Teatr Wielki - Opera Narodowa ogłasza premiery sezonu 2021/22
Lockdown wynikający z pandemii COVID-19 odbił się na całej kulturze. Nie ominął również instytucji najznamienitszych, w tym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Mimo ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 Teatr Wielki – Opera Narodowa nie ustawał w pracy twórczej, a rezultatem będzie w nadchodzącym sezonie 6 ekscytujących premier.
– Z wielką niecierpliwością oczekiwaliśmy Państwa powrotu do naszego Teatru. Państwa obecność na widowni określa sens naszej pracy i inspiruje do tworzenia ważnych kreacji scenicznych. Jest niezbędnym ogniwem magicznej relacji pomiędzy twórcą a odbiorcą. Istotą teatru bowiem, a tym samym i opery, jest współuczestnictwo, wymiana energii pomiędzy sceną i widownią, możliwość dzielenia emocji, przeżycia, które potem zabiera się do domu, które niesie nas nierzadko przez długi czas. Podczas tego trudnego i pełnego nieoczekiwanych wyzwań czasu pozostawaliśmy w gotowości artystycznej, przygotowując się do spotkania z Państwem w gmachu przy placu Teatralnym. Za pośrednictwem mediów społecznościowych odwiedzaliśmy Państwa w domach. Dziękujemy za gościnę i tak pozytywne przyjęcie naszych transmisji i działań online – mówi zespół TW-ON
– W nadchodzącym sezonie na publiczność Teatru Wielkiego - Opery Narodowej czeka sześć tytułów premierowych operowych i baletowych, w tym dwa spektakle operowe, których nie udało nam się zagrać w obecnym sezonie, 15 spektakli repertuarowych, wiele wydarzeń specjalnych; koncertów i recitali, spotkania edukacyjne oraz wystawy w Galerii Opera i Muzeum Teatralnym – dodają przedstawiciele Teatru.
Pierwszą premierą nowego sezonu będzie jedyna w twórczości Ludwiga van Beethovena opera – FIDELIO. W spektaklu partię Leonory wykona znakomita Ann Petersen, a jako ukochany Florestan partnerować jej będzie Torsten Kerl. Kolejne spektakle: 27, 29 i 31 października.
Drugi premierowy spektakl to wieczór baletowy w dwóch częściach: EXODUS / BIEGUNI-HARNASIE w choreografii Anny Hop i Izadory Weiss. Exodus w choreografii Anny Hop do muzyki Wojciecha Kilara to realizacja wizji monumentalnego przedstawienia choreograficznego, które w warstwie filozoficznej odnosi się do pojęcia fatum ciążącego nad ludzkim losem. Warstwa wizualna nawiązuje do crush artowych prac Bogusława Lustyka oraz do Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego. Koncepcja dramaturgiczna Izadory Weiss, autorki choreografii, a także kostiumów do spektaklu Bieguni-Harnasie, opiera się na śmiałym połączeniu prozy Olgi Tokarczuk z muzyką Karola Szymanowskiego. Wartościami łączącymi obie części dyptyku baletowego są: muzyka polska oraz motyw wędrówki i poszukiwania swojego miejsca w świecie. Premiera 13 listopada, spektakle: 14, 16 i 17 listopada.
Kolejną długo wyczekiwaną, bo przełożoną na kolejny sezon premierą będzie CYGANERIA Giacoma Pucciniego w inscenizacji Barbary Wysockiej, którą pokażemy 3 grudnia. Reżyserka inscenizowała wcześniej na warszawskiej scenie opery Philipa Glassa (Zagłada domu Usherów), Pascala Dusapina (Medeamaterial), Eugeniusza Knapika (Moby Dick), Ludomira Różyckiego (Eros i Psyche) i Giacoma Pucciniego (Tosca). Scenografię spektaklu zaprojektuje Barbara Hanicka. Daty kolejnych wystawień tego tytułu to: 4, 5, 7, 8, 10, 11 i 12 grudnia.
W drugiej części sezonu odbędzie się premiera koncertowa opery BARBARA RADZIWIŁŁÓWNA Henryka Jareckiego. Postać kontrowersyjnej królowej Barbary Radziwiłłówny inspirowała malarzy, pisarzy, reżyserów i kompozytorów. Ta najsłynniejsza w dziejach Polski historia miłosna, konflikt pomiędzy szczęściem osobistym a racją stanu i wreszcie zagadkowa śmierć Barbary, której jednym z wyjaśnień jest otrucie przez samą Bonę Sforzę, nie pozostawiła obojętnym także kompozytora Henryka Jareckiego.
Po 13 latach Mariusz Treliński ponownie sięga po BORYSA GODUNOWA Modesta Musorgskiego. Premiera spektaklu odbędzie się w 2022 roku. To operowy dramat psychologiczny odsłaniający mechanizm zdobywania i gruntowania władzy przejętej przemocą i podstępem. Przyszłoroczna premiera zrealizowana zostanie w koprodukcji z New National Theatre w Tokyo. Scenografię do spektaklu stworzy Boris Kudlička. W partię tytułową wcieli się znakomity bas-baryton Evgeny Nikitin.
Ostatnią premierą nadchodzącego sezonu będzie spektakl baletowy w choreografii Krzysztofa Pastora – DRACULA z muzyką Wojciecha Kilara. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth. Dracula w choreografii Pastora to wzruszający kostiumowy spektakl o uczuciu, którego nie pokona nawet śmierć. Otrzymał nominację do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii „Najlepsze przedstawienie baletowe” i trzykrotnie nagrodzono go w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję i realizację spektaklu, kostiumy oraz aranżację muzyczną.
Szczególne wydarzeniem będzie Koncert z okazji 200. rocznicy urodzin Cypriana Kamila Norwida "Norwidowskie Theatrum Mundi". Koncepcja artystyczna koncertu: Ewa Rucińska, Waldemar Dąbrowski.
Wystawienie premierowe odbędzie się 24.09.2021 r., czyli w setną rocznicę urodzin Norwida.
– Poza spektaklami premierowymi w nowym sezonie przygotowaliśmy dla Państwa wiele tytułów, które pojawiły się w repertuarze Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w sezonach ubiegłych – przekonuje zespół.