Życie literackie przeniosło się do sieci. W spotkaniach z autorami wzięło udział 5 mln odbiorców

  • Fot. Pixabay
    Fot. Pixabay

Ponad 21 mln sprzedanych egzemplarzy, blisko 4 miliony odsłuchanych audiobooków i podcastów – dane Empiku pokazują, że w pandemii Polacy bardzo chętnie spędzali czas z książką.

Jednocześnie wzrosło znaczenie internetu w sprzedaży książek – w ciągu minionych 12 miesięcy liczba egzemplarzy zakupionych online zwiększyła się aż o 68% (a w ostatnim kwartale 2020 r. aż o 100%). Z kolei przeniesienie życia literackiego do sfery online zaowocowało dynamicznym rozwojem wydarzeń – w wirtualnych spotkaniach literackich wzięło udział 5 mln odbiorców.

Zwrot w czytelnictwie?

Za nami rok pandemii. We wszystkich obszarach trwają podsumowania, pojawiają się także pierwsze dane dotyczące rynku książki. Wyniki badania ankietowego IMAS International pokazują, że w okresie pandemii co trzeci Polak deklaruje częstsze sięganie po książkę, a więcej czytają zwłaszcza dzieci. Potwierdzają to dane sprzedażowe Empiku za okres od marca 2020 do końca lutego 2021.

Wynika z nich, że Polacy w poszukiwaniu wartościowych form spędzania czasu w domu chętnie sięgali po ofertę książkową dostępną online. Liczba egzemplarzy sprzedanych za pośrednictwem platformy Empik.com w ciągu dwunastu pandemicznych miesięcy była aż o 68% wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej, a w IV kwartale 2020 wzrost był ponad dwukrotny. Łączna sprzedaż książek we wszystkich kanałach Empiku osiągnęła aż 21,3 mln egzemplarzy. Do najpopularniejszych kategorii należą: książki dla dzieci w wieku 3-5 lat, powieści kryminalne i thrillery, literatura obyczajowa oraz literatura faktu/reportaż. Co ciekawe w kontekście analizowanego okresu, dużym zainteresowaniem cieszyły się też książki z kategorii rozwoju osobistego.

O dynamicznym rozwoju rynku książki w internecie świadczy nie tylko liczba sprzedanych egzemplarzy, ale też wyraźny przyrost grona kupujących: w kanale online co drugi klient był nowym użytkownikiem. Łącznie w czasie 12 miesięcy pandemii po książki w Empiku sięgnęło prawie 3,5 miliona osób – mówi Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.

Nadzieję na wzrost czytelnictwa w dłuższej perspektywie daje zwłaszcza duża popularność literatury dla najmłodszych. Książki dla dzieci do 12 lat stanowiły aż 25% egzemplarzy zakupionych w ubiegłym roku na Empik.com.

Sukces literackich wydarzeń online

Wobec braku tradycyjnych wydarzeń kulturalnych w czasie pandemii wiele instytucji i firm postanowiło zapewnić odbiorcom łatwy dostęp do kultury w nowym modelu, czyli online. Życie literackie także przeniosło się do internetu, m. in. za sprawą Empiku, który na swoim koncie ma organizację aż 167 spotkań i wydarzeń książkowych w przestrzeni wirtualnej.

Były to nie tylko spotkania autorskie towarzyszące premierom wydawniczym, ale też wydarzenia w ramach dwóch edycji innowacyjnych w swojej formule, Wirtualnych Targów Książki. Łącznie zgromadziły one 5 mln widzów, z czego 3,1 mln przyciągnął cykl 79 spotkań #premieraonline. Najwięcej osób wzięło udział w spotkaniach: z Rafałem Paczesiem (124 tys.), Wojciechem Mannem (98 tys.) i Katarzyną Nosowską (97 tys.). Z kolei w wydarzeniach zorganizowanych w ramach Wirtualnych Targów Książki udział wzięło w sumie 1,9 mln osób – stacjonarnie na potrzeby takiej widowni niezbędna byłaby rezerwacja aż 85 Stadionów Narodowych. Samą stronę targów w czasie dwóch internetowych edycji odwiedziło ponad milion osób, które zakupiły 400 tys. książek.

Wzrost popularności książki cyfrowej

Digitalizacja, która wyraźnie przyspieszyła w czasie pandemii, przełożyła się także na wzrost zainteresowania cyfrowymi formami rozrywki. Jak pokazują dane aplikacji Empik Go, od marca 2020 do lutego 2021 jej użytkownicy przeczytali ponad 1,7 mln e-booków i wysłuchali prawie 4 mln audiobooków oraz podcastów – łącznie to ponad 15 mln odsłuchanych godzin! Największym zainteresowaniem cieszyły się audiobooki, e-booki i podcasty z kategorii literatura dla dzieci, kryminały i thrillery oraz literatura obyczajowa.

Rok 2020, choć niezwykle wymagający i pełen wyzwań, przyniósł zdecydowane wzmocnienie książki w kanale online i rozwój cyfrowych publikacji. Wypracowaliśmy nowe możliwości dotarcia z ofertą do klientów. Udało nam się sprawnie odpowiedzieć na zmieniające się realia, zaadaptować wydarzenia do wirtualnej formuły i kompleksowo rozwinąć bogaty program eventów dostępnych dla wszystkich. Już teraz wiemy, że część rozwiązań, takich jak np. transmisje online, zostanie z nami na stałe – mówi Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.

Czy oprócz ożywienia życia literackiego online innym pozytywnym skutkiem pandemii okaże się rozwój czytelnictwa? Nadzieję na to dają zmiany obserwowane także w innych krajach: dane z USA wskazują na wzrost sprzedaży książek o 8,2%, w Wielkiej Brytanii sprzedaż urosła do poziomu najwyższego od 8 lat, a we Francji odnotowano wzrost czytelnictwa, zwłaszcza wśród osób młodych.

Źródło: Empik

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.