Orły trafiły w godne ręce

W poniedziałek 4 marca br. w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się Gala 26. Orłów, Polskich Nagród Filmowych. „Zielona granica” Agnieszki Holland zdobyła Orła za Najlepszy Film. Agnieszka Holland odebrała też Orła za Osiągnięcia Życia. Najwięcej – bo aż sześć statuetek – zdobył „Kos” w reż. Pawła Maślony, który został nagrodzony w kategoriach: Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepszy Dźwięk, Najlepsza Charakteryzacja, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Scenariusz i Najlepsza Reżyseria.

Autor Andrzej Pągowski, źródło Polskie Nagrody Filmowe

O tym, do kogo trafiły prestiżowe statuetki, zdecydowało ponad 800 członków Polskiej Akademii Filmowej w tajnym głosowaniu. Jego wyniki – jak co roku – pozostawały ściśle chronioną tajemnicą aż do momentu otwarcia kopert na scenie Teatru Polskiego. Za przeprowadzenie głosowania, liczenie głosów i utrzymanie ich w tajemnicy, odpowiadała światowa doradczo-audytorska firma PwC – ta sama, która odpowiada za przebieg głosowania Amerykańskiej Akademii Filmowej przyznającej Oscary.

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej tytuł Najlepszego Filmu 26. edycji Polskich Nagród  Filmowych Orły zdobył filmZielona granica w reżyserii Agnieszki Holland wyprodukowany przez Metro Films. 

Orła dla Najlepszego Reżysera za film Kos odebrał Paweł Maślona. Nagroda za Najlepszy Scenariusz przypadła Michałowi A. Zielińskiemu za film Kos”. 

Najlepsze pierwszoplanowe role aktorskie zdaniem Akademii stworzyli: Magdalena Cielecka w filmie Lęk i Eryk Kulm jr w filmie „Filip”. Orły za najlepsze role drugoplanowe trafiły do: Agnieszki Grochowskiej za kreację aktorską w filmie Kosi Tomasza Schuchardta za rolę w filmieDoppelgänger. Sobowtór”.

Najlepszym Filmowym Serialem Fabularnym okazał się 1670 w reżyserii Macieja Buchwalda i  Kordiana Kądzieli wyprodukowany przez Akson Studio dla Netflix. W kategorii Najlepszy Dokument triumfował film Pianoforte w reżyserii Jakuba Piątka, wyprodukowany przez Telemark. Statuetkę w kategorii Odkrycie Roku odebrał Grzegorz Dębowski za reżyserię filmu Tyle co nic . Nagrodę Publiczności  otrzymali Chłopi w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchman. 

Za Najlepszy Film Europejski Polska Akademia Filmowa uznała: W trójkącie  w reż. Rubena Ostlunda.

Agnieszka Holland, odbierając statuetkę Orła za Osiągnięcia Życia powiedziała:

Dobre filmy można robić tylko, jeżeli jest się wolnym i jeżeli nie odczuwa się strachu. A jeżeli nawet odczuwa się strach, to wie się, że największym zwycięstwem jest go pokonać. Żyjemy dzisiaj w świecie, w którym zaczynają rządzić potwory. Ogromną częścią świata już rządzą potwory. Naprzeciw tym potworom stają poczciwi i dość przestraszeni politycy. I my nie możemy być takimi poczciwymi i dość przestraszonymi filmowcami, jeżeli chcemy w tym świecie być czymś więcej niż tylko dostarczycielami ucieczkowej rozrywki. Musimy naprawdę mierzyć się z tym światem.

 

Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej tak opisał sylwetkę Agnieszki Holland.

- To artystka nieustraszona. Stanowi awangardę świata filmu, co  potwierdzają niezliczone nagrody w Polsce i za granicą. Jest osobą o niezwykłej wrażliwości artystycznej, ale i społecznej, która kieruje kamerę w stronę wydarzeń najważniejszych i najbardziej bolesnych. Jest nie tylko naszą Mistrzynią, ale również naszym sumieniem. Kiedy na granicy polsko-białoruskiej działy się  rzeczy nieludzkie,  ruszyła z filmową ekipą do lasu i na bagna, by rozpocząć dyskusję i obudzić nasze sumienia. Wiedząc, z jaką reakcją części społeczeństwa się spotka i zdając sobie sprawę, jakie siły polityczne ruszą, by  ją zniszczyć. Ta nagroda jest wyrazem naszego hołdu dla jej postawy obok uznania za wszystkie jej  filmy i seriale – powiedział Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.

LISTA LAUREATÓW ORŁÓW 2024

NAJLEPSZY FILM
ZIELONA GRANICA
reżyseria: Agnieszka Holland
produkcja: Metro Films

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Paweł Maślona za film KOS

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Michał A. Zieliński za film KOS

ORZEŁ ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
Agnieszka Holland

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Magdalena Cielecka za film LĘK

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Eryk Kulm jr za film FILIP

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Michał Sobociński za film FILIP

NAJLEPSZA MUZYKA
Łukasz “L.U.C.” Rostkowski za film CHŁOPI

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
1670
reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
scenariusz: Jakub Rużyłło
produkcja: Akson Studio dla Netflix

NAJLEPSZY MONTAŻ
Nikodem Chabior za film FILIP

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film FILIP

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund
USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
CHŁOPI
reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman
produkcja: Breakthru Productions 

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
PIANOFORTE
reżyseria: Jakub Piątek
produkcja: Telemark

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Dorota Roqueplo za film KOS

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Aneta Brzozowska za film KOS

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film KOS

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Tomasz Schuchardt za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Agnieszka Grochowska za film KOS

ODKRYCIE ROKU
Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu TYLE CO NIC

Żródło Polskie Nagrody Filmowe

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.