Orły trafiły w godne ręce
W poniedziałek 4 marca br. w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się Gala 26. Orłów, Polskich Nagród Filmowych. „Zielona granica” Agnieszki Holland zdobyła Orła za Najlepszy Film. Agnieszka Holland odebrała też Orła za Osiągnięcia Życia. Najwięcej – bo aż sześć statuetek – zdobył „Kos” w reż. Pawła Maślony, który został nagrodzony w kategoriach: Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepszy Dźwięk, Najlepsza Charakteryzacja, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Scenariusz i Najlepsza Reżyseria.
Autor Andrzej Pągowski, źródło Polskie Nagrody Filmowe
O tym, do kogo trafiły prestiżowe statuetki, zdecydowało ponad 800 członków Polskiej Akademii Filmowej w tajnym głosowaniu. Jego wyniki – jak co roku – pozostawały ściśle chronioną tajemnicą aż do momentu otwarcia kopert na scenie Teatru Polskiego. Za przeprowadzenie głosowania, liczenie głosów i utrzymanie ich w tajemnicy, odpowiadała światowa doradczo-audytorska firma PwC – ta sama, która odpowiada za przebieg głosowania Amerykańskiej Akademii Filmowej przyznającej Oscary.
Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej tytuł Najlepszego Filmu 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły zdobył film „Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland wyprodukowany przez Metro Films.
Orła dla Najlepszego Reżysera za film „Kos” odebrał Paweł Maślona. Nagroda za Najlepszy Scenariusz przypadła Michałowi A. Zielińskiemu za film „Kos”.
Najlepsze pierwszoplanowe role aktorskie zdaniem Akademii stworzyli: Magdalena Cielecka w filmie „Lęk” i Eryk Kulm jr w filmie „Filip”. Orły za najlepsze role drugoplanowe trafiły do: Agnieszki Grochowskiej za kreację aktorską w filmie „Kos” i Tomasza Schuchardta za rolę w filmie „Doppelgänger. Sobowtór”.
Najlepszym Filmowym Serialem Fabularnym okazał się „1670” w reżyserii Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli wyprodukowany przez Akson Studio dla Netflix. W kategorii Najlepszy Dokument triumfował film „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka, wyprodukowany przez Telemark. Statuetkę w kategorii Odkrycie Roku odebrał Grzegorz Dębowski za reżyserię filmu „Tyle co nic” . Nagrodę Publiczności otrzymali “Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchman.
Za Najlepszy Film Europejski Polska Akademia Filmowa uznała: „W trójkącie” w reż. Rubena Ostlunda.
Agnieszka Holland, odbierając statuetkę Orła za Osiągnięcia Życia powiedziała:
– Dobre filmy można robić tylko, jeżeli jest się wolnym i jeżeli nie odczuwa się strachu. A jeżeli nawet odczuwa się strach, to wie się, że największym zwycięstwem jest go pokonać. Żyjemy dzisiaj w świecie, w którym zaczynają rządzić potwory. Ogromną częścią świata już rządzą potwory. Naprzeciw tym potworom stają poczciwi i dość przestraszeni politycy. I my nie możemy być takimi poczciwymi i dość przestraszonymi filmowcami, jeżeli chcemy w tym świecie być czymś więcej niż tylko dostarczycielami ucieczkowej rozrywki. Musimy naprawdę mierzyć się z tym światem.
Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej tak opisał sylwetkę Agnieszki Holland.
- To artystka nieustraszona. Stanowi awangardę świata filmu, co potwierdzają niezliczone nagrody w Polsce i za granicą. Jest osobą o niezwykłej wrażliwości artystycznej, ale i społecznej, która kieruje kamerę w stronę wydarzeń najważniejszych i najbardziej bolesnych. Jest nie tylko naszą Mistrzynią, ale również naszym sumieniem. Kiedy na granicy polsko-białoruskiej działy się rzeczy nieludzkie, ruszyła z filmową ekipą do lasu i na bagna, by rozpocząć dyskusję i obudzić nasze sumienia. Wiedząc, z jaką reakcją części społeczeństwa się spotka i zdając sobie sprawę, jakie siły polityczne ruszą, by ją zniszczyć. Ta nagroda jest wyrazem naszego hołdu dla jej postawy obok uznania za wszystkie jej filmy i seriale – powiedział Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.
LISTA LAUREATÓW ORŁÓW 2024
NAJLEPSZY FILM
ZIELONA GRANICA
reżyseria: Agnieszka Holland
produkcja: Metro Films
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Paweł Maślona za film KOS
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Michał A. Zieliński za film KOS
ORZEŁ ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
Agnieszka Holland
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Magdalena Cielecka za film LĘK
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Eryk Kulm jr za film FILIP
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Michał Sobociński za film FILIP
NAJLEPSZA MUZYKA
Łukasz “L.U.C.” Rostkowski za film CHŁOPI
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
1670
reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
scenariusz: Jakub Rużyłło
produkcja: Akson Studio dla Netflix
NAJLEPSZY MONTAŻ
Nikodem Chabior za film FILIP
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film FILIP
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund
USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
CHŁOPI
reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman
produkcja: Breakthru Productions
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
PIANOFORTE
reżyseria: Jakub Piątek
produkcja: Telemark
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Dorota Roqueplo za film KOS
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Aneta Brzozowska za film KOS
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film KOS
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Tomasz Schuchardt za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Agnieszka Grochowska za film KOS
ODKRYCIE ROKU
Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu TYLE CO NIC
Żródło Polskie Nagrody Filmowe