Czy masowe testowanie pracowników (i klientów) na Covid-19 stanie się standardem w polskich firmach?

Już nie tylko perspektywa ograniczenia działalności i potencjalne straty finansowe – ale poczucie społecznej odpowiedzialności sprawia, że firmy coraz częściej decydują się zadbać o bezpieczeństwo swoich pracowników i klientów, finansując cykliczne badania na obecność przeciwciał koronawirusa SARS-CoV-2.

Coraz więcej firm, które finansują swoim pracownikom systematyczne badania umożliwiające wykrycie osób potencjalnie zarażonych koronawirusem SARS-CoV-2 apeluje, by masowe testowanie stało się nowym standardem w obsłudze klienta w dobie pandemii.

Grupa deweloperska Robyg ogłosiła właśnie wprowadzenie systematycznego testowania pracowników biur sprzedaży i budów na obecność przeciwciał wirusa SARS-CoV-2. Testy będą prowadzone dla każdego raz w tygodniu. Dzięki temu zwiększona zostanie ochrona zarówno załogi, jak i klientów firmy.

– Od początku pandemii bardzo odpowiedzialnie podchodzimy do ochrony przed koronawirusem, zarówno pracowników, jak i naszych klientów. Wprowadziliśmy liczne procedury ochronne, zdalne kanały kontaktu. Działamy w oparciu o wszelkie wytyczne GIS. Sprawne i płynne funkcjonowanie firmy wymaga stałej aktywności – nasze budowy pracują nieprzerwanie, podobnie jak biura sprzedaży. W budowie mamy około 6500 mieszkań w 3 miastach – to ogromna struktura. Budujemy także infrastrukturę publiczną, którą bezpłatnie przekazujemy na rzecz miast: w Warszawie most w Wilanowie, w Gdańsku drogi i ciągi komunikacyjne, a w Poznaniu za ponad 20 mln zł zrealizujemy mosty, drogi, ścieżki rowerowe i kładki umożliwiające połączenie z wyspą Ostrów Tumski. Dlatego podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu dodatkowych zabezpieczeń w postaci testów na COVID-19 dla pracowników. Dzięki temu zapewnimy im oraz ich rodzinom dodatkową ochronę, a nasi klienci będą mogli bezpiecznie odwiedzać biura sprzedaży i biura obsługi posprzedażowej – w ramach odbiorów mieszkań. Odpowiedzialność jest jednym z elementów naszej kultury organizacyjnej. Dlatego czujemy się zobowiązani, by naszymi działaniami przyczynić się do zmniejszenia transmisji wirusa. Mamy nadzieje, że inne firmy niebawem pójdą w nasze ślady i wprowadzą ten standard również u siebie, co umożliwi jeszcze skuteczniejszą walkę z wirusem – mówi Oscar Kazanelson, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Robyg.

Do badania wykorzystywane są certyfikowane testy o wysokiej swoistości, co w połączeniu z profesjonalną obsługą medyczną gwarantuje wysoką skuteczność badania. Systematyczne badania przesiewowe pozwalają wytypować m.in. osoby w początkowej fazie infekcji. Dzięki temu firmy nie tylko zapewniają bezpieczeństwo pracownikom i klientom, ale przez kontrolę liczby zakażeń mają realny wpływ na ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa w populacji.

W kontekście masowego testowania warto wspomnieć o polskim teście genetycznym MediPAN-2G+ FAST COVID. Jest już dostępny na rynku, jest najszybszy wśród obecnie stosowanych, bardzo czuły i stworzony w Polsce. Test opracowała grupa naukowców-wolontariuszy z Instytutu Chemii Bioorganicznej PAN w Poznaniu przy wsparciu rządu. Decyzją wicepremiera Jarosława Gowina Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przekazało na ten cel 15 mln zł.

Grupa naukowców-wolontariuszy z Instytutu Chemii Bioorganicznej PAN w Poznaniu, w odpowiedzi na problemy z dostępem do testów na koronawirusa rozpoczęła wiosną 2020 roku intensywne prace nad stworzeniem autorskiego testu genetycznego. Jego powstanie to nie tylko osiągnięcie naukowe, ale w sytuacji zamrożenia wielu dziedzin życia gospodarczego, niezwykły wyczyn organizacyjny. Dzięki nawiązaniu współpracy z polskimi firmami, w ciągu kolejnych kilku miesięcy możliwe było przeprowadzenie projektu od etapu kreacji, przez ewaluację i optymalizację procesu, do produkcji na skalę masową. Zaangażowanie rodzimych firm i użycie dostępnych w kraju odczynników pozwoliło obniżyć cenę pojedynczego testu oraz zabezpieczyć potrzeby społeczeństwa w przypadku kolejnej fali pandemii. Projekt uzyskał wsparcie finansowe w wysokości 15 mln zł od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz 100 tys. zł od samorządu województwa wielkopolskiego.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.