Polskie dyrygentki zdobyły Paryż
Anna Sułkowska-Migoń zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie „La Maestra”, a drugą - Joanna Natalia Ślusarczyk.
Konkurs odbył się w dniach 3-6 marca 2022 roku w Filharmonii Paryskiej. Wzięło w nim udział 14 kandydatek – w tym dwie z Polski – wybranych spośród 202 zgłoszeń. Trzecie miejsce w konkursie zajęła Hiszpanka Beatriz Fernández Aucejo. Przewodniczącą tegorocznego jury była Deborah Borda, pierwsza w historii kobieta – dyrektorka New York Philharmonic.
Zagraniczni recenzenci są zachwyceni 26-letnią Anną Sułkowską-Migoń. „To nazwisko, które koniecznie trzeba zapamiętać. Wygrała paryski konkurs, interpretując w finale L’existence du possible Graciane Finzi i suitę baletową Pulcinella Strawińskiego. Zdominowała zarówno półfinał, jak i finał swoją inteligencją i wrażliwością.”
Anna Sułkowska-Migoń, altowiolistka i dyrygentka, jest studentką II roku studiów magisterskich kierunku dyrygentura symfoniczna w klasie dra hab. Łukasza Borowicza, prof. AMKP oraz kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej specjalności dyrygentura chóralna w klasie prof. dr hab. Lidii Matynian i dra Andrzeja Korzeniowskiego. Jest laureatką trzeciej nagrody „Award Recipient” Taki Alsop Conducting Fellowship, którego pomysłodawczynią jest Marin Alsop (główną nagrodę tego konkursu także otrzymała Polka – Anna Duczmal-Mróz)
„Lubię to co robię. Zawsze staram się zainspirować muzyków, z którymi współpracuję.”- podkreśliła Anna Sułkowska-Migoń, zostając dyrygentem-rezydentem Sinfonii Juventus w sezonie 2021/2022
Druga finalistka konkursu „La Maestra” Joanna Natalia Ślusarczyk również pochodzi z Krakowa. Jest absolwentką katowickiej Akademii Muzycznej w klasie Mirosława Jacka Błaszczyka i laureatką wielu nagród na zagranicznych konkursach dyrygenckich. Pasjonuje się jazzem.
Konkurs „La Maestra” to wspólna inicjatywa Filharmonii Paryskiej oraz Paris Mozart Orchestra w reakcji na dysproporcję płci w środowisku muzycznym, bowiem w europejskich salach koncertowych tylko 6% dyrygentów gościnnych to kobiety. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2020 roku, a przewodniczącą jury była wówczas dyrektor NOSPR Ewa Bogusz-Moore, która podkreśliła: „Czas udowadniania, że kobiety są równie dobrze wykwalifikowane i predysponowane do pełnienia roli dyrygenta już dawno minął. Teraz czas na równą obecność kobiet i mężczyzn na podium dyrygenckim.”