Piotr Alexewicz zdobywcą V nagrody w tegorocznym Konkursie Chopinowskim!

  • Piotr Aleksewicz, fot. FB NIFC
    Piotr Aleksewicz, fot. FB NIFC

Piotr Alexewicz został laureatem V nagrody (ex aequo z Vincentem Ong) na XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym i. Fryderyka Chopina.

 

Jego niezwykły talent Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska" dostrzegła już w 2021 roku, przyznając mu tytuł Młodego Promotora Polski, w uznaniu działań mających na celu promowanie polskiej muzyki w kraju i na świecie.

 

Piotr Alexewicz urodził się 9 kwietnia 2000 r. Studiował u prof. Pawła Zawadzkiego we Wrocławiu oraz u Konstantina Scherbakova w Zurychu, kształcił się również pod kierunkiem Nikolaia Demidenki. Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Hilton Head (2025). Dwukrotnie zwyciężył w Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ponadto otrzymał Nagrodę im. prof. Zbigniewa Drzewieckiego na XVIII Konkursie Chopinowskim. W 2024 r. wygrał Konkurs Koncertów na festiwalu PianoTexas oraz konkurs Fundacji Jmanuela i Evamarii Schenków w Szwajcarii, zdobywając wszystkie nagrody specjalne. Występował w prestiżowych salach, takich jak Filharmonia Berlińska, Salle Cortot w Paryżu, Sala São Paulo, NFM, Filharmonia Narodowa czy The Symphony Hall w Osace. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, m.in: Howardem Shelleyem, Carlosem Miguelem Prieto, Andrzejem Boreyką, Markiem Pijarowskim. Nagrał dwa albumy płytowe dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Piotr Alexewicz w wywiadzie dla Magazynu „Teraz Polska” w 2021 roku przyznał, że przez pierwsze sześć lat kształcenia muzyka fortepianowa nie była jego pasją. – „Znacznie bardziej interesowała mnie muzyka symfoniczna oraz orkiestra, którą postrzegałem jako jeden wielki organizm. Zawsze chciałem zostać dyrygentem i to pragnienie drzemie we mnie do dziś. Jednak w szkole muzycznej II stopnia zapałałem wielką miłością do fortepianu”.

Zapytany o sposób interpretowania utworów, powiedział, że szuka przede wszystkim głębi wyrazu i zrozumienia intencji kompozytora. – „Dla mnie kompozytor zawsze jest najważniejszy, a jego wskazówki są jak mapa. Można docierać do celu różnymi drogami. Wybrana przez nas droga jest metaforyczną interpretacją. Możemy być w pełni zgodni z zapisem kompozytora, jednocześnie filtrując muzykę przez własną osobowość.” 

Podkreślił, że muzyka rodzi się w naszym umyśle i sercu, dopiero później idzie do palców, które powinny być najlepszymi rzemieślnikami. – „To właśnie praca intelektualna, analiza wykonywanych utworów, poszerzanie horyzontów sprawiają, że interpretacja może być zgodna z naszymi intencjami i przemyśleniami.” Odnosząc się do wykonanych przez siebie w finale tegorocznego Konkursu utworów, artysta wskazał, że w Polonezie-Fantazji op. 61 stara się znaleźć klucz oraz formę, która jest zawiła. – „Ale jak człowiek ją przeanalizuje, to ten utwór nabiera większego sensu – dodał.

Zapytany, dlaczego zdecydował się wybrać Koncert fortepianowy f-moll op. 21, Alexewicz powiedział, że kocha oba koncerty Fryderyka Chopina, ale koncert f-moll jest bardziej młodzieńczy i emocjonalny. – „Myślę, że w jakimś sensie jest też bardziej szczery, powstał bowiem w wielkim napływie uczuć i emocji Chopina, a Koncert e-moll jest wynikiem formalnych refleksji”.

Zapytany, czym różni się recital od gry z orkiestrą, zaznaczył, że granie z orkiestrą to muzyka kameralna, ale na większą skalę. – „To jak rozmowa z drugim człowiekiem. A recital to rozmowa z samym sobą i szukanie w sobie pokładów, które chce się przekazać publiczności.” A relacja z publicznością jest dla Alexewicza najważniejsza, gdyż warunkuje atmosferę koncertu. – „Każdy koncert jest jednak dla mnie wielkim stresem i nie wstydzę się tego. Nie wierzę wykonawcom, którzy twierdzą, że nie odczuwają stresu na scenie. Albo nie są do końca szczerzy, albo nie zdają sobie sprawy z tego, jaką wagę ma przekazywanie sztuki ludziom. To ona nas kształtuje, sprawia, że jesteśmy lepszymi ludźmi, że wszystkie konflikty czy różnice poglądów mogą zostać zapomniane choćby na czas obcowania ze sztuką. Wtedy wszyscy wspólnie możemy wznieść się na wyższy poziom egzystencji.” – możemy przeczytać w wywiadzie dla Magazynu „Teraz Polska”.

 

W 2021 roku Piotr Alexewicz odebrał tytuł Promotor Polski, ustanowiony przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” a wręczony przez Pierwszą Damę Agatę Kornhauser-Dudę. Zwrócił wtedy uwagę, że polska muzyka nie jest dostatecznie znana za granicą, oczywiście za wyjątkiem Chopina. – „Niezmiernie rzadko słyszy się na przykład Szymanowskiego w wykonaniu zagranicznego pianisty. Mam nadzieję, że małymi krokami uda nam się zmienić ten stan rzeczy. To również mój cel.” – powiedział wówczas podczas uroczystości.

 

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.