Teraz Polska podbija Chiny

Zrealizowanie inwestycji w Chinach, które są największym jednolitym rynkiem w gospodarce globalnej, to wyśmienita szansa, ale także ogromne wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy. Polska firma zaryzykowała i jest obecna na rynku chińskim. Laureatem tegorocznej edycji konkursu „Teraz Polska” w kategorii Inwestycje została Grupa Selena. Wyróżnienie zostało przyznane za zakład pian poliuretanowych w chińskim Nantongu.

Budowa polskiej fabryki w Chinach rozpoczęła się 1 grudnia 2009 roku. Nantong to ważny ośrodek na przemysłowej i gospodarczej mapie Państwa Środka. Stanowi centrum przemysłu bawełnianego, elektronicznego, spożywczego, chemicznego oraz maszyn włókienniczych i hafciarstwa. Selena była pierwszym i nadal pozostaje jedynym polskim inwestorem w strefie Nantong. Oczywiście wybór lokalizacji inwestycji podyktowany był przede wszystkim względami biznesowymi, ale nie tylko – tamtejszy łagodniejszy klimat jest bardziej odpowiedni dla pian poliuretanowych, które podczas produkcji nie lubią dużej wilgoci. Dodatkowo położenie w strefie ekonomicznej blisko Szanghaju ułatwia dostawy surowców i skraca dystans do klienta – odbiorcy pian poliuretanowych zlokalizowani są głównie na północy kraju. Obok państw Europy Środkowej i Wschodniej Chiny stanowią dla Grupy Selena jeden z kluczowych rynków dla realizacji strategii rozwoju. Uruchomienie produkcji w Nantongu zaplanowano, aby zwiększyć konkurencyjność produktów, które wcześniej dostarczano z zakładów w Polsce. Celem biznesowym było wzmocnienie pozycji rynkowej Seleny w Chinach.

Kamień węgielny pod budowę fabryki Seleny w Nantongu wmurowany został 24 listopada 2009 roku. W uroczystości udział wzięli: Tadeusz Chomicki – ambasador Polski w Chinach, Lan Shaomin – burmistrz Nantongu oraz liczni przedstawiciele specjalnej strefy ekonomicznej NETDA i władz miasta Nantong. Przygotowanie obiektu do celów produkcyjnych zajęło około półtora roku; w efekcie powstał nowoczesny zakład wytwarzający piany poliuretanowe. Przyjęto do pracy zarówno polskich, jak i chińskich specjalistów, aby uzyskać efekty łączenia najlepszych cech obu kultur.

Z początkiem grudnia 2010 Grupa Selena uruchomiła pilotażową produkcję pian. Pierwsze serie, wyprodukowane w Nantongu, testowane były na terenach sześciu prowincji: Hebei, Jiangsu, Anhui, Hunan, Shanghai i Sichuan. Zgodnie ze strategią – zakładającą dostarczanie klientom produktów najlepiej dostosowanych do ich potrzeb – na rynek chiński Selena opracowała specjalne receptury. W 2011 roku produkcja w Nantongu skoncentrowana była na wytwarzaniu pian montażowych, po rozbudowie zakład będzie mógł produkować także kleje i uszczelniacze. Docelowo wartość sprzedaży z tej fabryki wyniesie 30–35 mln euro rocznie. Selena równolegle rozwija w Chinach działalność handlową oraz produkcyjną. Pierwszą inwestycją Seleny w tym kraju była spółka joint venture Foshan Chinuri Selena Chemical Co. Ltd, założona w 2007 roku, zajmująca się produkcją uszczelniaczy (silikony, akryle, etc.) na rynek chiński oraz kraje centralnej Azji. W tym samym roku utworzono też spółkę Selena Shanghai Trading Co. Ltd., która dostarcza Chinom szeroką ofertę produktową Seleny.

Grupa Selena to globalna struktura biznesowa opierająca się na polskim kapitale. Liczy 30 spółek, działa na 70 rynkach, ma zakłady produkcyjne na czterech kontynentach (w Polsce, Brazylii, Korei, Chinach, USA, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii). W 2011 roku osiągnięto obroty w wysokości miliarda złotych. Niemal 70 proc. sprzedaży jest generowana za granicą. Selena oferuje szeroką gamę produktów przeznaczonych zarówno dla profesjonalnych wykonawców, jak i użytkowników indywidualnych – główne marki to Tytan, Artelit oraz hiszpańska Quilosa. Selena jest jednym z trzech największych światowych producentów piany poliuretanowej używanej do montażu okien i drzwi. Grupa w swojej ofercie posiada piany, uszczelniacze, kleje, produkty do hydroizolacji, systemy ociepleń, zamocowania oraz produkty komplementarne. Od kwietnia 2008 roku akcje spółki holdingowej – Selena FM SA – notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Grupa Selena była wielokrotnie nagradzana w najbardziej prestiżowych rankingach. Otrzymała m.in. tytuły: Diament Forbesa, Perła Polskiej Gospodarki, a ostatnio – za zrealizowanie spektakularnej inwestycji – nagrodę „Teraz Polska”.

Krzysztof Domarecki, przewodniczący Rady Nadzorczej Selena FM SA: Godło „Teraz Polska” jest jednym z najbardziej prestiżowych i istotnych wyróżnień dla inicjatyw gospodarczych i samorządowych w Polsce. To dla nas ważne, że doceniono wysiłek włożony przez Grupę Selena w rozwijanie polskiej przedsiębiorczości na świecie. Realizowana przez Selenę strategia rozwoju skoncentrowana na osiągnięciu silnej pozycji zarówno w Polsce, jak i na światowych rynkach chemii budowlanej, przynosi pozytywne efekty, jednocześnie promując Polskę. Uważamy, że aby liczyć się na rynku globalnym, warto uwzględnić w strategii działanie na bardzo obiecującym, ale wymagającym rynku chińskim. Zakład w Nantongu w Chinach to jedyna polska inwestycja w tym rejonie. Obecnie zatrudniamy tam 90 osób z Polski oraz Chin i wytwarzamy głównie produkty marki Tytan przeznaczone na rynek chiński i na eksport.

Według danych z tegorocznego raportu KPMG obecność polskich inwestycji w Chinach jest znikoma. Ich wartość wynosi ok. 200 mln dolarów. Sporo firm polskich funkcjonuje na zasadzie spółek joint venture z przedsiębiorstwami chińskimi. W połączeniu z aktywami tamtejszych przedsiębiorstw wartość inwestycji sięga 300 mln dolarów. Duże polskie firmy, które rozwinęły działalność na chińskim rynku, to prócz Seleny m.in. Fasing, Rafako, Kopex i Bioton. Według wniosków KPMG liczba inwestycji będzie się zwiększać. Należy spodziewać się nowych projektów w sektorze wydobywczym, w przemyśle spożywczym, pojawi się także branża kosmetyczna oraz jubilerska. Eksperci podkreślają, że inwestowanie na rynku chińskim jest wymagające. Przede wszystkim trzeba poznać i zrozumieć tamtejszą specyfikę i kulturę, dostosować się do realiów. Kluczowe są nie tyle działania oficjalne, co nieformalne relacje i spotkania.

 

TAGI:

2/2012

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.