Przemysł czeka na innowacyjny materiał kompozytowy inżynierów Politechniki Warszawskiej
Dotychczasowe prace mające na celu ulepszenie kompozytów polimerowych wzmacnianych włóknem węglowym skupiały się głównie na wprowadzeniu do ich struktury cząstek węglowych, takich jak: grafit, grafen, sadza czy nanorurki węglowe. Niestety metody te okazały się problematyczne, m.in. przez niską wydajność, duże koszty wytwarzania, wzrost lepkości czy nawet zagrożenia dla zdrowia. W ten sposób otworzyła się przestrzeń na innowacyjne pomysły, a naukowcy zainteresowali się termoplastyczną żywicą akrylową i możliwością jej modyfikacji.
Celem zespołu badawczego Politechniki Warszawskiej jest opracowanie polimerowego materiału kompozytowego na bazie żywicy akrylowej, który będzie lżejszy, bardziej wytrzymały i pozwoli na produkcję wielogabarytowych elementów bardzo wysokiej jakości. Dodatkowym atutem podkreślanym przez naukowców jest możliwość poddania kompozytu recyklingowi, co do tej pory stanowiło powszechny problem. Inżynierowie zapowiadają, że przełomowe rozwiązanie będzie mogło zostać wykorzystane w lotnictwie, energetyce wiatrowej, motoryzacji, a nawet w medycynie i w artykułach sportowych. Prace nad nowatorskim projektem potrwają do końca listopada 2023 roku.
– Otwiera to szerokie perspektywy dla zastosowania opracowanego materiału w stale rozwijającym się sektorze energetycznym jako łopaty turbin wiatrowych czy też elementy wyposażenia lub poszycia samolotów dla sektora lotniczego – wyjaśnia mgr inż. Kamil Dydek. – Ponadto dzięki niższej masie nowatorskiego materiału kompozytowego zastosowanie go w branży motoryzacyjnej pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa, co przełoży się redukcję emisji szkodliwych substancji do otoczenia, a w przypadku samochodów o napędzie elektrycznym – dłuższym zasięgu – dodaje kierownik projektu.
Zainteresowanie przemysłu jest ogromne. Na ten moment już dziewięć firm przesłało listy intencyjne, wyrażające chęć przetestowania nowatorskiej technologii. Wśród nich są: NANOCYL (Belgia), PZL Mielec - Lockheed Martin Company AT-P Aviation Sp. z o.o., TMBK Partners Sp. z o.o. czy Bora Yachts Sp. z o.o.
Projekt „Kompozyty polimerowe o podwyższonych właściwościach mechanicznych i elektrycznych na bazie innowacyjnej żywicy termoplastycznej” (PolComTheR) jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER XI. Czas realizacji: 1.01.2021 – 30.11.2023.
Zespół: dr inż. Paulina Latko-Durałek, dr Bogna Sztorch, dr inż. Paulina Kozera, dr inż. Zuzanna Krawczyk, mgr Dariusz Brząkalski, mgr inż. Kamil Majchrowicz, mgr inż. Mariusz Nyc, inż. Szymon Demski
Źródło: Politechnika Warszawska