obrazem w polskich zbiorach. Jest to zarazem najciekawsze, najbardziej nowatorskie i najmniej zmienione przez konserwację spośród 15 dzieł malarskich Leonarda da Vinci. „Dama…” jest eksponowana na tle ciemniejszym niż ciemnoszare tło obrazu. Patrząc, mamy wrażenie, że jesteśmy świadkami chwili zatrzymanej w kadrze. W ciemnym pokoju siedzi młoda kobieta, na którą z jednej strony pada światło. Nagle otwierają się drzwi i ktoś przez nie przechodzi. Modelka odwraca się w stronę przybysza, czemu towarzyszy ruch głowy zwierzęcia, które trzyma na rękach – opisuje dr Płonka-Bałus.

CZYTAJ CAŁOŚĆ W MAGAZYNIE „TERAZ POLSKA”

20 stycznia br. zakończyła się wyjątkowa wystawa polskiego malarstwa w wyjątkowym muzeum. Przez blisko cztery miesiące Luwr-Lens prezentowało najbardziej ikoniczne obrazy polskiego malarstwa XIX i początku XX w. na głośnej wystawie „Polska 1840–1918. Zobrazować ducha narodu”. Oddźwięk medialny wystawy w Luwr-Lens był nieprawdopodobnie intensywny, wskutek czego została ona uznana przez włoskie pismo „Bell’Europa” za jedną z czterech najważniejszych wystaw malarstwa w Europie w 2019 r. Francuska wystawa była współorganizowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie, które zachęcone jej sukcesem planowało w kwietniu br. w swoich przestrzeniach pokazać wystawę „Polska. Siła obrazu”, która opowiadać miała o roli malarstwa w kształtowaniu świadomości narodowej Polaków, o zadaniach artysty w XIX stuleciu, a także o znaczeniu ciągłości historycznej dla formowania się zbiorowej pamięci. Wystawa w Lens miała pokazać Francuzom, narodowi zaawansowanemu w sztuce, że na rubieżach Europy też powstawały dzieła na wysokim poziomie artystycznym. Ale prezentując te same obrazy na wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie, postawiony jest zgoła inny cel – budowanie tożsamości narodowej. Nowa odsłona wystawy została nazwana „Polska. Siła obrazu”. Czekamy na jej otwarcie.  

CZYTAJ CAŁOŚĆ W MAGAZYNIE „TERAZ POLSKA”

Chcemy przypomnieć także twórczość Władysława Hasiora – mistrza skojarzeń i wyobraźni. Galeria Władysława Hasiora, filia Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, łączy w sobie kilka funkcji. Poza wystawą stałą, zaaranżowaną przez artystę, mieści ekspozycje czasowe oraz archiwum twórczości zakopiańczyka: dokumenty, listy, unikatowe pamiętniki, wycinki prasowe, wspomniane przezrocza. Kolekcja asamblaży przekazana przez artystę do Muzeum Tatrzańskiego liczy ponad 230 obiektów, ponadto Hasior podarował zbiór szkiców i rysunków z czasów studiów, projekty scenografii i pomników. Ten ogromny zasób jest systematycznie analizowany i opracowywany. Dzięki niemu możemy patrzeć na twórczość Hasiora z nowej perspektywy i odkrywać jej złożoność, ale również aktualność. 

CZYTAJ CAŁOŚĆ W MAGAZYNIE „TERAZ POLSKA”
 

 

Czytaj także

Najbardziej aktualne informacje o nowościach i promocjach
w naszym sklepie wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.