Rebranding Poczty Polskiej

Prezentacja nowego systemu identyfikacji wizualnej, która odbyła się w styczniu br. w wyremontowanej placówce Poczty Polskiej na warszawskim Mokotowie, jest elementem odpowiedzi na wyzwania stojące przed firmą w momencie bardzo dynamicznych zmian na rynku usług pocztowych.

 

W przeciwieństwie do większości operatorów pocztowych w Europie Poczta Polska w ubiegłej dekadzie nie mierzyła się z wyzwaniami, które stoją przed branżą. Najważniejszym czynnikiem kształtującym obecnie rynki pocztowe jest zjawisko e-substytucji, czyli rozwój komunikacji elektronicznej kosztem listów. Zmiany te dotyczą zarówno komunikacji klientów z przedsiębiorstwami, jak i obywateli z instytucjami państwa (grupa tzw. projektów e-państwa). Z szacunków analityków wynika, że po 2025 r. listy przestaną mieć znaczenie biznesowe i staną się niszą rynkową. Podobny proces dotyczy również tych usług finansowych, które obecnie realizują placówki pocztowe – np. wpłata gotówkowa na rachunek bankowy w ciągu kilku lat zostanie całkowicie zastąpiona przelewem między rachunkami.

Na te procesy nakłada się realizowanie przez Polskę dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących liberalizacji rynku usług pocztowych. Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszła w życie nowa ustawa, której skutkiem jest likwidacja tzw. obszaru zastrzeżonego dla operatora narodowego.

Strategia Poczty Polskiej

Pozostanie przy niezmienionej strukturze działalności oznaczałoby dla Poczty nieuniknione i bardzo gwałtowne załamanie dochodów. Dlatego zarząd spółki zdecydował się na przyjęcie dynamicznej strategii, której celem jest rozwój Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej i zmiana jej struktury dochodów. Poczta rozwija działalność na rynkach: bankowo-ubezpieczeniowym, usług logistycznych, kuriersko-paczkowych oraz łączenia tradycyjnych usług pocztowych z usługami cyfrowymi (tzw. e-usług).

Jednym z najważniejszych elementów strategii jest dążenie do wykorzystania potencjału sieci placówek Poczty Polskiej, obejmującej ponad 8 tys. punktów, w których sprzedawane mogą być nie tylko tradycyjne usługi pocztowe. Strategia Poczty Polskiej zakłada, że placówka będzie centrum pocztowo-finansowym, integrującym usługi oferowane przez Grupę Kapitałową Poczty Polskiej. Realizacja tego celu wymagała zaprojektowania zupełnie nowej placówki pocztowej. Jej model, zaprezentowany wraz z nowym logotypem, pokazuje, jak radykalnie Poczta Polska musi przekształcić punkty sprzedaży swoich usług, aby sprostać oczekiwaniom klientów i wymaganiom rynku. Miejsce „urzędu” zajmuje nowoczesna placówka projektowana przede wszystkim z perspektywy zmieniających się potrzeb klientów. Umożliwia zrealizowanie tradycyjnych usług pocztowych, ale również obsługę konta bankowego czy wzięcie kredytu. Udostępnia także strefę handlową, w której prowadzona jest sprzedaż m.in. prasy, kartek pocztowych, artykułów biurowych. Istotne dopełnienie stanowi czynna całą dobę strefa samoobsługowa, która daje możliwość wysłania i odebrania korespondencji bez konieczności oczekiwania w kolejce.

Rebranding

Elementem procesu zmian, które rozpoczęła Poczta Polska, jest rebranding. To, jak wyraźnie nowa placówka i nowy logotyp odróżniają się od dotychczasowego wyglądu urzędów pocztowych i dotychczasowego logo, jest miarą zmiany, która dokonuje się w Poczcie.

Zastąpienie koloru niebieskiego czerwienią wydaje się najbardziej znaczącym ruchem. Kolory czerwony i biały podkreślają narodowy charakter Poczty Polskiej oraz jej historię (w tym roku Poczta obchodzi jubileusz 455-lecia powstania). Od początku istnienia czerwień była podstawową barwą identyfikacyjną Poczty, zaś żółty (lub złoty) jest nawiązaniem do koloru pocztowej trąbki.

Założenia realizacji projektu

Nowy logotyp ma być symbolem i widocznym wsparciem dokonywanej w Poczcie zmiany. Poczta Polska zdecydowała się na rebranding metodą strumieniową. Nowy znak pojawiać się będzie przede wszystkim w miejscach, w których już nastąpiła pozytywna zmiana; został silnie związany z nowymi placówkami pocztowymi, a regulacje wewnętrzne pozwalają na jego wprowadzanie tylko w tych obszarach, w których zrealizowane zostały cele restrukturyzacyjne określone przez nową strategię.

Od strony finansowej rebranding Poczty Polskiej został połączony z programem inwestycyjnym, realizowanym przez spółkę. Niezależnie od rebrandingu Poczta musiałaby inwestować w miejsca obsługi klientów. Projekt nowych placówek pocztowych i nowej identyfikacji wizualnej pozwala nie tylko remontować, ale również dostosować je do wymagań rynkowych i oczekiwań klientów.

Po kilku miesiącach, jakie upłynęły od wprowadzenia pierwszych zmian, Poczta z satysfakcją przyjmuje przychylne reakcje zarówno ze strony klientów, jak i mediów, mając świadomość, że za sukcesem rebrandingu stoi fakt, iż zmiana logotypu jest powiązana z realizacją rzeczywistej zmiany biznesowej.


Marcin Szymkowiak

dyrektor Biura Promocji i Marketingu, Poczta Polska

 

 

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.