Sprinterka biznesu

  • Fot. Materiał promocyjny firmy Mokate
    Fot. Materiał promocyjny firmy Mokate

Teresa Mokrysz

Wytrwałość i duch rywalizacji towarzyszyły Teresie Mokrysz już od najmłodszych lat. Jako nastolatka rozpoczęła karierę sportową, zdobywając szereg nagród w biegach narciarskich. Kilka lat później, już jako żona Kazimierza Mokrysza, wspólnie z nim ukończyła Akademię Ekonomiczną w Katowicach.

Do 1989 roku Teresa Mokrysz pracowała w Urzędzie Miejskim w Ustroniu i była dobrze zapowiadającą się urzędniczką. Postanowiła jednak zmienić bieg swojej kariery i włączyła się w rodzinny interes – firmę produkującą słone paluszki, z którą rodzina Mokryszów była związana od 1927 roku. Podtrzymując tradycję, nowe przedsiębiorstwo zarejestrowała pod nazwą Mokate (MOkrysz – KAzimierz – TEresa). Za pożyczone pieniądze sprowadziła do Polski nieznany do tej pory produkt – śmietankę do kawy w proszku. Idąc za ciosem, spróbowała wprowadzić na rynek kolejną nowość – cappuccino. Gdyby nie odważna jak na te czasy decyzja o promocji w telewizji, produkt nie zostałby zauważony. Dzięki efektywnej kampanii reklamowej, pokazującej jak przyrządzić cappuccino, Polacy rozsmakowali się w tym rodzaju kawy, a firma Mokate zaledwie po czterech latach działalności zarobiła pierwszy milion złotych.

Dziś oprócz cappuccino Mokate jest producentem wielu znanych marek, między innymi NYCoffee, herbaty Minutka i Loyd Tea. Jest również przedstawicielem na Polskę jednej z największych marek kawy na świecie – Lavazzy. Ten sukces nie byłby możliwy bez inwestycji. W ciągu piętnastu lat powstały dwa kombinaty produkcyjne (w Żorach i Ustroniu) o łącznej powierzchni 50.000 m2 hal produkcyjnych i magazynów. Mimo obecności produktów Mokate na rynkach 60 krajów, Teresa Mokrysz nie zmieniła miejsca zamieszkania i od urodzenia związana jest ze Śląskiem Cieszyńskim. W wolnym czasie wciąż uprawia narciarstwo.

Jej działalność biznesowa jest uznawana na całym świecie; od Międzynarodowego Stowarzyszenia Liderek Biznesu otrzymała tytuł ,,Najbardziej Przedsiębiorczej Kobiety Świata”. Od wielu lat Teresa Mokrysz realizuje swoje zainteresowania z zakresu bankowości i finansów jako członek Rady Nadzorczej BRE Banku.

Po dwóch dekadach od powstania Mokate właścicielka firmy ma powody do dumy – obecnie do grupy Mokate należy dziewięć przedsiębiorstw: Mokate Sp. z o.o., Mokate S.A., FPUH, Global Coffee Group, Mokate Czechy, Timex w Czechach, Mokate Słowacja, Mokate Węgry, Mokate Ukraina. Wszystkie przedsiębiorstwa są własnością rodziny Mokryszów. W 2011 roku przychody grupy Mokate wyniosły ponad 600 milionów złotych, z czego ponad 60 proc. pochodziło z eksportu.


Monika Szymańska

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.