Przedsiębiorcze Polki podbijają kolejne branże w biznesie
Naukowczynie, wynalazczynie, twórczynie nowoczesnych algorytmów, zaawansowanych urządzeń, biopreparatów, kosmeceutyków i biznesowych rozwiązań – to tegoroczne finalistki konkursu Bizneswoman Roku. Biorąc pod uwagę ich osiągnięcia, można mówić o prawdziwym sukcesie kobiet w branżach zdominowanych dotąd przez mężczyzn.
Tegoroczne finalistki w kategoriach otwartych poznaliśmy 24 stycznia podczas uroczystości w restauracji Amber Room w Warszawie. Na liście znalazło się 21 nazwisk kobiet, które tworzą własne firmy, start-upy, biznesy lokalne, działają w obszarze nowych technologii lub prowadzą fundacje. W finale jubileuszowej, X edycji konkursu znalazły się firmy i organizacje z całej Polski, m.in. Łodzi, Poznania, Lublina, Milicza, Ostrowa Wielkopolskiego, Gdyni, Warszawy, Konina, Sulechowa i Warszawy. Kim są tegoroczne finalistki i czym się zajmują?
Złącza do układów hamulcowych i kosmetyki dla mężczyzn
Z rodzinnego zakładu produkcyjnego przekształciła firmę MB Pneumatyka w prężne przedsiębiorstwo badawczo-produkcyjne sektora automotive. Dziś złącza produkowane w Lubuskiem są używane w większości pneumatycznych układów hamulcowych i zawieszeń w samochodach powyżej 3,5 tony na świecie. Małgorzata Bieniaszewska, bo o niej mowa, jest także prekursorem idei współpracy biznesu z nauką w regionie. – My, kobiety, jesteśmy przyzwyczajone do tego, że robimy po prostu swoje. W pracy, w biznesie, w domu. Czasem w tym biegu nie doceniamy siebie. Ten konkurs to świetna okazja, by zatrzymać się na chwilę i podsumować, co do tej pory osiągnęłyśmy – podkreśla Bieniaszewska. O tytuł Bizneswoman Roku w kategorii Biznes roku – firma: przychód powyżej 10 mln zł powalczy z Anną Krajewską, założycielką sieci restauracji Salad Story i Wrap Me! (obecnie sieć liczy 35 lokali), oraz Magdaleną Malaczyńską, prezes Indigo Nails, która rodzinny biznes, założony wspólnie z mężem, zmieniła w międzynarodowy podmiot, podbijający kolejne zagraniczne rynki (dziś obecny w 44 krajach na świecie).
Ciekawe firmy znalazły się także w drugiej ważnej kategorii biznesowej, tj. Biznes roku – firma: przychód poniżej 10 mln zł. Tu o tytuł powalczą Karina Trafna, Marta Bartkowiak i Ewelina Narożna-Domska. Trafna stworzyła firmę, która jest jedynym ogólnopolskim podmiotem specjalizującym się w zakładaniu i prowadzeniu nowoczesnych, dwujęzycznych przedszkoli i żłobków firmowych oraz tworzonych przy biurowcach pod marką Kids&Co. Z kolei Marta Bartkowiak stworzyła firmę Pan Drwal, która jest pierwszym polskim producentem naturalnych kosmetyków do pielęgnacji wyłącznie dla mężczyzn. Marka posiada własne laboratorium, w którym powstają produkty, linię produkcyjną i studio projektowe. Ewelina Narożna-Domska jest współtwórczynią firmy Oleowita. To firma rodzinna, która produkuje przede wszystkim oleje tłoczone na zimno. Obecnie w ofercie jest ponad 60 różnych olejów, niektóre produkowane są jako jedyne w Polsce, a nawet w Europie. – W tej edycji konkursu Bizneswoman Roku patronujemy kategorii Biznes roku, aby podkreślić znaczenie wiedzy i kompetencji kobiet w biznesie. Jako partner z radością i satysfakcją towarzyszymy w rozwoju przedsiębiorstwom stworzonym i zarządzanym właśnie przez kobiety. Wierzymy, że zarówno cały konkurs Bizneswoman Roku, jak i kategoria Biznes roku stanowią wspaniałą inspirację nie tylko dla tych przedsiębiorczyń, które już osiągają sukcesy, ale także kobiet, które dopiero planują rozpoczęcie działalności i marzą o własnym innowacyjnym biznesie – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
Siła biznesów lokalnych
O tytuł Bizneswoman Roku powalczą nie tylko prezeski dużych firm, ale także tych mniejszych, działających lokalnie. Duer.pl to stworzony przez Natalię Kwiecień serwis internetowy, w którym można szybko i wygodnie zamówić zweryfikowanego, godnego zaufania fachowca (elektryka, hydraulika, złotą rączkę, ślusarza). Na razie działa w Warszawie i okolicach. – Finalistki konkursu Bizneswoman Roku to fantastyczna grupa przedsiębiorczych kobiet i cieszę się, że przyjęły mnie do swojego grona. Mam nadzieję, że będziemy się wzajemnie wspierać, wymieniać doświadczeniami i świętować kolejne sukcesy – mówi Natalia Kwiecińska. Z kolei firma ManneQueen Katarzyny Skrzypczak prowadzi projekt „Akademia szycia ManneQueen” – kursy i warsztaty dla dzieci i dorosłych. Trzecią finalistką została Anna Kmita, która wprowadziła na rynek preparat na laktację Mom SOS, bazujący na klasycznym mleku słodowym. – Kobiety w Polsce są niezwykle kreatywne i przedsiębiorcze. Mają pomysły, które często otwierają zupełnie nieznane dotąd obszary biznesowe, nie tylko lokalnie, na polskim rynku, ale także w skali europejskiej czy światowej. Mają więc wszystko, co potrzeba, by założyć własny biznes: świetny pomysł, pasję i umiejętności pozwalające urzeczywistnić projekt. Chcemy wspierać kobiety na samym początku samodzielnej drogi i zachęcać je do dzielenia się swoim potencjałem – tłumaczy Anna Solarek, dyrektor komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services (partner kategorii Pomysł na start/biznes lokalny).
Fot. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Przyszłość polskich technologii ma kobiecą twarz
Czy można wykorzystać bakterie do ochrony środowiska i jeszcze na tym zarobić? Można. To właśnie robi finalistka konkursu w kategorii Liderka w nowych technologiach Magdalena Popowska, prezes i założycielka spółki biotechnologicznej Bactrem. Swoje naukowe doświadczenie – jest profesorem UW i dyrektorem Instytutu Mikrobiologii na Wydziale Biologii – połączyła z pasją. W ten sposób w jej firmie powstają np. biopreparaty złożone z pożytecznych bakterii, które są m.in. wykorzystywane do rozkładu substancji niebezpiecznych i odpadów, a więc służą wspomaganiu upraw rolnych. A jak pomóc osobom uczulonym na nikiel, których na świecie jest 7 proc., a w samej Unii aż 15 proc.? Stworzyć firmę produkującą specjalistyczne kosmeceutyki chroniące przed objawami alergii kontaktowej. To właśnie udało się Izabeli Zawiszy, prezes zarządu KF Niccolum z Warszawy. Oczywiście nie byłoby sukcesu bez entuzjazmu do rozwiązywania problemów zdrowotnych oraz szerokiej wiedzy naukowej – Zawisza jest doktorem nauk biologicznych w dyscyplinie biofizyka, wynalazczynią i autorką czterech zgłoszeń patentowych. Stworzona przez nią marka Nuev to kosmetyki chroniące skórę przed smogiem i wpływem metali ciężkich. – Cieszę się, że w tym konkursie nagradzane są kobiety o wyróżniających się osiągnięciach na różnych płaszczyznach, co pozwala na wskazywanie pozytywnych przykładów realizacji kariery i jednoczesne motywowanie młodych osób do konsekwentnego dążenia do celów i osiągania sukcesów – podsumowuje Izabela Zawisza. Z kolei Evotec z Lublina, firma założona przez Paulę Kurant wspólnie z partnerem z Hiszpanii, skupia się na produkcji profesjonalnych pokrowców przeznaczonych dla robotów przemysłowych. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie innowacyjna technologia, z której korzystają światowe koncerny. Firma jako jedyna na świecie uzyskała materiał o powłoce posiadającej właściwości antyadhezyjne i całkowicie niepalne.
Start-upy Polek coraz silniejsze
Inną kategorią, w której Polki są coraz mocniejsze, są start-upy. Świat nauki i biznesu połączyła z sukcesem Olga Grudniak, biotechnolog, od 2017 r. prezes firmy Biolumo z Gdyni. Jej firma tworzy urządzenie medyczne do szybkiego doboru celowanej terapii antybiotykowej stosowanej przez lekarzy pierwszego kontaktu. Dokonuje ono diagnozy już w sześć godzin, działa automatycznie i jest niedrogie. – To zaszczyt znaleźć się w gronie tak niesamowitych kobiet osiągających ogromne sukcesy w biznesie. Daje mi to pewność, że jestem na dobrej ścieżce – mówi Grudniak. I dodaje, że równocześnie z prowadzeniem biznesu od pięciu lat pracuje w laboratorium, wykonując badania mające na celu rozwiązanie problemu lekooporności bakterii. Ale nauka i biznes mogą połączyć się także na płaszczyźnie tworzenia innowacyjnych rozwiązań dla firm. Jeśli przedsiębiorstwo chce zredukować czas opracowania strategii z sześciu miesięcy do jednego dnia, a koszty projektu o 70 proc., powinno zwrócić się do Barbary Zych, właścicielki Employer Branding Institute. Jej start-up EBnavi.com opracował algorytm automatycznie analizujący ponad 500 wskaźników z procesów HR, marketingu, zarządzania i komunikacji. Efekt? Wynik algorytmu daje rekomendacje strategiczne dla marki, materiały edukacyjne oraz narzędzia wdrożeniowe gotowe do wykorzystania przez specjalistów. Trzecią finalistką w tej kategorii została Agnieszka Górska, twórczyni Ulala Chef. To platforma internetowa, dzięki której można wybrać i zarezerwować kucharza, który zaserwuje przyjęcie w domu, pracując w kuchni zamawiającego. Do wyboru są obecnie usługi 150 kucharzy. – Bardzo się cieszę, że dzięki inicjatywie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką możemy pokazać i wyróżnić przedsiębiorcze kobiece autorytety i nagłośnić temat równości płci, różnorodności w biznesie, szczególnie w aspekcie ciekawych pomysłów na start-up. Jako bank mocno angażujemy się we współpracę z młodymi firmami, czego przykładem jest nasze pierwsze wdrożenie NuDelta – start-up zarządzany przez Jagodę Pieścicką, której pomysł na biznes może być inspiracją dla niejednej kobiety – mówi Przemek Gdański, prezes Zarządu Banku BGŻ BNP Paribas, partnera kategorii Start-up roku.
Zrobić coś dla innych
Po krótkiej przerwie do konkursu powróciła kategoria Działalność społeczna, w której honorowane są kobiety działające na rzecz innych, tworzące ważne projekty zmieniające jakość życia ludzi potrzebujących wsparcia, wykluczonych, w trudnej sytuacji życiowej. W tej kategorii wyłonionych zostało aż sześć finalistek. Karolina Adamska, prezes Fundacji Mam Marzenie, spełnia marzenia dzieci cierpiących na choroby zagrażające życiu. W całym okresie działalności spełniła ok. 8 tys. marzeń dzieci w wieku 3–18 lat (ok. 600 rocznie). Erin Dąbska, założycielka Fundacji TV Puls „Pod Dębem”, od sześciu lat działa na rzecz poprawy jakości życia i standardu opieki nad osobami starszymi – zaopatruje potrzebujących seniorów w leki i żywność, finansuje i współfinansuje zakup m.in. wózków inwalidzkich, łóżek rehabilitacyjnych, aparatów słuchowych. Zuzanna Janaszek-Maciaszek z Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka „Podaj Dalej” wspiera osoby, którym niepełnosprawność utrudnia bądź uniemożliwia niezależne życie. Regularnie otacza opieką ponad 200 osób. Malina Wieczorek, szefowa Fundacji SM – Walcz o Siebie, wspiera osoby ze stwardnieniem rozsianym. Dzięki jej intensywnym działaniom personalizacja leczenia stwardnienia rozsianego weszła do kanonu opieki nad pacjentem. Jarmiła Rybicka prowadzi Fundację Konflikt i jest założycielką Kuchni Konfliktu, przedsiębiorstwa społecznego zatrudniającego uchodźców, migrantów i cudzoziemców. Z kolei Paula Rettinger-Wietoszko, założycielka Fundacji Zostaw Swój Ślad, pomaga rodzinom chorych dzieci poprzez organizację ambitnych projektów technologicznych i artystycznych, m.in. stworzenie aplikacji HospiCare, dedykowanej zespołom medycznym i opiekunom pacjentów z Dziecięcych Hospicjów Domowych w całej Polsce. – Razem można zrobić więcej. To bardzo ważne, żeby głośno mówić o tych, którzy potrzebują pomocy lub wsparcia, czasami motywacji lub wskazania kierunku albo dobrego słowa. Warto pamiętać o tym, że każdy z nas może tej pomocy kiedyś potrzebować. Każda inicjatywa niosąca za sobą pozytywne efekty jest niezwykle ważna. Dlatego postanowiłam wesprzeć kategorię Działalność społeczna. Jest mi bardzo bliska – tłumaczy Anna Lewandowska. – Uważam również, że tych, którzy chcą pomagać i robią to na co dzień, także należy wspierać. Trzeba ich umacniać, by pomagali nadal i mieli na to siły – dodaje.
Zmieniamy rzeczywistość
W tym roku konkurs odbywa się już po raz 10. Nagradzane są w nim najbardziej przedsiębiorcze Polki, które odważnie realizują projekty biznesowe, społeczne, naukowe i kulturalne, oraz mężczyźni, którzy działają na rzecz wzmacniania roli kobiet w biznesie i budowania różnorodności. Przez ostatnich 10 lat nagrodzono ponad 100 kobiet, a tytuł Bizneswoman Roku zdobyły m.in. Monika Żochowska i Ewa Dudzic, założycielki firmy Phenicoptere i marki Glov, oraz Zuzanna Sielicka-Kalczyńska i Julia Sielicka-Jastrzębska, twórczynie Whisbear. Od początku misją konkursu jest promowanie dobrych praktyk, sukcesów kobiet na skalę ogólnopolską, wspieranie ich w rozwoju własnych firm i pomysłów, a także włączanie mężczyzn w dyskusję o zmianach na kluczowych stanowiskach, by mogły one następować szybciej. Konkurs wpierają takie osobowości, jak dr Irena Eris, dr Ewa Rumińska-Zimny, Kamila Kaliszyk (Mastercard), Anna Solarek (Coca-Cola), Dorota Haller (Huawei), Anna Lewandowska, Przemysław Gdański (BGŻ BNP Paribas), Łukasz Zembowicz (DPD), Jarosław Dąbrowski (IGT). – Z ogromną ciekawością i radością obserwuję zmiany, jakie dokonały się przez ostatnią dekadę. Kiedy 10 lat temu tworzyłam konkurs Bizneswoman Roku, kobiety były często pomijane, a o ich sukcesach w biznesie mówiło się mało. Ale kropla drąży skałę. Każdy nagłośniony sukces kobiety stawał się inspiracją dla innych, dodawał im odwagi do działania, mnie zaś motywował do jeszcze intensywniejszych działań i szerzenia idei. Teraz jest czas kobiet. Zostają one prezeskami, dyrektorkami, wchodzą do zarządów, budują firmy międzynarodowe. Cieszę się, że dostrzegają to także mężczyźni. Naszymi działaniami włączamy ich do rozmowy i pokazujemy, jak ważne jest wspieranie kobiet. Lepsze wykorzystanie talentów kobiet to inwestycja, która opłaca się i firmom, i gospodarce – mówi Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i twórczyni konkursu. – Każde działanie mające na celu wspieranie rozwoju kobiet, ich karier, inspirowanie ich do osiągania sukcesu jest ważne i potrzebne. Takie inicjatywy jak konkurs Bizneswoman Roku, w który zaangażowaliśmy się już po raz trzeci, są niezwykle istotne, bo pomagają zmieniać rzeczywistość – tłumaczy Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard, partnera strategicznego konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.