Budowanie marki osobistej lidera
Wybór ścieżki kariery coraz częściej nie jest jeden na całe życie, ale stanowi etap rozwoju, dlatego warto być przygotowanym na zmiany. Bez względu na to, gdzie pracujesz, jaką funkcję pełnisz, musisz pamiętać o jednym: pracujesz nad marką, którą jesteś TY. Budując zaś swoją markę, rozwijasz się jako lider.
Kto może zostać liderem
Liderem może stać się każdy z nas, chociaż pojęcie przywództwa jest wieloznaczne i dlatego często źle rozumiane. Lider to osoba nastawiona na rozwój i wiodąca w danej dziedzinie, niezależnie od piastowanych funkcji kierowniczych czy tytułów. Liderem może być więc przedsiębiorca, naukowiec, osoba związana z organizacją pozarządową (NGO), polityk czy dyplomata. Lider to nie tytuł czy sprawowana funkcja. To raczej sposób ukształtowania umysłu i proaktywna postawa, jaką się przyjmuje.
Czym jest marka osobista
Marka osobista to sposób, w jaki jesteś postrzegany przez otoczenie i w jaki możesz się odróżnić od pozostałych osób. To, co czyni nas wyjątkowymi, to z jednej strony nasza osobowość, wykształcenie, kompetencje, a z drugiej – wygląd oraz posiadane gadżety. Ktoś mógłby zadać sobie pytanie, czy jako prawnik, samorządowiec bądź przedsiębiorca naprawdę potrzebuje marki osobistej. Odpowiem, że każdy z nas posiada pewien wizerunek w oczach innych, niezależnie od tego, czy działa w środowisku biznesu, administracji, nauki, polityki czy NGO. Sztuką jest przełożenie tego wizerunku na ugruntowaną markę osobistą, która będzie autentyczna, spójna i konsekwentna. Dzięki temu każdy z nas może stale się rozwijać i pozytywnie odróżnić od pozostałych.
Warto dokonać rozróżnienia pomiędzy marką osobistą a wizerunkiem publicznym. Ten ostatni dotyczy relacji zewnętrznych opartych na postrzeganiu danej osoby, jej wyglądu i zasad postępowania. Można zatem stworzyć sztuczny wizerunek publiczny, który nie będzie miał wiele wspólnego z tym, jacy naprawdę jesteśmy. Nie można jednak stworzyć sztucznej marki osobistej, gdyż wypływa ona głęboko z naszego wnętrza. Autentyczność jest warunkiem koniecznym do stworzenia profesjonalnej marki osobistej.
Jak zbudować markę osobistą
Do pracy nad marką osobistą warto podejść kompleksowo i strategicznie, a zatem:
- określić swoje cele, zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej;
- zdefiniować swoich odbiorców, wśród których mogą znaleźć się rodzina, przyjaciele, znajomi, klienci, konkurenci, media;
- zbudować swój przekaz mówiący, kim jestem, czym się zajmuję, jakie usługi oferuję, w czym mogę być przydatny dla moich grup docelowych oraz co mnie odróżnia od pozostałych osób.
Gdy wiemy już, co chcemy osiągnąć, do kogo się zwracamy i jaki jest nasz przekaz, możemy przejść do wyboru odpowiednich narzędzi, które pomogą nam zrealizować założone cele. Warto wyjść od zarządzania sobą, którego istotą jest nie tylko mądre wykorzystywanie czasu, ale przede wszystkim ustalenie życiowych celów i zadań, ich efektywne realizowanie oraz znalezienie synergii pomiędzy celami własnymi a celami organizacji lub firmy, w której funkcjonujemy.
Wśród najważniejszych narzędzi kształtowania marki osobistej warto wskazać m.in. wystąpienia publiczne, networking, a w ostatnich latach także Internet. Ważne jest umiejętne prowadzenie profili na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, LinkedIn czy Twitter. Dla niektórych osób niezbędne może być opracowanie własnej strony internetowej bądź założenie bloga. Osobom funkcjonującym w przestrzeni publicznej pomocna w budowaniu marki osobistej może okazać się współpraca z mediami.
Budowanie marki osobistej to długi, często trudny, ale jednocześnie fascynujący proces osobistego rozwoju. Każdemu z nas zdarza się w życiu błądzić. Powinniśmy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy mamy wystarczająco dużo siły i determinacji, żeby odnaleźć swoją właściwą drogę. Jeśli brakuje nam wytrwałości i konsekwencji w dążeniu do wytyczonych celów, wtedy cała nasza dotychczasowa wiedza i umiejętności stają się bezużyteczne i możemy je łatwo roztrwonić. Jeśli mamy w sobie wytrwałość i założymy, że się nie poddamy, wtedy zbudujemy własną markę, a nasze wysiłki zostaną dostrzeżone.
Dr Sergiusz Trzeciak
ekspert, trener i doradca do spraw personal brandingu, wizerunku publicznego, marketingu politycznego i public relations. Wykładowca marketingu politycznego w Collegium Civitas oraz personal brandingu w ramach programu Executive MBA i DBA PAN. Właśnie ukazała się jego najnowsza książka „Coaching marki osobistej, czyli kariera lidera”. Więcej na Trzeciak.pl.