Życie literackie przeniosło się do sieci. W spotkaniach z autorami wzięło udział 5 mln odbiorców
Ponad 21 mln sprzedanych egzemplarzy, blisko 4 miliony odsłuchanych audiobooków i podcastów – dane Empiku pokazują, że w pandemii Polacy bardzo chętnie spędzali czas z książką.
Jednocześnie wzrosło znaczenie internetu w sprzedaży książek – w ciągu minionych 12 miesięcy liczba egzemplarzy zakupionych online zwiększyła się aż o 68% (a w ostatnim kwartale 2020 r. aż o 100%). Z kolei przeniesienie życia literackiego do sfery online zaowocowało dynamicznym rozwojem wydarzeń – w wirtualnych spotkaniach literackich wzięło udział 5 mln odbiorców.
Zwrot w czytelnictwie?
Za nami rok pandemii. We wszystkich obszarach trwają podsumowania, pojawiają się także pierwsze dane dotyczące rynku książki. Wyniki badania ankietowego IMAS International pokazują, że w okresie pandemii co trzeci Polak deklaruje częstsze sięganie po książkę, a więcej czytają zwłaszcza dzieci. Potwierdzają to dane sprzedażowe Empiku za okres od marca 2020 do końca lutego 2021.
Wynika z nich, że Polacy w poszukiwaniu wartościowych form spędzania czasu w domu chętnie sięgali po ofertę książkową dostępną online. Liczba egzemplarzy sprzedanych za pośrednictwem platformy Empik.com w ciągu dwunastu pandemicznych miesięcy była aż o 68% wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej, a w IV kwartale 2020 wzrost był ponad dwukrotny. Łączna sprzedaż książek we wszystkich kanałach Empiku osiągnęła aż 21,3 mln egzemplarzy. Do najpopularniejszych kategorii należą: książki dla dzieci w wieku 3-5 lat, powieści kryminalne i thrillery, literatura obyczajowa oraz literatura faktu/reportaż. Co ciekawe w kontekście analizowanego okresu, dużym zainteresowaniem cieszyły się też książki z kategorii rozwoju osobistego.
– O dynamicznym rozwoju rynku książki w internecie świadczy nie tylko liczba sprzedanych egzemplarzy, ale też wyraźny przyrost grona kupujących: w kanale online co drugi klient był nowym użytkownikiem. Łącznie w czasie 12 miesięcy pandemii po książki w Empiku sięgnęło prawie 3,5 miliona osób – mówi Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.
Nadzieję na wzrost czytelnictwa w dłuższej perspektywie daje zwłaszcza duża popularność literatury dla najmłodszych. Książki dla dzieci do 12 lat stanowiły aż 25% egzemplarzy zakupionych w ubiegłym roku na Empik.com.
Sukces literackich wydarzeń online
Wobec braku tradycyjnych wydarzeń kulturalnych w czasie pandemii wiele instytucji i firm postanowiło zapewnić odbiorcom łatwy dostęp do kultury w nowym modelu, czyli online. Życie literackie także przeniosło się do internetu, m. in. za sprawą Empiku, który na swoim koncie ma organizację aż 167 spotkań i wydarzeń książkowych w przestrzeni wirtualnej.
Były to nie tylko spotkania autorskie towarzyszące premierom wydawniczym, ale też wydarzenia w ramach dwóch edycji innowacyjnych w swojej formule, Wirtualnych Targów Książki. Łącznie zgromadziły one 5 mln widzów, z czego 3,1 mln przyciągnął cykl 79 spotkań #premieraonline. Najwięcej osób wzięło udział w spotkaniach: z Rafałem Paczesiem (124 tys.), Wojciechem Mannem (98 tys.) i Katarzyną Nosowską (97 tys.). Z kolei w wydarzeniach zorganizowanych w ramach Wirtualnych Targów Książki udział wzięło w sumie 1,9 mln osób – stacjonarnie na potrzeby takiej widowni niezbędna byłaby rezerwacja aż 85 Stadionów Narodowych. Samą stronę targów w czasie dwóch internetowych edycji odwiedziło ponad milion osób, które zakupiły 400 tys. książek.
Wzrost popularności książki cyfrowej
Digitalizacja, która wyraźnie przyspieszyła w czasie pandemii, przełożyła się także na wzrost zainteresowania cyfrowymi formami rozrywki. Jak pokazują dane aplikacji Empik Go, od marca 2020 do lutego 2021 jej użytkownicy przeczytali ponad 1,7 mln e-booków i wysłuchali prawie 4 mln audiobooków oraz podcastów – łącznie to ponad 15 mln odsłuchanych godzin! Największym zainteresowaniem cieszyły się audiobooki, e-booki i podcasty z kategorii literatura dla dzieci, kryminały i thrillery oraz literatura obyczajowa.
– Rok 2020, choć niezwykle wymagający i pełen wyzwań, przyniósł zdecydowane wzmocnienie książki w kanale online i rozwój cyfrowych publikacji. Wypracowaliśmy nowe możliwości dotarcia z ofertą do klientów. Udało nam się sprawnie odpowiedzieć na zmieniające się realia, zaadaptować wydarzenia do wirtualnej formuły i kompleksowo rozwinąć bogaty program eventów dostępnych dla wszystkich. Już teraz wiemy, że część rozwiązań, takich jak np. transmisje online, zostanie z nami na stałe – mówi Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.
Czy oprócz ożywienia życia literackiego online innym pozytywnym skutkiem pandemii okaże się rozwój czytelnictwa? Nadzieję na to dają zmiany obserwowane także w innych krajach: dane z USA wskazują na wzrost sprzedaży książek o 8,2%, w Wielkiej Brytanii sprzedaż urosła do poziomu najwyższego od 8 lat, a we Francji odnotowano wzrost czytelnictwa, zwłaszcza wśród osób młodych.
Źródło: Empik