Racjonalizm polskich konsumentów
Trend jakościowy obserwowany jest niezmiennie od 2017 r., kiedy to pierwszy raz odnotowano zmianę na pozycji lidera. Podczas tegorocznych badań aż 77,1 proc. ankietowanych odpowiedziało, że podczas codziennych zakupów najważniejsza jest dla nich jakość. Cena została wskazana przez 72,8 proc. respondentów. Ważnym czynnikiem dla ponad jednej czwartej konsumentów jest również miejsce pochodzenia produktu (27,4 proc.).
Z badań wynika, że konsumenci są zarówno bardziej świadomi, jak i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów oraz dokładnie sprawdza opinie innych klientów przed zakupem. Powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym Internetem spowodowało, że dostęp do informacji nigdy nie był tak szybki i prosty. W kilkanaście sekund możemy przeczytać opis produktu i oceny oraz porównać cenę w kilku sklepach. Świadomy konsument wymaga więcej od producenta i to nie tylko w kwestii jakości samych produktów i usług, ale również w zakresie ekologii czy wizerunku marki w sieci.
SODAŻ TERAZ POLSKA 2021 – POBIERZ PEŁNY RAPORT
Ten sam świadomy i wymagający konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje. Ponad 72 proc. respondentów zadeklarowało, że byliby skłonni zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości. Jedna piąta ankietowanych nie miała konkretnego zdania, natomiast jedynie 6,8 proc. odpowiedziało, że nie zapłaci więcej za taki produkt. Dominujące zachowania konsumenckie mogą wynikać ze wzrostu zamożności społeczeństwa oraz ciągłego dążenia jednostek do poprawiania swojej sytuacji materialno-bytowej.
- Patrząc całościowo na wyniki badań, można zauważyć, że cena produktu nadal jest bardzo ważnym determinantem wpływającym na decyzje zakupowe. Polacy chcą nabywać produkty i usługi możliwie jak najwyższej jakości, ale w sposób racjonalny, tzn. za kwotę mieszczącą się w pewnych akceptowalnych granicach, co staje się szczególnie ważne w czasie pandemii – tłumaczy Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”.
Od ponad trzech dekad Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego wyłania produkty, usługi i innowacje o najwyższej jakości i nagradza je Godłem „Teraz Polska”. W ten sposób wspiera promocję najlepszych polskich przedsiębiorców, a jednocześnie pomaga konsumentom w podejmowaniu decyzji zakupowych. Obecnie trwa nabór zgłoszeń do 32. edycji Konkursu. – „Teraz Polska” jest najbardziej rozpoznawalnym symbolem promującym polskich przedsiębiorców. Dzięki niemu wysyłamy do naszych klientów sygnał, że jesteśmy solidnym kontrahentem, a nasze produkty są najwyższej jakości. Godło to dla nas renoma potwierdzona z jednej strony niezależnością ocen ekspertów i Kapituły, z drugiej zaufaniem konsumentów – przekonuje Krzysztof Pruszyński, prezes Pruszyński Sp. z o.o., laureat Godła „Teraz Polska”.
SODAŻ TERAZ POLSKA 2021 – POBIERZ PEŁNY RAPORT
UWAGA: Konkurs „Teraz Polska”! Możesz już zgłosić PRODUKT, USŁUGĘ LUB INNOWACJĘ. Warunki konkursu i ankieta rejestracyjna dostępne są na stronie Terazpolskafirma.pl. W celu uzyskania szczegółowych informacji można również kontaktować się z biurem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego: nr tel. 22 826 01 91, e-mail: konkurs@terazpolska.pl