Dotacje do samochodów elektrycznych. Polacy: u nas słabsze, niż w innych kajach europejskich

  • Polski samochód elektryczny Izera, niestety wciąż w fazie projektu. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek będziemy mogli go kupić. Fot. Izera
    Polski samochód elektryczny Izera, niestety wciąż w fazie projektu. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek będziemy mogli go kupić. Fot. Izera
  • Polski samochód elektryczny Izera, niestety wciąż w fazie projektu. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek będziemy mogli go kupić. Fot. Izera
    Polski samochód elektryczny Izera, niestety wciąż w fazie projektu. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek będziemy mogli go kupić. Fot. Izera

Zdecydowana większość ankietowanych uważa, że Polska pod względem zachęt do zakupu samochodu elektrycznego ustępuje innym krajom europejskim. Te opinie znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości – wg raportu EV Readiness Index 2022 nasz kraj zajął ostatnie miejsce. Nieco lepiej od Polski oceniono takie państwa jak Czechy, Rumunia i Słowacja, zaś Węgry otrzymały ponad dwukrotnie więcej punktów.

Dwóch na trzech ankietowanych Polaków uważa, że pod względem publicznych zachęt do zakupu aut elektrycznych Polska wypada gorzej od krajów naszego regionu. Opinie Polaków potwierdza międzynarodowy ranking. Nie najlepiej wypadamy także pod względem dostępności publicznych stacji ładowania.

Rynek elektromobilności w Polsce rozwija się dynamicznie

Świadczą o tym rosnące z miesiąca na miesiąc statystyki rejestracji nowych aut „z wtyczką” oraz funkcjonujących stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Działają także systemy publicznych dotacji do zakupu i korzystania z samochodów na prąd. Ofensywa elektromobilności trwa również w innych państwach europejskich, a także w USA i Chinach. Warto porównać poziom rozwoju rynku w Polsce i za granicą. Jednak przyjęcie za punkt odniesienia dla naszego kraju liderów elektromobilności, takich jak Norwegia czy Holandia wniosłoby do dyskusji niewiele. Wystarczy porównać choćby liczbę publicznych stacji ładowania: jeśli w Polsce mamy ich niespełna 3 tys., to w Holandii jest ich ponad 84 tys., a w Norwegii – ponad 24 tys.

Polski samochód elektryczny Izera, niestety wciąż w fazie projektu. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek będziemy mogli go kupić. Fot. Izera

Dlatego InsightOut Lab oraz marka Volkswagen sprawdzili, jak Polacy oceniają rozwój elektromobilności w Polsce i w krajach naszego regionu, w tym także jakie mają zdanie na temat obecnie obowiązującego systemu dotacji w naszym kraju.

Polskie dotacje wypadają gorzej

Nieco ponad 2/3 respondentów (67 procent) wyraziło pogląd, że Polska wypada gorzej pod względem różnego rodzaju dotacji do zakupu samochodów elektrycznych w porównaniu z takimi państwami jak Czechy, Słowacja, Rumunia czy Węgry. Aż 34 procent osób oceniło stan rzeczy jako „zdecydowanie” gorszy, a 33 procent jako „trochę” gorszy. Jeśli chodzi o pozytywne opinie na ten temat, było ich zaledwie 6 procent, z czego 4 procent to odpowiedzi „trochę lepiej”, a 2 procent „zdecydowanie lepiej”. Pozostałe 28 procent badanych odpowiedziało, że Polska wypada podobnie do innych krajów regionu pod względem pomocy państwa przy zakupie „elektryka”.

Niestety przedstawione pesymistyczne opinie potwierdza raport EV Readiness Index 2022. Zawiera on m.in. ranking publicznych zachęt do posiadania auta elektrycznego. Polska w tym zestawieniu otrzymała tylko 6 punktów, co dało jej ostatnie miejsce na liście. Niewiele lepiej wypadły Czechy, Rumunia i Słowacja – odpowiednio 7, 8 i 9 pkt. Natomiast wyraźnie lepsze od pozostałych państw regionu są Węgry z 13 punktami. Liderem zestawienia okazała się Wielka Brytania z wynikiem 20 pkt.

Metodologia

Badanie zostało zlecone przez markę Volkswagen, zrealizowane przez InsightOut Lab i przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1071 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 19-22 sierpnia 2022 r. Metoda: CAWI.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.