Design w muzeum

  • Zestaw New Atelier, fragment; proj. Marek Cecuła, Modus Design, Ćmielów Design Studio; prod. Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież”; porcelana, szkliwo; 2013 r. (Fot. Piotr Ligier/Muzeum Narodowe w Warszawie)
    Zestaw New Atelier, fragment; proj. Marek Cecuła, Modus Design, Ćmielów Design Studio; prod. Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież”; porcelana, szkliwo; 2013 r. (Fot. Piotr Ligier/Muzeum Narodowe w Warszawie)

Fotele Józefa Chierowskiego i Romana Modzelewskiego, gramofon Bambino, unikalna porcelana i barwne tkaniny lat 50. i 60. XX wieku... Goście nowo otwartej Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie wybiorą się w pasjonującą podróż przez kolejne epoki polskiego designu.

Na zakończenie 2017 r. Muzeum Narodowe w Warszawie (MNW) przygotowało wyjątkową atrakcję dla zwiedzających. Od 15 grudnia rodzimy design zyskał stałe miejsce w Galerii Wzornictwa Polskiego, prezentującej najważniejsze zjawiska w polskim wzornictwie od początku XX w. po czasy współczesne.

MNW udostępnia widzom pierwszą przekrojową prezentację rodzimego wzornictwa. To prawdziwe święto designu! W kameralnej przestrzeni kuratorki prezentują ikony polskiego wzornictwa oraz modele i prototypy, które nie zaistniały w masowej produkcji. – Mamy nadzieję, że w przyszłości uda nam się zaprezentować zbiory Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego w powiększonej przestrzeni naszego muzeum – mówi Piotr Rypson, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.


(Fot. Bartosz Bajerski/Muzeum Narodowe w Warszawie)

Nowa galeria stała w MNW pokazuje, jak o projektowaniu myślano w różnych epokach i środowiskach twórczych – od kręgu zakopiańskiego, Warsztatów Krakowskich, Spółdzielni Artystów „Ład” i modernistów z grupy Praesens, przez powojenny czas odbudowy, socrealizm, odwilż i poodwilżową nowoczesność (najbardziej dynamiczne lata polskiego wzornictwa), po najlepszy współczesny design. Osobne miejsce znajdują w niej zagadnienia związane z projektowaniem przemysłowym, projektowaniem dla dzieci oraz etnoprojektowaniem. W nowocześnie zaaranżowanej galerii prezentowane są przedmioty pochodzące z seryjnej produkcji: popularne odbiorniki telewizyjne i radiowe, meble, tkaniny, sprzęt gospodarstwa domowego, jak również wybitne prace polskich autorów, które jako projekty, modele i prototypy nie były powszechnie dostępne, świadczą jednak o wielkim potencjale polskiego designu. Stworzone z wyjątkową inwencją przedmioty codziennego użytku prezentowane są w układzie chronologicznym, wyznaczonym przez najważniejsze wydarzenia artystyczne i historyczne. Całość wzbogacają materiały fotograficzne i fragmenty archiwalnych kronik filmowych. Design, wzornictwo, projektowanie to działalność twórcza najbardziej związana z codziennością. Piękne i użyteczne przedmioty, którymi się posługujemy, mają wpływ na nasze życie. – W nowej galerii pokażemy, jak na przestrzeni XX i XXI w. artyści kształtowali materialne otoczenie człowieka. Prowadzimy widza przez kolejne dekady z charakterystycznymi dla nich stylistycznymi przemianami. Przedstawiamy kolejne stowarzyszenia i ważne dla rozwoju projektowania instytucje oraz dominujące środowiska artystyczne, aby przybliżyć to wymykające się jednoznacznej definicji pojęcie, jakim jest wzornictwo – mówi Anna Maga z Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego MNW, współkuratorka galerii.

Porządek chronologiczny pozwala prześledzić zmiany sposobu myślenia o projektowaniu, a także ukazuje wpływ okoliczności dziejowych, w tym gospodarczych. Otwierają go ostatnie dekady zaborów, zdominowane przez styl zakopiański Stanisława Witkiewicza, który miał spajać tożsamość narodu jeszcze przed odzyskaniem niepodległości. Natomiast w międzywojennych pracach artystów Warsztatów Krakowskich i warszawskich środowisk, w tym Spółdzielni Artystów „Ład”, widoczne były inspiracje brytyjskim ruchem Arts and Crafts. Szczególną grupę stanowią prace Karola i Zofii Stryjeńskich oraz Antoniego Kenara, którzy uczestniczyli w Wystawie Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu w Paryżu w 1925 r.

Najważniejsze dzieła powojennego wzornictwa reprezentują prace tak różnych twórców, jak Władysław Strzemiński, Jan Bogusławski, Jan Kurzątkowski, a także późniejsze projekty Teresy Kruszewskiej, Andrzeja Jana Wróblewskiego czy Barbary Hoff. Oddają one specyfikę twórczości z czasów odbudowy kraju, socrealizmu, lat po odwilży, a także nadchodzącego kryzysu gospodarczego.


„Sexbomby”, figurki porcelanowe z Zakładu Ceramiki IWP, 1958–1959, prototypy; porcelana, szkliwo; Henryk Jędrasiak (Fot. Piotr LigierBartosz Bajerski/Muzeum Narodowe w Warszawie)

Wyzwanie podjęli projektanci, którzy musieli zmierzyć się z trudną sytuacją ekonomiczną. Mimo ograniczeń twórcy dbali o estetykę przedmiotów użytkowych, co pokazuje nowa ekspozycja, obejmująca zarówno przedmioty luksusowe, jak i te znajdujące się w powszechnym użyciu.

Program wydarzeń towarzyszących otwarciu Galerii Wzornictwa Polskiego obejmował interaktywne warsztaty dla rodzin, a także spotkania i wykłady w Kinie Muz z udziałem wybitnych specjalistów i projektantów. Dla gości z dysfunkcją wzroku przygotowano audiodeskrypcje wybranych dzieł, specjalne warsztaty z wykorzystaniem ćwiczeń dotykowych oraz bezpłatne oprowadzania i lekcje dostosowane do różnych potrzeb zwiedzających. Ekspozycję można zwiedzać z audioprzewodnikiem.

Galeria Wzornictwa Polskiego powstała dzięki Ośrodkowi Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie, który w ramach Zbiorów Sztuki Nowoczesnej MNW od 1978 r. zajmuje się dokumentacją i gromadzeniem najznakomitszych przejawów polskiego designu. Stale powiększająca się kolekcja liczy obecnie ponad 25 tys. obiektów, na które składają się realizacje i projekty mebli, szkieł i ceramiki, tkanin i odzieży, metaloplastyki, biżuterii, zabawek, przedmiotów gospodarstwa domowego oraz maszyn i urządzeń przemysłowych. Powstanie galerii poprzedzały wystawy polskiej sztuki użytkowej w MNW, w tym cieszące się dużym zainteresowaniem wystawy „Rzeczy pospolite. Polskie produkty 1899–1999” (2000 r.) i „Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 z kolekcji MNW” (2011 r.).


Kuratorki Galerii Wzornictwa Polskiego: Anna Demska, Anna Frąckiewicz, Anna Maga, Kaja Muszyńska,

Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego MNW

 

TAGI:

1/2018

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.