Uliczne koronaparty. Polacy (niestety) rozumieją imprezujących, stracili cierpliwość do obostrzeń

  • Fot. Pixabay
    Fot. Pixabay

Połowa badanych przyznaje, że dobrze rozumie potrzeby osób biorących udział w tego typu imprezach, a 3/4 przyznaje, że ostatnie wydarzenia pokazują, że Polacy stracili cierpliwość i mają dość obowiązujących obostrzeń. Starsi gorzej oceniają uczestników imprez.

Podczas drugiego i trzeciego weekendu lutego w Zakopanem doszło do szeroko komentowanych w mediach imprez ulicznych z udziałem turystów zachęconych częściowym poluzowaniem obostrzeń epidemicznych. Wydarzenia te, będące ewenementem na skalę kraju, były szeroko komentowane w mediach i spotkały się z różnymi opiniami ekspertów – epidemiologów. Przykładowo, sytuację w Zakopanem ocenił immunolog dr Paweł Grzesiowski, podsumowując, że „tego, co się stało w Zakopanem nie pochwalam, ale z drugiej strony się nie dziwię”. Mimo, że wydarzenia miały charakter epizodyczny, to w kontekście początkowej fazy III fali pandemii COVID-19 stały się przyczynkiem do wymiany poglądów na temat luzowania lub surowszego egzekwowania obostrzeń.

Komentarz dr. Grzesiowskiego zwięźle, ale zarazem trafnie oddaje nastroje panujące w polskim społeczeństwie, zdiagnozowane w ostatnim sondażu agencji SW Research. Z jednej strony, Polacy są przekonani o szkodliwym wpływie ulicznych imprez na Podhalu, z drugiej zaś doskonale rozumieją, co leży u źródeł takich zachowań.

Starsi Polacy gorzej oceniają zachowania uczestników imprez

Różnorodność opinii jest jeszcze bardziej widoczna w ujęciu demograficznym, a konkretnie ze względu na wiek ankietowanych. Im starszy respondent, tym mniejsza tolerancja dla zachowań łamiących zasady bezpieczeństwa epidemicznego – aż 7 na 10 Polaków powyżej 50. roku życia ocenia imprezy na Krupówkach jako przejaw skrajnej nieodpowiedzialności, podczas gdy wśród 18-24 latków z tym poglądem zgadza się mniej niż co drugi badany. I odwrotnie – 2/3 najmłodszych Polaków deklaruje zrozumienie dla potrzeb uczestników ulicznych zabaw, podczas gdy w najstarszej grupie taką postawę prezentuję 4 na 10 ankietowanych (43 proc.).

Co trzeci respondent chciałby wziąć udział w imprezie ulicznej w czasie pandemii

Co ciekawe, 3 na 10 Polaków deklaruje, że w miarę możliwości chętnie wzięłoby udział w podobnej imprezie. W grupie 18-24 latków taką chęć wyraził aż co drugi badany (46 proc.), natomiast wśród osób 50+ zaledwie co piąty (20 proc.).

– Niespełna rok po odnotowaniu w Polsce pierwszego przypadku COVID-19, obserwujemy wewnętrzną walkę społeczeństwa, w którym silne poczucie odpowiedzialności za zdrowie innych, ściera się z poczuciem niecierpliwości i chęci szybkiego powrotu do normalności – komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes Zarządu SW Research. Narastający dysonans powoduje ogromną frustrację, która z kolei objawia się w różnych grupach wiekowych z różnym natężeniem. Nie sposób w tym momencie zignorować alarmujących sygnałów wysyłanych do nas ze strony najmłodszego pokolenia Polaków.

Nota metodologiczna:

Dane pochodzą z badania omnibusowego OmniWatch48 zrealizowanego w dniach 23-24 lutego 2021 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków.

Źródło: SW Research

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.