Ja, biały Kangór – Ewy Kuryluk na Biennale Sztuki w Wenecji

  • Ewa_Kuryluk_With_Brushes_London_1977_©EwaKuryluk
    Ewa_Kuryluk_With_Brushes_London_1977_©EwaKuryluk
Wystawa Ewy Kuryluk „Ja, biały Kangór | I, White Kangaroo” zorganizowana przez Fundację Rodziny Staraków, znalazła się wśród 31 oficjalnych wydarzeń towarzyszących 59. Biennale Sztuki w Wenecji - eventi collaterali.

Ewa Kuryluk (ur. 1946) jest jedną z najważniejszych polskich artystek, znaną na arenie międzynarodowej z ponad 50 wystaw indywidualnych w Europie, USA, Południowej Ameryce, Kanadzie i Japonii. Pionierka awangardowej instalacji tekstylnej, malarka i fotografka, historyczka sztuki, pisarka i poetka. Jej prace znajdują się w licznych kolekcjach publicznych i prywatnych w Europie i USA.

  

Wenecki pokaz artystki będzie pierwszym, od daty premiery w 1978 roku, na którym zostanie zaprezentowana pionierska instalacja Ewy Kuryluk - W czterech ścianach. Jest wykonana z płótna podszewkowego, pokrytego naturalnej wielkości rysunkami postaci artystki i jej towarzysza życia - Helmuta Kirchnera i przedstawia przebieg ich wspólnego, zwyczajnego dnia w Stuttgarcie, w rytuale oswajania obcego miejsca, które stwarzali dla siebie. Znaczącym kontekstem dla tej instalacji będzie tryptyk Ja, biały Kangór z przełomu 1978/79 roku, który stanowi swoisty manifest identyfikacji własnej artystki, jako członkini nieograniczonej gatunkowo wspólnoty. Współodczuwania i współżycia w najgłębszym szacunku z wszelkimi żyjącymi istotami Ewa Kuryluk doświadczyła w domu, w którym rodzina czule nadawała sobie odzwierzęce przydomki, a ona sama przez bliskich nazywana była Kangórem.

Zgodnie z zasadą site-specific, realizowaną przez Ewę Kuryluk od początku jej pracy z tkaniną, wystawa w Wenecji ma charakter indywidualnego opracowania przez artystkę miejsca prezentacji. Najsłynniejsze cykle artystki Chusty, Krzesła, Villa dei Misteri, czy Teatr Miłości nie mają charakteru zamkniętych w pojedynczych układach realizacji, składają się na nie bowiem dziesiątki powstających w różnym czasie wizerunków. Niezależną kompozycją pozostaje Ogród Effi Bries (1982), instalacja inspirowana XIX- wieczną powieścią Theodora Fontane’a, malowana białym akrylem na białym jedwabiu. Tłem kompozycji jest rozwieszony wzdłuż ścian obraz ogrodu, wewnątrz luźno opadające tkaniny ze zwielokrotnionym portretem artystki na huśtawce - w czasach Effi Briest, będącej symbolem niedostępnej kobiecie swobody.

     

W kolekcji Anny i Jerzego Staraków znajduje się najliczniejszy, publicznie dostępny wybór malarstwa artystki - mówi Anna Muszyńska kuratorka wystawy - Na wystawie poszerzamy perspektywę odbioru sztuki Ewy Kuryluk, poprzez prezentację obrazów fotorealistycznych z lat 1975-1978, które przyniosły artystce rozpoznanie i przychylność międzynarodowej krytyki, a w polskiej sztuce pozostają jednymi z najważniejszych i śmiałych przykładów tego nurtu. Istotnym elementem będzie również slide-show prezentujący szeroki wybór autofotografii, powstających od końca lat 50-tych. To imponujący w skali zapis kolejnych etapów życia, ważnych momentów, teatralnych inscenizacji. Wyraźnie wiąże wszystkie artystyczne poszukiwania Ewy Kuryluk, skupione wokół idei „prawdziwego wizerunku”, potrzeby mimetyzmu, woli przetrwania w pamięci. Fotografie stanowiły nie tylko punkt wyjścia dla tworzonych w rygorze hiperrealizmu obrazów z lat 70-tych, ale również kadry ze zdjęć odnajdujemy utrwalone na instalacjach z tkaniny.

 

EWA KURYLUK JA, BIAŁY KANGÓR | I, WHITE KANGAROO

Collateral Event of the 59th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia

Wystawa otwarta dla publiczności od 23 kwietnia do 27 listopada 2022,

Wstęp wolny.

Miejsce: Palazzo Querini Calle Lunga S. Barnaba | Dorsoduro 2691 | Wenecja

Organizator: Fundacja Rodziny Staraków

Kuratorka: Anna Muszyńska

 

Żródło Materiały prasowe Fundacji Rodziny Staraków

 

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.