Lublin. Dzieje się!

Jak wiadomo, coraz częściej turysta przyjeżdża nie po to, aby „coś zobaczyć”, ale po to, aby „coś przeżyć”. Coraz więcej gości uczestniczy w wydarzeniach o charakterze kulturalnym lub sportowym. Ponadto takie imprezy kształtują wizerunek oraz klimat miasta, a mieszkańcy – choćby nawet w nich nie uczestniczyli – czują się dumni, że „dzieje się” w ich mieście.

Lublin od kilku lat w okresie turystycznym staje się areną dużych imprez cyklicznych. Sezon otwiera na początku czerwca Noc Kultury (Nockultury.pl), w ramach której od godzin popołudniowych do porannych  odbywa się kilkaset koncertów, pokazów, happeningów. W lipcu króluje Carnaval Sztuk-Mistrzów (Sztukmistrze.eu). Przez cztery dni nad Starym Miastem rozpostarte są liny linoskoczków, na ulicach spotykamy artystów cyrkowych, a na Błoniach pod Zamkiem rozstawiane są cyrkowe namioty. Współorganizatorem tego wydarzenia jest Fundacja „Sztukmistrze” (Sztukmistrze.pl), skupiająca stale rosnące środowisko żonglerów, linoskoczków, iluzjonistów. Ich comiesięczne „Variete” mają już swoją wierną publiczność. W sierpniu zapraszamy na Jarmark Jagielloński (Jarmarkjagiellonski.pl), nawiązujący do złotego wieku miasta. Twórcy ludowi rozstawiają swoje kramy, rozkwitają warsztaty wycinankarskie, wikliniarskie czy szycia czapek, a bractwa rycerskie prężą swoje muskuły.

We wrześniu sezon zamyka Europejski Festiwal Smaku (Europejskifestiwalsmaku.pl). Wówczas odbywają się pokazy i warsztaty kulinarne, konkurują ze sobą piwa domowe, można spróbować  kawy z różnych stron świata oraz wziąć udział w warsztatach z cyklu „Smakuj Życie”, podczas których kulinaria spotykają się z psychologią, a  slow food z psychoterapią.

Dla miasta nie mniej ważne od wydarzeń kulturalnych są wydarzenia sportowe. Przyjrzyjmy się największej takiej imprezie, jaką jest Maraton Lubelski. (Maraton.lublin.eu). Pierwsze, na co warto zwrócić uwagę, to kreatywna inspiracja logotypem miasta. Przykładem może być wspomniany maraton, którego logotyp nawiązuje do identyfikacji wizualnej Lublina poprzez wspólną paletę kolorów i podobną energię.

Maraton Lubelski organizuje grupa pasjonatów biegania z Fundacji Rozwoju Sportu (Frs.lublin.eu), wspomagana pracą wolontariuszy. Kila razy w roku odbywają się biegi przygotowawcze Dycha do Maratonu, podczas których można spróbować swoich sił, nabrać wprawy, przymierzyć się do najważniejszego startu. W biegach maratońskich startowało dotychczas prawie 2 tys. zawodników, z czego jedną trzecią stanowili mieszkańcy Lublina, a dwie trzecie – goście.

Odwołując się do relacji samych organizatorów:

„W niedzielę, 11 maja 2014 r., za sprawą II Maratonu Lubelskiego Lublin stał się areną zmagań biegaczy, a zarazem miejscem wyjątkowej popularyzacji idei biegania. Wydarzenie ugruntowało wizerunek Lubelszczyzny jako regionu nowoczesnego, dynamicznego i zachęcającego mieszkańców do aktywnego trybu życia.

O godzinie 9.00 spod pomnika Unii Lubelskiej na trasę maratonu wyruszyło około 700 biegaczek i biegaczy – zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Tyle osób zdecydowało się wziąć udział w jednym z najtrudniejszych polskich maratonów ulicznych. Uczestnicy pobiegli głównymi ulicami Lublina (m.in. Al. Racławickie, al. Spółdzielczości Pracy, al. Kraśnicka, ul. Jana Pawła II), zabytkowymi ulicami w rejonie Starego Miasta (m.in. ul. Królewska, ul. Zielona, ul. Krakowskie Przedmieście, ul. Kapucyńska) oraz przez największe dzielnice mieszkalne (m.in. Czuby, Tatary, Czechów). W ten sposób zawodnicy w ekspresowym tempie zwiedzili Lublin, zobaczyli jego najciekawsze zakątki oraz przekonali się, że jest to miejsce, w którym warto zatrzymać się na dłużej. Jednocześnie dzięki takiemu rozlokowaniu trasy każdy lublinianin mógł czynnie włączyć się do kibicowania maratończykom, co stanowiło swoisty impuls do integracji lokalnej społeczności. Szacujemy, że na trasie biegaczy dopingowało około 2 tys. mieszkańców Lublina i okolic.

Podczas gdy zawodnicy zmagali się z kolejnymi kilometrami II Maratonu Lubelskiego, w Centrum Biegowym na Placu Litewskim każdy mógł sprawdzić swoje siły, uczestnicząc w krótszych biegach. Tuż po starcie biegu głównego o godz. 9.30 z tego samego miejsca wystartował Bieg Rodzinny na dystansie 421 metrów, który zgromadził ponad 500 uczestników, zarówno dzieci, osoby dorosłe, jak i całe rodziny. Od godziny 10.00 rozpoczęły się biegi przedszkolaków „W te pędy” oraz zabawy sportowe w Miasteczku Małego Maratończyka, w których uczestniczyło około 600 osób – dzieci wraz z rodzicami. Aby jednocześnie kibice mogli czynnie brać udział w przygotowanych wydarzeniach oraz śledzić poczynania maratończyków, zainstalowany został telebim, na którym prowadzono relację na żywo z trasy biegu. Przez cały czas trwania II Maratonu Lubelskiego biegaczy dopingowało ponad 4 tys. osób”.

Podsumowując, w Lublinie wielkie wydarzenia, takie jak Carnaval Sztuk-Mistrzów czy Maraton Lubelski, organizowane są we współpracy urzędu miasta z organizacjami pozarządowymi. Miasto docenia ich walor promocyjny, turystyczny oraz społeczny, umożliwiający budowanie więzi z mieszkańcami. Proces ten został zapoczątkowany  w trakcie starań Lublina o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 i jest wpisany na stałe w strategię rozwoju miasta. Lublin – dzieje się.


Jacek Warda

Urząd Miasta Lublin

 

 

Czytaj także

  • OPEN EYE ECONOMIC SUMMIT

    Trójgłos o Trójmieście

    O overtourismie i budowaniu tożsamości miasta z Aleksandrą Dulkiewicz, Wojciechem Szczurkiem i Jackiem Karnowskim – prezydentami Gdańska, Gdyni i Sopotu – podczas Open Eye Economic Summit w Krakowie rozmawia Mateusz Zmyślony.

    WIĘCEJ
  • STOWARZYSZENIE SADY GRÓJECKIE

    Jabłko, czyli marka

    O Jabłkach Grójeckich, chemizacji sadownictwa, współpracy z samorządem lokalnym, a nawet o akcji „Jedz jabłka na złość Putinowi” z Magdaleną Wrotek-Figarską i Michałem Lachowiczem ze Stowarzyszenia Sady Grójeckie podczas Open Eyes Economy Summit w Krakowie rozmawia Adam Mikołajczyk. 

    WIĘCEJ
  • Rola wydarzeń w kreowaniu marki miasta

    Organizacja wydarzeń jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi kształtowania wizerunku miasta. Dobrze zorganizowany event w oryginalny i niekonwencjonalny sposób prezentuje miasto i jego atuty, umożliwia bezpośrednią prezentację, a przede wszystkim służy integracji i zacieśnieniu więzi z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym.

    WIĘCEJ
  • Białystok tańczy, śpiewa i trenuje

    Wpływ wydarzeń sportowych i kulturalnych na promocję miasta oraz budowanie jego wizerunku. Przykład Białegostoku.

    WIĘCEJ
Najbardziej aktualne informacje o nowościach i promocjach
w naszym sklepie wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.