Premiera rzeźby Rafała Olbińskiego, finisaż wystawy „Laboratorium Rzeźby” i ciekawe rozmowy o przyszłości sztuki

  • Fot. Archiwum Rafała Olbińskiego
    Fot. Archiwum Rafała Olbińskiego

Twórcze dyskusje o polskim rynku rzeźby, wymiana artystycznych doświadczeń i rozmowy z pogranicza architektury oraz sztuki towarzyszyły gościom podczas uroczystego finisażu wystawy „Laboratorium Rzeźby”, organizowanej przez warszawską Galerię ToTuart. Zwieńczeniem wydarzenia było uroczyste odsłonięcie rzeźby Rafała Olbińskiego, jednego z najpopularniejszych w Polsce artystów surrealizmu magicznego, autora metaforycznych plakatów m.in. dla wielu instytucji kultury w Stanach Zjednoczonych i Europie.

20 sierpnia 2020 roku w 1400-metrowej przestrzeni w Centrum Praskie Koneser artyści, architekci oraz przedstawiciele mediów mieli okazję podziwiać ekspozycję ponad 200 dzieł polskich rzeźbiarzy. „Laboratorium Rzeźby” było otwarte dla zwiedzających od 11 lipca, ale na zakończenie wystawy organizatorzy postanowili wzbogacić ekspozycję o jedno z premierowych dzieł, którego oficjalne odsłonięcie miało miejsce podczas spotkania.

Wydarzenie rozpoczęło się przemówieniem właściciela Galerii ToTuart, Marka Duchnowskiego, który powitał gości i podziękował wszystkim artystom. To dzięki ich twórczej pracy wystawa odniosła tak duży sukces.

- Chcieliśmy stworzyć miejsce otwarte i przyjazne dla wszystkich, które dodatkowo wywoła dyskusję na temat kondycji rzeźby w Polsce, szczególnie w przestrzeni prywatnej, biurowej czy publicznej. Do wczoraj naszą wystawę odwiedziło ponad 5 tys. osób, co jak na aktualne warunki i sezon urlopowy jest świetnym wynikiem. Niektórzy odwiedzali nas wielokrotnie, wpatrując się godzinami w ulubioną rzeźbę – przyznaje Marek Duchnowski, właściciel Galerii ToTuart.

Następnie na scenie pojawili się artyści, których rzeźby stały się częścią ekspozycji: Anna Wysocka, Rafał Olbiński oraz Oskar Zięta, a obok nich zasiadł wybitny architekt Bogdan Kulczyński z pracowni Kulczyński Architekt. W tak wyjątkowym towarzystwie prowadzono dyskusje o rzeźbie, jej roli w budynkach użyteczności publicznej oraz architekturze.

PRZECZYTAJ NIEZWYKŁY WYWIAD MARZENY TATAJ I KAMILA BROSZKO Z RAFAŁEM OLBIŃSKIM O NONSENSACH WE WSPÓŁCZESNEJ SZTUCE, POLSKICH ELITACH I POLITYCE SCHLEBIAJĄCEJ NAJNIŻSZYM GUSTOM.

Artyści zapytani o to jak widzą przyszłość rzeźby w przestrzeni publicznej i prywatnej w Polsce wskazywali przykłady państw, które zdecydowały się na ustawowe zobowiązanie inwestorów do przeznaczenia części budżetu na sztukę, która ma dopełniać obiekty użyteczności publicznej i wspierać jednocześnie rozwój rodzimej kultury.

Oskar Zięta dodał, że widzi trzy równie istotne drogi dla rozwoju rzeźby w Polsce: edukacja, wsparcie instytucjonalne dla lokalnych artystów oraz zaangażowanie inwestorów prywatnych, którzy będą inwestować w sztukę do własnych mieszkań czy ogrodów.

Swoim architektonicznym spojrzeniem na rzeźbę podzielił się z gośćmi również architekt Bogdan Kulczyński - Jako architekt projektuję dziesiątki czy setki tysięcy metrów powierzchni mieszkaniowej i od zawsze wyobrażam sobie przestrzeń, która jest sygnowana sztuką. Myślę, że rzeźba będzie zdobywała sobie coraz większe uznanie, bo świat staje się 3D, a trzeci wymiar to właśnie rzeźba, z którą się coraz bardziej oswajamy – przyznał architekt.

Bardzo cenne było również doświadczenie prof. Anny Wysockiej, z wykształcenia malarki, która tworzy na granicy kilku dyscyplin sztuki. Przyznała, że rzeźba daje jej ogromną możliwość dialogu z przestrzenią. Jako artystka odwróciła tradycyjny proces tworzenia domu i zaprojektowała wnętrza wokół rzeźbiarskich totemów, które powstawały na terenie budowy z odrzucanych materiałów. Instalacje w ogrodzie i wewnątrz kameralnej przestrzeni stały się znakiem rozpoznawczym budynku.

Rozmowy zostały zwieńczone oficjalną premierą rzeźb Rafała Olbińskiego, które artysta przygotował specjalnie na to wydarzenie. Inspiracją do ich stworzenia był obraz artysty „La Donna del Lago”. - Jest dla mnie niezwykle istotny, a został stworzony do Opery Verdiego i doceniono go na jednej z ważniejszych wystaw w Nowym Jorku. Okazuje się, że był to bardzo wdzięczny temat do rzeźbiarskiej, trójwymiarowej interpretacji – mówił twórca Rafał Olbiński.

Licznie zgromadzeni goście byli pod wrażeniem ekspozycji przygotowanej przez Galerię ToTuart oraz twórczości polskich rzeźbiarzy. Idąc za słowami samego Rafała Olbińskiego – tą wystawę z łatwością można byłoby przenieść do Nowego Jorku, Mediolanu czy Paryża.

Ten sierpniowy wieczór z pewnością na długo pozostanie w pamięci gości, a właściciel Galerii ToTuart przyznał, że ma ambicje, aby projekt „Laboratorium Rzeźby” zyskał charakter cykliczny.

ARTYŚCI TWORZĄCY WYSTAWĘ: Adam Bakalarz, Bartosz Banasik, Zbigniew Blajerski, Katarzyna Bułka-Matłacz, Sylwester Chłodziński, Mikołaj Ciszewski, Mariusz Dydo, Dominika Donde, Marika Nowak, MEDRALA, Martha Mulawa, Jan Musiałowski, Krzysztof Renes, Rafał Olbiński, Marek Sułek, Artur Szołdra, Tomasz Sętowski, Anna Wysocka, VOZNY, Oskar Zięta

PATRONI: Architektura Murator, Dobre Wnętrze, M jak mieszkanie, Urzadzamy.pl, Konik Kreatywny, MAGAZIF, Exspace.pl, Foorni - Wnętrza Publiczne, OKK design, Polisz Design, designteka.pl, Świat Rezydencji, Archimania, Example.pl, Czas na Wnętrze, Weranda, Rynek i Sztuka

PARTNERZY: Artinfo.pl, BoConcept, Centrum Praskie Koneser, Dealer BMW Auto Fus Group, Bang & Olufsen, Nautilus.

Czytaj także

Najbardziej aktualne informacje o nowościach i promocjach
w naszym sklepie wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.