Broda w biznesie – pomoże mężczyznom w sprzedawaniu i na LinkedIn. Twarde dowody naukowe

Zgodnie z wynikami najnowszych badań męska broda wpływa na wzrost sprzedaży. Ustalono również, że wizerunek zarośniętego mężczyzny może poprawić skuteczność kampanii reklamowych.

Sarah Mittal, adiunkt ds. marketingu na St. Edward's University oraz David Silver, profesor nadzwyczajny biznesu na University of Texas w San Antonio, przeprowadzili pięć eksperymentów, aby sprawdzić perswazyjny potencjał  brody. Na początku przyjęli hipotezę, że broda stanowi zaletę oraz pozytywnie wpływa na wyniki w branżach sprzedażowych i usługowych. W badaniach zmierzono wpływ brody na postrzeganie wiedzy fachowej zarośniętego mężczyzny, jego wiarygodność, prawdopodobieństwo sprzedaży i satysfakcję z obsługi. Ich odkrycia zostały opublikowane w Journal of Business Research w artykule zatytułowanym „It Grows on You: Perceptions of sales / service staff with face hair”.

Rynek branż sprzedażowo-usługowych jest bardzo konkurencyjny, dlatego kluczowe znaczenie dla pozyskania i utrzymania nowych klientów ma wiedza specjalistyczna, wiarygodność sprzedawcy oraz umiejętność budowania relacji. Badania wykazały, że niezależnie od czynników takich jak: branża, rasa, pochodzenie etniczne, atrakcyjność, potencjalni nabywcy uważają mężczyzn z brodą za tych, którzy posiadają większą wiedzę i wiarygodność niż ich ogoleni koledzy z pracy.

REKLAMA

Badanie sugeruje, że osoby zajmujące się sprzedażą lub usługą, w których wiedza i zaufanie są kluczowe dla konwersji sprzedaży, powinny zapuścić brodę. Twój profil LinkedIn i materiały marketingowe również mogą skorzystać z tej subtelnej wskazówki, jaką jest używanie brody. Do jednego z pięciu eksperymentów wykorzystano system Facebook Ads. Korzystając z platformy Facebook, naukowcy wdrożyli reklamy z wizerunkiem brodatych i ogolonych mężczyzn. Okazało się, że reklama na Facebooku z brodatą wersją przedstawiciela handlowego była w stanie zapewnić wyższy współczynnik klikalności (CTR), dzięki czemu potencjalni klienci trafiają do lejka sprzedażowego. CTR reklamy z brodą na poziomie 2,66% znacznie przewyższa średnią branżową wynoszącą około 0,71% (usługi przemysłowe) i 1,04% (technologia).

Naukowcy są przekonani, że te badania są pierwszą próbą analizy wpływu brody w kontekście sprzedaży i usług (wcześniejsze badania koncentrowały się na tym, jakie korzyści daje broda w przyciąganiu potencjalnych partnerów). Jak tłumaczą, „efekt brody” jest związany z psychologią ewolucyjną. – Brody, jeśli chodzi o ich zdolność do zwiększania atrakcyjności fizycznej, mogą być modne i wychodzić z mody. Niemniej z perspektywy ewolucji konsekwentnie służą jako wskazówka dla innych na temat męskości, dojrzałości, zasobów, kompetencji, przywództwa i statusu – twierdzi Sarah Mittal, współautorka badania.

REKLAMA

-------------------

Jeśli chcesz, by Twoja firma mogła oznaczyć produkty i usługi Godłem „Teraz Polska”, weź udział w Konkursie „Teraz Polska”. Skontaktuj się z organizatorem! (tel. 22 826 01 91, e-mail: konkurs@terazpolska.pl)

-------------------

Naukowcy zadbali o to, aby ograniczyć wpływ innych zmiennych na wyniki eksperymentów. Dzięki modelowaniu wykluczyli różnice w postrzeganiu wieku, atrakcyjności i sympatii. Naukowcy kontrolowali również wiek, płeć, dochód i pochodzenie etniczne badanych, aby upewnić się, że dane demograficzne konsumentów nie mają wpływu na wyniki. Broda jest subtelną, ale ważną wskazówką, której człowiek używa do oceny wiedzy i wiarygodności personelu. Prosta zmiana wyglądu może poprawić skuteczność sprzedaży, a wykorzystywanie wizerunku brodatego mężczyzny w kampanii reklamowej może przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów.

Brody są w licznych kulturach uznawane za atrybut dodający mężczyźnie powagi, np. w kulturze islamu. Są też noszone, zgodnie z nakazami tradycji, przez duchowieństwo Kościołów prawosławnych i innych Kościołów wschodnich. Noszenie brody jest też obowiązkowe wśród Amiszów, ortodoksyjnych Żydów, imamów oraz duchownych islamskich.

Moda na dłuższy zarost nie przemija. Wąsy i broda przycięte w odpowiedni sposób mogą poprawić proporcje twarzy i nadać jej bardziej męskiego wyglądu. Konieczne jest jednak pielęgnowanie włosów za pomocą specjalnych kosmetyków, a także regularne ich skracanie. Dzięki temu zarost prezentuje się nienagannie i elegancko. Po zapuszczeniu brody najwygodniej jest regulować jej długość za pomocą specjalnych urządzeń – trymer do długiej brody z możliwością regulowania długości przycinanych włosów sprawdzi się doskonale w przypadku mężczyzn preferujących dłuższy zarost. Urządzenie to pozwoli też precyzyjnie wyrównać górną i dolną linię zarostu czy skrócić wąsy. Jego regularne stosowanie znacznie ułatwi codzienną pielęgnację brody i zapewni modny, a jednocześnie zadbany wygląd.

Właścicielem najsłynniejszej brody w Polsce jest prof. Jerzy Bralczyk, językoznawca, wybitny humanista, przyjaciel Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego i współpracownik "Magazynu Teraz Polska". Na zdjęciu z Krzysztofem Przybyłem, prezesem FPGP, redaktorem naczelnym "Magazynu Teraz Polska". (Fot. Kamil Broszko)

Wątek brody stał się silnie obecny w 2020 roku również w kontekście Konkursu „Teraz Polska”. Tegorocznym laureatem została marka Pan Drwal – za linię kosmetyków „Cologne”. Pan Drwal to coś więcej niż naturalne kosmetyki dla mężczyzn. – To droga, na którą wstępujesz, bo masz wolny wybór i korzystasz z niego świadomie. Nasze balsamy, olejki, pomady, żele, szampony i perfumy to nie tylko naturalny skład i oryginalny design opakowań, ale również autorskie kompozycje zapachowe wyrażające osobowość, podkreślające sposób widzenia świata, manifestujące głód doświadczeń – przekonują przedstawiciele marki. – Wiemy, że ważne jest skupianie wokół siebie właściwych ludzi, którzy wspierają przepływ dobrej energii. Dlatego stale nawiązujemy współpracę z nieszablonowymi osobowościami z męskiego świata wspólnie tworząc nową jakość polskich kosmetyków dla mężczyzn – dodają. Pan Drwal to marka polskich naturalnych kosmetyków dla mężczyzn – oferta zawiera szeroki asortyment kosmetyków do pielęgnacji zarówno brody, jak i skóry twarzy, kosmetyki do stylizacji fryzur, szampony do włosów, żele pod prysznic, a także perfumy i wody po goleniu.

Marka Pan Drwal posiada trzy własne linie produktów: „Original”, „Premium” oraz „Cologne” o wyjątkowych, indywidualnie zaprojektowanych zapachach. Lata 20. przywodzą wspomnienia mężczyzn o niezrównanej klasie i wyjątkowym sznycie. Odwołując się do nieprzemijającego stylu tego okresu firma Pan Drwal stworzyła linię „Cologne” o świeżym, męskim zapachu. Charakter tamtych czasów podkreślają stylizowane etykiety zdobiące całą serię, zaś temperament dwudziestolecia oddaje kompozycja zapachowa łącząca w sobie świeże nuty mandarynki, słodkiej pomarańczy i cytryny, z nutami korzennymi goździka i różowego pieprzu. Linia zawiera produkty o doskonałych właściwościach pielęgnacyjnych, tj.: olejek, balsam i szampon do brody, szampon do włosów oraz balsam po goleniu, mydło i żel pod prysznic. Dzięki tej rozbudowanej linii współczesny mężczyzna może otoczyć się produktami „Cologne” przez cały dzień.

Tytuł oryginalnego raportu badawczego: Study finds a manly beard may help drive sales. Źródło sentencji: Przystanek Nauka

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.