Prawda w biznesie. Wypowiedzi liderów firm Cararena.pl, Uniwersal, Bin-e (laureatów Konkursu "Teraz Polska")

•    Czy prawda w biznesie jest możliwa? O odpowiedź na tak postawione pytanie poprosiliśmy prezesów i kadrę zarządzającą przedsiębiorstw działających na polskim rynku.
•    W artykule wypowiadają się laureaci Konkursu "Teraz Polska".

LAUREAT KONKURSU „TERAZ POLSKA”

Agata Chowaniec, dyrektor zarządzający, Cararena.pl

Czy prawda w biznesie jest możliwa? Na pewno jest jednoznacznie definiowana, z reguły poprzez funkcje, które w biznesie spełnia. Stanowi źródło transparentności, buduje zaufanie i demaskuje fałsz. Biznes z kolei definiowany jest bardzo elastycznie – zależnie od kierunku nadawanego przez decydentów – i określany bardziej na podstawie skutku czy wyniku. Łącząc biznes z prawdą, otrzymujemy relację, która może być miarą czasów, w jakich żyjemy. Każdy z nas podąża swoją drogą, wytyczoną przez reguły i wartości, w które wierzy. Tak jest w życiu, tak jest też w biznesie.

Standardem rynkowym jest układ dostawca – firma – klient. Z dostawcą zazwyczaj się negocjuje, by mieć jak najlepszą ofertę dla klienta, którego trzeba pozyskać i utrzymać. Kiedy spojrzymy na zakres działania firmy, którą reprezentuję, zobaczymy bardzo ciekawy, wręcz wyjątkowy i nietuzinkowy przypadek relacji trójstronnej: klient – firma – klient. Klientem jest zarówno dostawca pojazdów na nasze aukcje, jak i nabywca kupujący te pojazdy. W jednym miejscu i czasie dochodzi do transakcji, w której obydwie strony muszą mieć gwarancję korzyści. Dostawca musi mieć pewność, że wartość, którą uzyskuje wskutek sprzedaży, jest atrakcyjna, kupujący również musi być pewny korzyści zakupowych. Carport świadczy tutaj usługę pośrednictwa i organizacji sprzedaży przez aukcje internetowe. Jest to bardzo uproszczone ujęcie naszej usługi, bo nie przedstawia pełnego zaangażowania kilkudziesięcioosobowego zespołu wraz z pełnym zapleczem operacyjnym, ale przy takim ujęciu pozostańmy. Jak zatem świadczymy usługę, by każda ze stron przy każdej transakcji odczuwała satysfakcję i pewność korzyści? Od 15 lat, bo tyle działamy na rynku, receptą na satysfakcję klienta po obu stronach naszej usługi – po stronie sprzedaży i po stronie zakupu – jest transparentność procesu otwartych aukcji internetowych. Prawda, tak jak nasza usługa, opiera się na prostocie. Kontrahent uzyskuje jasne odpowiedzi, pełne raportowanie, atrakcyjne i realne ceny transakcyjne.

Wróćmy do pytania o prawdę i biznes. Odpowiem jednoznacznie: nie wyobrażam sobie, żeby biznes nie szedł w parze z prawdą, bo tylko tak można pracować i współpracować – uczciwie i długofalowo. Przypomnijmy również, za co Królewska Szwedzka Akademia Nauk przyznała w ubiegłym roku Paulowi Milgromowi i Robertowi Wilsonowi Nobla z ekonomii – za definicję aukcji i koncepcję ich uproszczenia. Potwierdza to, że prawda i biznes korelują z jeszcze jednym czynnikiem: udowodnionymi korzyściami ekonomicznymi. Wszystko to znajdziecie państwo we współpracy z Carportem. Zapraszam zatem!

LAUREAT GODŁA „TERAZ POLSKA”

Krzysztof Nowak, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. technicznych, Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjne i Wdrażania Postępu Technicznego „Uniwersal” Sp. z o.o.

Prawda w biznesie? Udaje mi się ją znaleźć. To chyba najtrudniejszy temat, jaki poruszam w swojej 30-letniej praktyce gospodarczej. Przypomina mi się czas, kiedy jeszcze studiowałem i potrzebowałem kalkulatora. Dobre kalkulatory z funkcjami logarytmicznymi trzeba było wtedy sprowadzać z krajów lepiej technicznie rozwiniętych. Miałem trochę szczęścia, bo ojciec przebywał na kontrakcie w Niemczech – i wymarzony, długo oczekiwany kalkulator w końcu znalazł się w moich rękach. Firmowy, a jakże, profesjonalny, znanej amerykańskiej firmy. Spotkał się z dużym zainteresowaniem kolegów z grupy, jeden zaczął go nawet porównywać ze swoim. Obudowa taka sama, przyciski, funkcje logarytmiczne i trygonometryczne też jednakowe. Różnice dwie: nazwa firmy, bo kalkulator kolegi był japoński, no i cena – mój sprzęt był dwa razy droższy. Długo zastanawialiśmy się dlaczego. Awaryjność, dokładność, czas pracy baterii? Nic z tych rzeczy. Moje drogie cudo było tak samo funkcjonalne jak kalkulator kumpla. Minęło wiele lat i odkleiła się mała srebrna nalepka na spodzie obudowy mojego urządzenia. Proszę sobie wyobrazić, co było pod nią: małe, odciśnięte wtryskowo gniazdo z wygrawerowaną nazwą firmy japońskiej, producenta urządzenia, którego używał mój przyjaciel z roku. Prawdę odkryłem po latach – pozostał lekki niesmak, była to jednak dla mnie dobra lekcja. Dowiedziałem się, co może poczuć klient źle poinformowany, a może nawet oszukany. Zaufanie jest najważniejszym paradygmatem zdrowego i długotrwałego biznesu, a prawda idzie z nim w parze. W swojej codziennej praktyce często odwołujemy się do tych wartości.

LAUREAT KONKURSU „TERAZ POLSKA”

Jakub Luboński, prezes zarządu, Bin-e

Moim zdaniem prawda w biznesie jest możliwa, a zarazem niezwykle ważna. W Bin-e kierujemy się prawdą nie tylko w komunikacji z naszymi partnerami, klientami czy inwestorami – również wewnątrz organizacji zachęcamy zespoły do szybkiego diagnozowania i transparentnego rozwiązywania problemów. Muszę niestety stwierdzić, że z brakiem szczerości i uczciwości spotykamy się w codziennej pracy bardzo często. O ile w Polsce wygląda to coraz lepiej, o tyle w działaniach międzynarodowych, które stanowią ponad 95 proc. naszych aktywności, niejednokrotnie trafiamy na nierzetelnych partnerów. Aby uniknąć powielania błędów – przekładających się na utratę nie tylko korzyści finansowych, ale także czasu, którego zazwyczaj brakuje nam najbardziej – wprowadziliśmy szereg prostych, ale skutecznych narzędzi procesowych. Chronią nas one dość skutecznie przed nierzetelnymi kontrahentami. Wydaje mi się również, że dobro, które dajemy, prędzej czy później do nas wraca. Mogę więc optymistycznie zachęcić wszystkich do stosowania uczciwej i przejrzystej polityki prowadzenia firmy. Pozytywnie przełoży się to na współpracę z klientami i pracownikami – bo w końcu to oni nadają sens temu, co tworzymy. O to właśnie tutaj chodzi!

REKLAMA

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.