Czym pochwalimy się na Euro 2012

Jak pokazują badania Grupy IQS, tylko 29 proc. obywateli naszego kraju uważa, że Polska jest dobrze przygotowana do rozgrywek Euro 2012. Aż 65 proc. uważa jednak, że Polska skorzysta na Euro zarówno wizerunkowo, jak i finansowo. Potwierdzają to dane raportu IMPACT, dotyczące skutków organizacji turnieju Euro 2012 między 2008 a 2020 rokiem, które przewidują, że dzięki Euro polskie PKB wzrośnie o prawie 28 mld złotych. Szacuje się, że nasz kraj odwiedzi wtedy nawet milion turystów, co ma przełożyć się na 5 mld wpływów z samej tylko turystyki.

Infrastruktura

Oczy fanów piłki nożnej, podczas tegorocznych rozgrywek Euro 2012 skupiać się będą na murawach stadionów w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i w Warszawie. Największym i najbardziej nowoczesnym obiektem sportowym w Polsce jest Stadion Narodowy. To na nim piłkarze 8 czerwca rozegrają mecz inauguracyjny Mistrzostwa Europy. Warszawski „koszyk” pomieści nawet 55 tysięcy widzów i dzięki ruchomemu zadaszeniu zakrywa nie tylko trybuny, ale również murawę. Miejsce pod trybunami przeznaczone jest pod restauracje, sale wystawowe, konferencyjne, biura, sklepy, kluby fitnessu i ośrodki rehabilitacje. Podobne usługi handlowe będą wprowadzone na terenie gdańskiej PGE Areny. Zbudowany od podstaw, inspirowany bursztynem obiekt uznawany jest za najładniejszy z całej czwórki. Kolejnym miastem, którego budowa stadionu została zainicjowana specjalnie na Euro, jest Wrocław. Już na etapie projektowym stadionu brano pod uwagę zasady zrównoważonego rozwoju. Wbudowane zbiorniki zbierają naturalną deszczówkę, która później wykorzystywana jest do podlewania murawy boiska. Podobne rozwiązanie przewidział również projekt modernizacji stadionu w Poznaniu. Obiekt funkcjonuje już od 30 lat, w międzyczasie przechodząc wiele modernizacji. W obecnej formie funkcjonuje od 2010 roku. Wszystkie nowo powstałe stadiony, będą wykorzystane nie tylko do rozgrywek piłkarskich. Obiekty zostaną przystosowane do różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych, rozrywkowych czy biznesowych, co ma pokryć koszty ich utrzymania. Już 1 sierpnia na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert królowej muzyki pop Madonny, a we wrześniu zagra zespół Coldplay. W planach jest również budowa toru gokartowego na terenie gdańskiej PGE Areny.

Nie tylko stadiony będą wizytówką Polski na tegoroczne Mistrzostwa. Pierwszym miejscem witającym przyjezdnych kibiców i turystów będą lotniska, które również z okazji międzynarodowego wydarzenia musiały przejść szereg modernizacji. Jako, że większość kibiców przybędzie do Polski drogą lotniczą, służby lotniska muszą być szczególnie przygotowane na dotąd rzadko spotykane oblężenie. Jak przewidują organizatorzy, w dniach rozgrywanych meczów liczba pasażerów na poszczególnych lotniskach może wzrosnąć nawet o 30 tysięcy. Dlatego lotniska w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i w Warszawie wymagały szczegółowych modernizacji, które usprawniły przepustowość oraz poprawiły jakość terminali. Ulepszone i rozbudowane zostały terminale pasażerskie oraz płaszczyzny lotniskowe. Poprawie ma ulec również sama forma obsługi podróżnych. Powstanie więcej stanowisk do nadania bagażu i kontroli oraz automaty do samoobsługowej odprawy. Porty lotnicze miast gospodarzy dostaną również wsparcie od lotnisk wspomagających, które głównie będą obsługiwać tanie linie lotnicze, rejsy czarterowe oraz prywatne samoloty. Do czerwca ma zostać ukończona budowa lotniska w podwarszawskim Modlinie. Jak podkreślają eksperci, z infrastruktury transportowej najlepiej przygotowane do Euro 2012 są właśnie porty lotnicze.

Miejsca

Prognozy mówią, że w trakcie trzech tygodni Euro 2012 przyjedzie nawet ok. miliona turystów. Eksperci zapowiadają, że liczba miejsc noclegowych jest w zupełności wystarczająca. Jednak hotele i pensjonaty, korzystając z okazji, windują ceny nawet o 1000 proc., przez co powstają alternatywne, tańsze sposoby zakwaterowania. Przykładowo kibicie odwiedzający Gdańsk będą mogli spędzić noc na promie. Polska Żegluga Bałtycka S.A., której promy pływają pod marką Polferries, postanowiła na czas Euro przemienić prom Scandinavia na obiekt hotelowy. Miejsce postoju promu jest oddalone od stadionu PGE Arena Gdańsk zaledwie o 3 km. Polferries odda do dyspozycji kibiców 800 miejsc noclegowych na promie w kabinach. Cena noclegu ze śniadaniem zaczyna się od 350 zł. Kolejną możliwość tańszego zakwaterowania kibice w Gdańsku będą mogli odnaleźć na terenie starej Stoczni Gdańskiej. Gdańsk Football Camp 2012 pomieści 5 tys. osób w namiotach i kamperach. Ceny za nocleg i śniadanie będą się wahać od ok. 123 do 143 zł, w zależności od długości pobytu. Nie tylko właściciele pól namiotowych, czy hoteli będą mogli zarobić na przyjezdnych. Stowarzyszenie „Sąsiedzi na mecze 2012” zachęca prywatne osoby do udostępnienia swoich mieszkań kibicom. Na czas wynajmu właściciele miejsca mogą wyjechać do rodziny, przenieść się na działkę albo do sąsiadów, z którymi następnie podzielą się zyskiem.

Stowarzyszenie zrzesza ludzi z Gdańska, Poznania, Krakowa, Wrocławia i Warszawy. Jak potwierdzają założyciele, pomysł cieszy się dużym zainteresowaniem. Wynajmujący przed odebraniem kluczy, muszą zostawić 3200 zł kaucji, która w razie zniszczenia mienia zostanie pobrana. Noc w wynajętym mieszkaniu, to koszt w granicach 70–100 zł za osobę. Jako oficjalny sponsor turnieju UEFA w każdym z miast-gospodarzy przygotowała dla kibiców specjalne miasteczka, które posłużą za strefę noclegową i miejsca lokalnych atrakcji. Miasteczka będą otwarte dla wszystkich, a wstęp poza strefami noclegowymi będzie do nich darmowy. W porozumieniu z władzami Poznania, Warszawy, Wrocławia i Gdańska wybrano lokalizacje, które pozwolą na łatwe przemieszczanie się pomiędzy Carlsberg FanCamp, oficjalną, miejską strefą kibica oraz stadionem. Każdy Fan Camp podzielony będzie na strefę noclegową, która pomieści do 5 tysięcy gości. W strefie zabawy stanie natomiast namiot, gdzie odbędą się koncerty gwiazd. Zainstalowane zostaną tam również telebimy, na których będzie można śledzić zmagania piłkarzy. Chcąc ułatwić komunikację miejską w miastach, gdzie odbędą się wszystkie rozgrywki, po raz pierwszy w historii Mistrzostw wprowadzono zintegrowane bilety. Polish Pass'y, bo tak zostały nazwane, jednocześnie mogą stanowić bilety kolejowe, lotnicze, ubezpieczenie zdrowotne, a nawet potwierdzenie rezerwacji hotelowej.

Gadżety

Dla kibiców z okazji Euro przygotowano również kilka gadżetów i pamiątek, które będą miłym dopełnieniem wydarzenia. Rozgrywki UEFA zainspirowały polską markę jubilerską Apart do stworzenia wyjątkowej kolekcji biżuterii. W ofercie marki znajdziemy tematyczne zawieszki charms, bransoletki na sznurkach, breloki i spinki do mankietów, a także specjalnie zaprojektowany zegarek przygotowany przez Apart oraz markę Jacques-Lemans specjalizującą się w produkcji zegarków. Kolekcja dedykowana jest kibicom obojga płci, entuzjastom futbolu oraz wszystkim miłośnikom nietuzinkowych dodatków, którzy jeszcze bardziej chcą identyfikować się z Euro 2012. Natomiast marka Wedel, jako narodowy sponsor Euro 2012, postanowiła zadbać o podniebienia kibiców, tworząc linię swoich flagowych produktów specjalnie na rozgrywki Euro. Ręcznie robiony Torcik Wedlowski Football w opakowaniu w kształcie piłki nożnej i z logo Euro 2012 będzie doskonałym prezentem i pamiątką z Polski. Podobnie Ptasie Mleczko, zamknięte w pudełku w kształcie stadionu, to przysmak, którym łatwo się podzielić podczas wspólnego kibicowania. Również tradycyjne praliny Baryłki przeobraziły się w specjalną piłkarską wersję czekoladowych piłek, wypełnionych alkoholem.

   

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.