Selena, Jawor-Parkiet, ZPWiK. Jakość w biznesie – wypowiedzi liderów firm działających na polskim rynku. Sonda, cz. 1

Czy jakość jest kluczową wartością oczekiwaną przez krajowych konsumentów? O odpowiedź poprosiliśmy liderów przedsiębiorstw działających na polskim rynku – właścicieli, członków zarządów, menedżerów. W części pierwszej naszej sondy przedstawiamy opinie menedżerów przedsiębiorstw posługujących się Godłem "Teraz Polska".

Mariusz Kośmider, globalny dyrektor ds. jakości w Grupie Selena, firmie produkującej chemię budowlaną

W Grupie Selena jakość to coś więcej niż konkurencyjność. To miara wyznaczająca kierunek naszych działań w kraju i za granicą. Selena posiada 35 spółek w 17 krajach, a nasze produkty są obecne w ponad stu. Walka o rynki zagraniczne jest bardzo trudna. Selena uznała, że najskuteczniej będzie w stanie konkurować jakością, i to na nią postawiła. Dlatego od ponad 28 lat tworzy i z sukcesem wdraża swoje rozwiązania chemii budowlanej na całym świecie. Jako przykład może tu posłużyć tegoroczna aplikacja Seleny na dachu portu lotniczego Porto Alegre w Brazylii – na powierzchni 19 tys. m kw. zamontowano powłokę chłodzącą Cool-R, obniżającą temperaturę zewnętrzną dachu z 86 do 34 stopni Celsjusza. Nie pozostawiamy jakości przypadkowi, ale konsekwentnie do niej dążymy na wszystkich etapach: od opracowania innowacji, przez produkcję i marketing, po sprzedaż oraz bliski kontakt z użytkownikiem. Od ponad dwóch dekad wiele polskich przedsiębiorstw doświadcza wpływu globalizacji, której towarzyszą nieprzewidywalność, kompleksowość, konkurencyjność i dynamika zmienności biznesowej. Łańcuchy dostaw są coraz bardziej skomplikowane – przy jednoczesnym zachowaniu precyzyjnych terminów dostaw dobrych jakościowo produktów do klientów. Wybierając produkt, konsumenci kierują się marką firmy, reputacją, recenzjami samego produktu oraz własnymi doświadczeniami. W Selenie jakość rozumiana jest przez pryzmat zasady: nie przyjmuj, nie produkuj, nie podawaj złej jakości dalej. Jest to zasada niebywale uniwersalna, mająca zastosowanie we wszystkim, co robimy. Kultura jakości w firmie Selena zaczyna się od czterech obszarów, którymi są: kompetencje i ciągły rozwój pracowników, standaryzacja procesów zarządzania, ciągłe doskonalenie systemu zarządzania oraz koncentracja na jakości procesów wytwarzania i jakości produktu. Firma podejmująca trud budowania kultury jakości bez wątpienia wpływa na swoją przewagę konkurencyjną w obliczu wspomnianej globalizacji.

Janusz Gawiński, dyrektor generalny firmy Jawor-Parkiet, produkującej podłogi drewniane

„Tanio, dużo, szybko” – na szczęście to hasło odchodzi już w zapomnienie, a w centrum zainteresowania pojawiają się inne cechy: produkty mają być naturalne, lokalne, na długie lata. Jakość zaczyna odgrywać ważniejszą rolę w wyborach konsumenckich. Klienci są coraz bardziej świadomi i mają większe oczekiwania. Chcą zainwestować w produkt z wysokiej jakości surowca, pochodzącego ze sprawdzonego źródła i pozyskanego w racjonalny sposób. Nie chcą już produktów, które szybko tracą wartość, ulegają zniszczeniu. Oczekują pewności, długoletniej gwarancji, produktu szytego na miarę, odpowiadającego na indywidualne potrzeby. To szansa dla polskich marek, które w swojej działalności opierają się na tradycji, pasji i doświadczeniu – takich jak my. Dzięki temu trendowi mamy pewne miejsce na rodzimym rynku. Jawor-Parkiet od początku swojej działalności czyni jakość najwyższym priorytetem. Z roku na rok zauważamy w Polsce rosnące zainteresowanie naszymi produktami. Nieustannie poszukujemy najlepszych gatunkowo surowców w kraju i na świecie. Inwestycje w nowoczesne linie produkcyjne, badania i testy wytrzymałości w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem sprawiają, że nasz produkt jest w stanie sprostać wymaganiom nawet najbardziej wymagających klientów. Skupiamy się również na edukacji konsumentów. Popularyzujemy zagadnienia branżowe, tworzymy przystępne poradniki, udostępniamy kompleksowe informacje na temat naszych podłóg drewnianych, bo wiemy, że produkt spełnia najbardziej restrykcyjne normy. Z satysfakcją obserwujemy, jak dzięki naszemu zaangażowaniu i dbałości o szczegóły rośnie grono klientów, którzy uważają jakość za kluczową cechę.

Piotr Niemiec, prezes zarządu Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.

Płynąca w zabrzańskiej sieci woda, dostarczana w nowoczesny sposób, spełnia najwyższe normy wody przeznaczonej do spożycia. To efekt długofalowego myślenia o nowym systemie produkcji i dostarczaniu wody w mieście. Dziś, dzięki trwającym wiele lat kosztownym inwestycjom, mieszkańcy nie mają powodów do zmartwień ani o jakość wody, ani o jakość świadczonych przez nas usług. Krajowi konsumenci oczekują wysokiej jakości usług i produktów. Są również coraz bardziej świadomi swoich praw. Jednak ciągle pokutuje wśród nich przekonanie, że wysoką jakość można otrzymać za niską cenę. A to nieprawda. Woda w Zabrzu nie jest tania, ale jej cena odzwierciedla wysokość nakładów poniesionych na bezpieczeństwo dostaw. Ostatnie 15 lat to dla miasta i zabrzańskich wodociągów okres wzmożonej pracy. To ogromne inwestycje w nowoczesną technologię oczyszczania i dostarczania wody, a także w poprawę gospodarki ściekowej. Chcąc zmniejszyć wpływ przedsięwzięć na wysokość taryfy, kiedy tylko jest to możliwe, sięgamy po dofinansowanie. Prawie miliard złotych wydanych wespół z miastem na inwestycje zmieniło oblicze infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w Zabrzu. By inwestować, zmuszeni byliśmy zaciągnąć kredyty komercyjne na wkład własny. Mamy satysfakcję, że stworzyliśmy coś bardzo ważnego dla miasta. Niestety skutkiem ubocznym jest wpływ na wysokość taryfy, będącej dla przedsiębiorstwa jedynym źródłem utrzymania. W tym roku stanęliśmy w obliczu nowych wyzwań, związanych z pojawieniem się Covid-19. Jest to coś, czego nie doświadczyliśmy nigdy wcześniej. Musieliśmy szybko się przeorganizować, żeby zabezpieczyć potrzeby mieszkańców. Zależy nam, aby odbiorcy mieli pewność, że nasze funkcjonowanie oparte jest na solidnych podstawach. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że również w trudnych warunkach zachowujemy gotowość i ciągłość dostaw wody oraz zapewniamy bezpieczeństwo sanitarne. Takie nagrody jak Godło „Teraz Polska” i Przedsiębiorstwo Fair Play potwierdzają wysoką jakość naszych usług. Mieszkańcom dają gwarancję, że jesteśmy dobrymi partnerami w tworzeniu miejskiej rzeczywistości, a dla naszych pracowników stanowią źródło satysfakcji.

cdn.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.