Okna na świat

  • Fot. Materiał promocyjny firmy Fakro
    Fot. Materiał promocyjny firmy Fakro

Niektóre polskie marki dzięki reklamie są znane na całym świecie. Kiedy wielu Francuzów czy Amerykanów rozkoszuje się Wyborową - wódką polskiego pochodzenia – czy kiełbasą krakowską, rynki całego świata podbijają również inne polskie firmy, które swoją ekspansję przeprowadzają poprzez inwestycję w dobry, nowoczesny i innowacyjny produkt. Za czarnego konia polskiej gospodarki należy uznać firmę FAKRO - wicelidera sprzedaży okien dachowych na świecie.

Pomysł na okna dachowe zrodził się w dzieciństwie. Jako dziecko Ryszard Florek, nocował i bawił się na strychu w rodzinnym domu w Tymbarku. Patrząc wtedy przez przeszkloną dachówkę wmontowaną w dachu, rozmyślał „że gdyby w to miejsce wstawić okno dachowe z normalną szybą, to przez takie okno nocą można by patrzeć na gwiazdy”. Otwierając w 1991 r. wraz z Krystyną Florek i Krzysztofem Kronenbergiem firmę FAKRO, chciał zrealizować dziecięce marzenie o wygodnym i komfortowym mieszkaniu na poddaszu.

Dziś FAKRO, firma z rodzinnymi korzeniami, zamieniła się w doskonale prosperującą korporację. Firma zajmuje pozycję wicelidera z ok. 15 proc. udziałem w rynku sẃiatowym pod względem ilosći sprzedawanych okien. Z małego przedsiębiorstwa zatrudniającego kilka osób, stała się Grupą FAKRO zatrudniającą ponad 3300 osób. W jej skład wchodzi 12 spółek produkcyjnych oraz 14 dystrybucyjnych zlokalizowanych w Europie, Azji i Ameryce. Okna dachowe FAKRO trafiają do 47 krajów świata.

Zobaczyć światło

Przez ponad dwie dekady, odkąd FAKRO jest na rynku, firma wciąż się rozwija. W tym czasie udało się rozszerzyć zakres usług od oferowania jedynie okien dachowych, do kompleksowej oferty umożliwiającej wszechstronne wyposażenie poddasza. Chociaż okno dachowe wciąż stanowi główny produkt, dziś klient ma do wyboru wiele jego modeli, m.in. okno o podwyższonej odpornosći na włamanie Secure, okno o podwyższonej osi obrotu proSky z nasẃietlem dolnym Duet proSky, okna uchylno-obrotowe preSelect, a także okna balkonowe i kolebkowe. Obecnie swoim klientom firma oferuje również inne produkty, m.in. żaluzje, rolety, zasłony wewnętrzne i zewnętrzne oraz tak zwane markizy. Dla bardziej wymagających klientów dostępne są także nowoczesne systemy oddymiania, siłowniki czy kolektory słoneczne. Od 10 lat FAKRO sprzedaje także schody strychowe i już jest numerem dwa na międzynarodowym rynku.

Szczególną uwagę FAKRO przykłada do jakości oraz trwałości produktów, czego potwierdzeniem jest możliwość uzyskania nawet 20–letniej gwarancji na okna dachowe. O innowacyjności firmy i jej sukcesie nie decyduje jedynie ilość oferowanych rozwiązań, ale ich niespotykana do tej pory na polskim i świa-towym rynku funkcjonalność. Produkty FAKRO, zaprojektowane są w taki sposób, aby ułatwiać ich użytkowanie: w dolnej części okna zamocowane są klamki, tak, aby zawsze były w zasięgu ręki. Możliwość uchylenia skrzydła okna oraz podwyższona oś obrotu umożliwia wygodne podejsćie do krawędzi, bez koniecznosći schylania się. Produkty FAKRO wyposażone są również w bezobsługowy, automatyczny nawiewnik V40P, który optymalnie dozuje ilość powietrza napływającego do wnętrza, dbając, aby w pomieszczeniu była odpowiednia ilość świeżego powietrza, a wnętrze nie zostało wyziębione.

Innowacyjność kluczem do sukcesu

Stworzenie nowoczesnej firmy i utrzymanie pozycji wicelidera światowego nie byłoby możliwe bez inwestycji w innowacyjność produktów, a co za tym idzie – w nowoczesny model zarządzania przedsiębiorstwem. FAKRO udało się przebić wśród konkurencji dzięki stworzeniu własnego osŕodka badawczo-rozwojowego, w którym co roku powstają nowatorskie, chronio-ne patentami rozwiązania w konstrukcji okien. W dziale badań i rozwoju pracuje ponad 70 inżynierów konstruktorów, autorów blisko 90 zgłoszeń patentowych. Rozwiązania powstałe w polskim ośrodku są przenoszone do innych firm na świecie. Dzięki temu produkty FAKRO promują kreatywność polskich konstruktorów oraz rodzimą gospodarkę i duch przedsiębiorczości w innych krajach.

Przyjęta strategia funkcjonowania przedsiębiorstwa polegająca na inwestycjach w jakość i innowacyjność produktu, przynosi firmie wymierne rezultaty. W 2011 r. okna dachowe FAKRO z systemem wzmocnienia konstrukcji topSafe zostały wyróżnione jako Najlepszy Produkt Roku 2011 roku przez magazyn „Home Building & Renovating” z Wielkiej Brytanii. FAKRO jest także laureatem Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP. Prestiżowe wyróżnienie przyznano firmie dwukrotnie: w 2003 r. za „szczególny wkład w budowanie prestiżu polskiej gospodarki na rynkach Unii Europejskiej”, w 2011 r. – „za obecność na rynku globalnym”.


Fot. Materiał promocyjny Firmy Fakro
 

Przyszłość

Mimo spektakularnych sukcesów, zarówno w Polsce, jak i za granicą, FAKRO, wciąż się rozwija i idzie z duchem czasu. Tak jak inne przodujące na świecie przedsiębiorstwa, również firma Ryszarda Florka dba o środowisko – wszystkie okna wychodzące z fabryk są produkowane z drewna, które pochodzi z lasów spełniających Zasady Dobrej Gospodarki Lesńej. Zarząd nie spoczywa na laurach i stara się wprowadzać do użytkowania produktów nowe rozwiązania, na przykład korzystanie z bezprzewodowej komunikacji radiowej. W ten sposób przy użyciu pilota, telefonu komórkowego lub przez internet z dowolnego miejsca na sẃiecie klient może zdalnie kierować zakupionymi produktami. Wprowadzony przez FAKRO system Z-Wave pozwala jednym pilotem obsługiwaćrównież urządzenia TV i AGD.

Strategia FAKRO zakłada budowanie firmy globalnej i umacnianie pozycji numer dwa na świecie. FAKRO dąży do zmniejszenia dystansu wobec światowego lidera rynku okien dachowych. Im większy udział w rynku globalnym, tym niższe koszty dystrybucji, nawet do 20 proc. Daje to firmie szanse na obniżenie cen produktów oraz wzrost wynagrodzenia dla pracowników w Polsce.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Hasło społecznej odpowiedzialności biznesu w sposób szczególny wpisuje się w strategię komunikacyjną FAKRO. Za pośrednictwem fundacji „Pomyśl o przyszłości” firma realizuje projekt edukacji ekonomicznej polskiego społeczeństwa, które nadal ma problemy z rozumieniem wolnorynkowych mechanizmów. Statystyczny Kowalski nie potrafi precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego jego średnia pensja jest czterokrotnie mniejsza od pensji angielskiego Smitha czy niemieckiego Mullera, choć jest przecież obywatelem tej samej Unii Europejskiej, a kapitalizm w Polsce mamy od 20 lat. Powodów jest wiele. Kilkanaście najważniejszych zostało opisanych, na podstawie szczegółowych danych statystycznych, w opracowaniu zamieszczonym na stronie www.pomysloprzyszlości.org.


Monika Szymańska

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.