Sukces można napisać szminką

Z Olgą Kozierowską o przedsiębiorczych Polkach rozmawia Agnieszka Wrzesień.

Agnieszka Wrzesień: Jak Polki radzą sobie w biznesie?

Olga Kozierowska: Coraz lepiej! Są odważne, przedsiębiorcze i wytrwałe. Zasługują na to, by docenić i nagrodzić ich trud. Dlatego właśnie przed kilku laty postanowiłam zorganizować konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Zgadzam się ze zdaniem Bianki Siwińskiej, dyrektor Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”, laureatki tegorocznej edycji konkursu w kategorii Działalność na rzecz kobiet, która podczas gali w entuzjastycznej przemowie do publiczności powiedziała, że najgorsze jest nicnierobienie i brak aktywności. Nawoływała: „Kobiety, zróbcie to, czego się boicie! Gwarantuję wam, że coś z tego wyjdzie ¬– jak nie teraz, to kiedyś”. Wie, co mówi, bo sama odważyła się walczyć ze stereotypami w postrzeganiu ról męskich i kobiecych na rynku pracy. Wymyśliła akcję „Dziewczyny na Politechniki”. W ten sposób zachęciła młode kobiety do studiów technicznych i kariery w – wydawałoby się – męskich dziedzinach. Jej pomysł i działalność przynoszą coraz lepsze efekty.

AW: Ile jest kategorii w konkursie? Kto wybiera laureatki?

OK: Każdego roku jury pod przewodnictwem Ireny Eris, założycielki Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris, wybiera laureatki w czterech kategoriach: Korporacja, Moja firma, Debiut roku, Działalność na rzecz kobiet. Jest też nagroda internautów. W ostatniej edycji przyznano także specjalne wyróżnienie – Kobieta w nowych technologiach. Uważam, że za mało jest w Polsce liderek w świecie nowych technologii. Powodem jest obawa przed rywalizacją z mężczyznami, którzy zdominowali tę branżę. Jednak jest w niej miejsce także dla pań – te mądre i przedsiębiorcze łatwo się odnajdują. Trzeba im tylko trochę pomóc. I tak pierwszy tytuł w kategorii Kobieta w nowych technologiach przypadł Edycie Kocyk, współzałożycielce i prezes spółki technologicznej Sidly, zajmującej się konstruowaniem innowacyjnych urządzeń do teleopieki, które zdobywają już uznanie na światowych rynkach.

AW: Czyli Polka potrafi.

OK: Polki są w grupie liderek przedsiębiorczości. Zajmujemy czwarte miejsce w Europie, jeśli chodzi o liczbę właścicielek firm. Coraz więcej jest też pań na kierowniczych stanowiskach czy w radach nadzorczych, przybywa również prezesek. Polki mają pomysły i wiedzę. Trzeba im pomóc uwierzyć w swoje siły, w to, że mogą osiąnąć sukces. Dlatego właśnie powstał konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. To był kolejny etap mojego planu. Najpierw stworzyłam audycję „Sukces Pisany Szminką”, napisałam książkę, prowadziłam wykłady, konferencje. Ale chciałam też pokazywać kobietom sukcesy innych kobiet. Chciałam przez przykład udowodnić, że wszystko jest możliwe, jeśli tylko bardzo się czegoś chce i konsekwentnie do tego dąży.

AW: Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku to chyba pierwszy tego typu konkurs na polskim rynku…

OK: Od samego początku chodziło o to, żeby był to konkurs profesjonalny, zawodowy i naprawdę biznesowy. Ocenie naszego jury podlegają nie tylko historie kobiet zgłaszających się do konkursu, ale także ich umiętność pozyskiwania funduszy na rozwój, kreatywność, innowacyjność czy efektywność inwestycji – czyli wszystko to, co w biznesie najważniejsze. Ważna jest wytrwałość i pasja kandydatek oraz strategia w dążeniu do celu. PwC – partner i audytor konkursu – dokonuje wstępnej selekcji nadesłanych zgłoszeń, a następnie wybiera pięć finalistek w każdej kategorii. Jury na zamkniętym spotkaniu wyłania laureatki. Nazwiska ogłaszane są podczas uroczystej gali, która organizowana jest w pięknych wnętrzach Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Muszę powiedzieć, że zawsze udaje nam się zachować w tajemnicy nazwiska laureatek, a kiedy już je wyczytamy, są łzy wzruszenia, wielka niespodzianka i radość, która udziela się wszystkim, nie tylko wygranym.

AW: Jakie cechy powinna mieć Bizeswoman Roku?

OK: Bizneswoman Roku to kobieta sukcesu. Powinna charakteryzować się otwartością, umiejętnością współpracy z innymi oraz checią ciągłego rozwoju osobistego. To osoba wrażliwa na problemy innych, zwłaszcza kobiet. Zresztą wszystkie kandydatki zgłaszające się do konkursu to już kobiety sukcesu. Jak zauważyła Irena Eris, piastują wysokie, decyzyjne stanowiska w branżach uznawanych powszechnie za męskie. Swoją postawą pokazują, że mają potencjał, są wytrwałe i potrafią realizować marzenia. Umieją dzielić życie między pracę i dom, nie zapominają przy tym o swoich ambicjach. Dlatego też z roku na rok coraz trudniej jest wybrać zwyciężczynie. Jakość zgłoszeń, ogrom pracy, jaką wykonują kandydatki, są imponujące. Dostaję wiele e-maili od pań, które się zgłosiły do konkursu, ale nie zostały wybrane, a nawet nie znalazły się w ścisłej dwudziestce. Już sam fakt, iż musiały opisać swoje doświadczenia, pokazał im, jak wiele osiągnęły. Wiele spośród nich zrobiło taki pozytywny bilans po raz pierwszy. Nawet nie miały pojęcia, jakimi kobietami sukcesu już są. Polki powoli przestają się wstydzić, że robią coś dobrze, że w życiu zawodowym realizują się tak jak mężczyźni i że sprawia im to frajdę. Wreszcie też chcą się tym chwalić.

AW: Warto doceniać i wyróżniać ambitne Polki, ale konkurs daje przecież możliwość realnej promocji.

OK: Rzeczywiście. Wygrana w konkursie ma też czysto biznesowy wymiar. Panie zyskują publicity, a to przekłada się na liczbę nowych kontrahentów czy inwestorów, tak bezcennych w prowadzeniu firmy. Bywa, że zaraz po wywiadzie w audycji radiowej „Sukces Pisany Szminką”, w której prezentuję nasze laureatki, zgłaszają się do nich nowi partnerzy handlowi, nawet z zagranicy. Warto też przywołać przypadek Edyty Kocyk, tegorocznej laureatki w kategorii Debiut roku, która już podczas gali nawiązała kontakty z dwoma funduszami venture capital. Tak więc wszędzie, gdzie tylko mogę, nawołuję: drogie panie, jeśli choć odrobinę się wahacie, bo nie wiecie, czy jesteście wystarczająco zaawansowane w prowadzeniu biznesu, to odrzućcie wątpliwości, niepotrzebną skromność i koniecznie wyślijcie aplikację konkursową! Bo tegoroczna edycja konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku rusza niebawem!

Więcej informacji o przebiegu i wynikach konkursu można znaleźć na stronie Sukcespisanyszminka.pl oraz Bizneswomanroku.pl.


Olga Kozierowska

bizneswoman, mówca motywacyjny, dziennikarka, muzyk instrumentalista. Zainspirowała i zmotywowała tysiące Polek do wzięcia swojego życia i szczęścia we własne ręce. W swoich programach telewizyjnych i radiowych nie stroni od kontrowersyjnych i trudnych tematów, zawsze mając na celu dobro kobiet. Twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką, pierwszej w Polsce organizacji kompleksowo wspierającej rozwój przedsiębiorczości kobiet i nagłaśniającej ich sukcesy na skalę ogólnopolską. Z wykształcenia muzyk i ekonomista. Uzyskała tytuł MIAB na uczelniach w Anglii i Holandii. Ma 17-letnie doświadczenie w biznesie, w tym 12-letnie w pracy w międzynarodowych korporacjach, w których piastowała funkcje zarządcze.  Laureatka wielu nagród, w tym międzynarodowych. Znalazła się wśród 25 liderów w programie „25/25. Młodzi liderzy na start” Fundacji „Teraz Polska”, którzy mają największą szansę uzyskać wpływ na kierunek rozwoju Polski w następnym ćwierćwieczu. Prywatnie matka trojga dzieci (Konstantego i bliźniaków – Toli i Julka).

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.