O podobieństwach nauki i biznesu. Felieton Michała Kleibera
Moja główna działalność zawodowa związana jest z nauką, jednak od wielu lat pełnię też funkcję przewodniczącego Kapituły Godła „Teraz Polska”.
Uczestniczę w pracach prowadzących do wyłonienia laureatów Konkursu „Teraz Polska”. Czynię to z ogromną satysfakcją również dlatego, że dostrzegam wiele podobieństw między nauką i biznesem. Oba te środowiska po pierwsze zajmują się poszukiwaniem prawdy. Uczeni odkrywają ją dzięki obserwacjom, eksperymentom, analizom. Przedsiębiorcy – poprzez rozumienie dynamiki rynku, zachowań konsumentów czy efektywności organizacyjnej. I przedsiębiorcy i uczeni testują hipotezy, które mają potwierdzić, lub zanegować ich teorie. Obu grupom nie jest obce też zarządzanie ryzykiem. Każdy wywód teoretyczny, wnioskowanie, eksperyment, jest narażony na błędy. Nie inaczej jest w środowisku rynkowym; zmienność, konkurencja, decyzje, czy inicjatywy – to wszystko obszary, w których nawet drobny błąd może sporo kosztować.
Zarówno nauka, jak i biznes rozwijają się dzięki podejściu innowacyjnemu i kreatywności. Przedsiębiorcy tworzą nowe, oryginalne produkty, usługi, modele biznesowe i strategie mające na celu zaspokojenie potrzeb rynku i tworzenie wartości. Uczeni zaś pogłębiają wiedzę poprzez opracowanie nowych teorii, technologii czy metodologii.
W obu dziedzinach, nauce i biznesie, istotne jest szczególne podejście do kwestii etycznych. Akademicy muszą spełniać surowe wymogi proceduralne, dotyczące w szczególności badań dotyczących ludzi, zwierząt i środowiska. W biznesie względy etyczne obejmują sprawiedliwe traktowanie pracowników, odpowiedzialne wykorzystanie zasobów i przejrzystość praktyk biznesowych.
W szczególnym stopniu chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden wspólny mianownik między nauką i biznesem. Chodzi mianowicie o konieczność ciągłego uczenia i adaptowania się do zmieniających się warunków. Badacze muszą aktualizować swoją wiedzę śledząc dorobek całej dyscypliny, wyniki najnowszych eksperymentów i wnioski badawcze. Firmy też stale muszą się aktualizować, dostosowywać do zmian w rynku, technologiach, krajobrazie konkurencyjnym, aby zachować aktualność i odnieść sukces.
Prof. Michał Kleiber, przewodniczący Kapituły Godła „Teraz Polska”