Przedsiębiorcze Polki podbijają kolejne branże w biznesie

Naukowczynie, wynalazczynie, twórczynie nowoczesnych algorytmów, zaawansowanych urządzeń, biopreparatów, kosmeceutyków i biznesowych rozwiązań – to tegoroczne finalistki konkursu Bizneswoman Roku. Biorąc pod uwagę ich osiągnięcia, można mówić o prawdziwym sukcesie kobiet w branżach zdominowanych dotąd przez mężczyzn.

 

Tegoroczne finalistki w kategoriach otwartych poznaliśmy 24 stycznia podczas uroczystości w restauracji Amber Room w Warszawie. Na liście znalazło się 21 nazwisk kobiet, które tworzą własne firmy, start-upy, biznesy lokalne, działają w obszarze nowych technologii lub prowadzą fundacje. W finale jubileuszowej, X edycji konkursu znalazły się firmy i organizacje z całej Polski, m.in. Łodzi, Poznania, Lublina, Milicza, Ostrowa Wielkopolskiego, Gdyni, Warszawy, Konina, Sulechowa i Warszawy. Kim są tegoroczne finalistki i czym się zajmują?

Złącza do układów hamulcowych i kosmetyki dla mężczyzn

Z rodzinnego zakładu produkcyjnego przekształciła firmę MB Pneumatyka w prężne przedsiębiorstwo badawczo-produkcyjne sektora automotive. Dziś złącza produkowane w Lubuskiem są używane w większości pneumatycznych układów hamulcowych i zawieszeń w samochodach powyżej 3,5 tony na świecie. Małgorzata Bieniaszewska, bo o niej mowa, jest także prekursorem idei współpracy biznesu z nauką w regionie. – My, kobiety, jesteśmy przyzwyczajone do tego, że robimy po prostu swoje. W pracy, w biznesie, w domu. Czasem w tym biegu nie doceniamy siebie. Ten konkurs to świetna okazja, by zatrzymać się na chwilę i podsumować, co do tej pory osiągnęłyśmy – podkreśla Bieniaszewska. O tytuł Bizneswoman Roku w kategorii Biznes roku – firma: przychód powyżej 10 mln zł powalczy z Anną Krajewską, założycielką sieci restauracji Salad Story i Wrap Me! (obecnie sieć liczy 35 lokali), oraz Magdaleną Malaczyńską, prezes Indigo Nails, która rodzinny biznes, założony wspólnie z mężem, zmieniła w międzynarodowy podmiot, podbijający kolejne zagraniczne rynki (dziś obecny w 44 krajach na świecie).

Ciekawe firmy znalazły się także w drugiej ważnej kategorii biznesowej, tj. Biznes roku – firma: przychód poniżej 10 mln zł. Tu o tytuł powalczą Karina Trafna, Marta Bartkowiak i Ewelina Narożna-Domska. Trafna stworzyła firmę, która jest jedynym ogólnopolskim podmiotem specjalizującym się w zakładaniu i prowadzeniu nowoczesnych, dwujęzycznych przedszkoli i żłobków firmowych oraz tworzonych przy biurowcach pod marką Kids&Co. Z kolei Marta Bartkowiak stworzyła firmę Pan Drwal, która jest pierwszym polskim producentem naturalnych kosmetyków do pielęgnacji wyłącznie dla mężczyzn. Marka posiada własne laboratorium, w którym powstają produkty, linię produkcyjną i studio projektowe. Ewelina Narożna-Domska jest współtwórczynią firmy Oleowita. To firma rodzinna, która produkuje przede wszystkim oleje tłoczone na zimno. Obecnie w ofercie jest ponad 60 różnych olejów, niektóre produkowane są jako jedyne w Polsce, a nawet w Europie. – W tej edycji konkursu Bizneswoman Roku patronujemy kategorii Biznes roku, aby podkreślić znaczenie wiedzy i kompetencji kobiet w biznesie. Jako partner z radością i satysfakcją towarzyszymy w rozwoju przedsiębiorstwom stworzonym i zarządzanym właśnie przez kobiety. Wierzymy, że zarówno cały konkurs Bizneswoman Roku, jak i kategoria Biznes roku stanowią wspaniałą inspirację nie tylko dla tych przedsiębiorczyń, które już osiągają sukcesy, ale także kobiet, które dopiero planują rozpoczęcie działalności i marzą o własnym innowacyjnym biznesie – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Siła biznesów lokalnych

O tytuł Bizneswoman Roku powalczą nie tylko prezeski dużych firm, ale także tych mniejszych, działających lokalnie. Duer.pl to stworzony przez Natalię Kwiecień serwis internetowy, w którym można szybko i wygodnie zamówić zweryfikowanego, godnego zaufania fachowca (elektryka, hydraulika, złotą rączkę, ślusarza). Na razie działa w Warszawie i okolicach. – Finalistki konkursu Bizneswoman Roku to fantastyczna grupa przedsiębiorczych kobiet i cieszę się, że przyjęły mnie do swojego grona. Mam nadzieję, że będziemy się wzajemnie wspierać, wymieniać doświadczeniami i świętować kolejne sukcesy – mówi Natalia Kwiecińska. Z kolei firma ManneQueen Katarzyny Skrzypczak prowadzi projekt „Akademia szycia ManneQueen” – kursy i warsztaty dla dzieci i dorosłych. Trzecią finalistką została Anna Kmita, która wprowadziła na rynek preparat na laktację Mom SOS, bazujący na klasycznym mleku słodowym. – Kobiety w Polsce są niezwykle kreatywne i przedsiębiorcze. Mają pomysły, które często otwierają zupełnie nieznane dotąd obszary biznesowe, nie tylko lokalnie, na polskim rynku, ale także w skali europejskiej czy światowej. Mają więc wszystko, co potrzeba, by założyć własny biznes: świetny pomysł, pasję i umiejętności pozwalające urzeczywistnić projekt. Chcemy wspierać kobiety na samym początku samodzielnej drogi i zachęcać je do dzielenia się swoim potencjałem – tłumaczy Anna Solarek, dyrektor komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services (partner kategorii Pomysł na start/biznes lokalny).


Fot. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką

Przyszłość polskich technologii ma kobiecą twarz

Czy można wykorzystać bakterie do ochrony środowiska i jeszcze na tym zarobić? Można. To właśnie robi finalistka konkursu w kategorii Liderka w nowych technologiach Magdalena Popowska, prezes i założycielka spółki biotechnologicznej Bactrem. Swoje naukowe doświadczenie – jest profesorem UW i dyrektorem Instytutu Mikrobiologii na Wydziale Biologii – połączyła z pasją. W ten sposób w jej firmie powstają np. biopreparaty złożone z pożytecznych bakterii, które są m.in. wykorzystywane do rozkładu substancji niebezpiecznych i odpadów, a więc służą wspomaganiu upraw rolnych. A jak pomóc osobom uczulonym na nikiel, których na świecie jest 7 proc., a w samej Unii aż 15 proc.? Stworzyć firmę produkującą specjalistyczne kosmeceutyki chroniące przed objawami alergii kontaktowej. To właśnie udało się Izabeli Zawiszy, prezes zarządu KF Niccolum z Warszawy. Oczywiście nie byłoby sukcesu bez entuzjazmu do rozwiązywania problemów zdrowotnych oraz szerokiej wiedzy naukowej – Zawisza jest doktorem nauk biologicznych w dyscyplinie biofizyka, wynalazczynią i autorką czterech zgłoszeń patentowych. Stworzona przez nią marka Nuev to kosmetyki chroniące skórę przed smogiem i wpływem metali ciężkich. – Cieszę się, że w tym konkursie nagradzane są kobiety o wyróżniających się osiągnięciach na różnych płaszczyznach, co pozwala na wskazywanie pozytywnych przykładów realizacji kariery i jednoczesne motywowanie młodych osób do konsekwentnego dążenia do celów i osiągania sukcesów – podsumowuje Izabela Zawisza. Z kolei Evotec z Lublina, firma założona przez Paulę Kurant wspólnie z partnerem z Hiszpanii, skupia się na produkcji profesjonalnych pokrowców przeznaczonych dla robotów przemysłowych. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie innowacyjna technologia, z której korzystają światowe koncerny. Firma jako jedyna na świecie uzyskała materiał o powłoce posiadającej właściwości antyadhezyjne i całkowicie niepalne.

Start-upy Polek coraz silniejsze

Inną kategorią, w której Polki są coraz mocniejsze, są start-upy. Świat nauki i biznesu połączyła z sukcesem Olga Grudniak, biotechnolog, od 2017 r. prezes firmy Biolumo z Gdyni. Jej firma tworzy urządzenie medyczne do szybkiego doboru celowanej terapii antybiotykowej stosowanej przez lekarzy pierwszego kontaktu. Dokonuje ono diagnozy już w sześć godzin, działa automatycznie i jest niedrogie. – To zaszczyt znaleźć się w gronie tak niesamowitych kobiet osiągających ogromne sukcesy w biznesie. Daje mi to pewność, że jestem na dobrej ścieżce – mówi Grudniak. I dodaje, że równocześnie z prowadzeniem biznesu od pięciu lat pracuje w laboratorium, wykonując badania mające na celu rozwiązanie problemu lekooporności bakterii. Ale nauka i biznes mogą połączyć się także na płaszczyźnie tworzenia innowacyjnych rozwiązań dla firm. Jeśli przedsiębiorstwo chce zredukować czas opracowania strategii z sześciu miesięcy do jednego dnia, a koszty projektu o 70 proc., powinno zwrócić się do Barbary Zych, właścicielki Employer Branding Institute. Jej start-up EBnavi.com opracował algorytm automatycznie analizujący ponad 500 wskaźników z procesów HR, marketingu, zarządzania i komunikacji. Efekt? Wynik algorytmu daje rekomendacje strategiczne dla marki, materiały edukacyjne oraz narzędzia wdrożeniowe gotowe do wykorzystania przez specjalistów. Trzecią finalistką w tej kategorii została Agnieszka Górska, twórczyni Ulala Chef. To platforma internetowa, dzięki której można wybrać i zarezerwować kucharza, który zaserwuje przyjęcie w domu, pracując w kuchni zamawiającego. Do wyboru są obecnie usługi 150 kucharzy. – Bardzo się cieszę, że dzięki inicjatywie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką możemy pokazać i wyróżnić przedsiębiorcze kobiece autorytety i nagłośnić temat równości płci, różnorodności w biznesie, szczególnie w aspekcie ciekawych pomysłów na start-up. Jako bank mocno angażujemy się we współpracę z młodymi firmami, czego przykładem jest nasze pierwsze wdrożenie NuDelta – start-up zarządzany przez Jagodę Pieścicką, której pomysł na biznes może być inspiracją dla niejednej kobiety – mówi Przemek Gdański, prezes Zarządu Banku BGŻ BNP Paribas, partnera kategorii Start-up roku.

Zrobić coś dla innych

Po krótkiej przerwie do konkursu powróciła kategoria Działalność społeczna, w której honorowane są kobiety działające na rzecz innych, tworzące ważne projekty zmieniające jakość życia ludzi potrzebujących wsparcia, wykluczonych, w trudnej sytuacji życiowej. W tej kategorii wyłonionych zostało aż sześć finalistek. Karolina Adamska, prezes Fundacji Mam Marzenie, spełnia marzenia dzieci cierpiących na choroby zagrażające życiu. W całym okresie działalności spełniła ok. 8 tys. marzeń dzieci w wieku 3–18 lat (ok. 600 rocznie). Erin Dąbska, założycielka Fundacji TV Puls „Pod Dębem”, od sześciu lat działa na rzecz poprawy jakości życia i standardu opieki nad osobami starszymi – zaopatruje potrzebujących seniorów w leki i żywność, finansuje i współfinansuje zakup m.in. wózków inwalidzkich, łóżek rehabilitacyjnych, aparatów słuchowych. Zuzanna Janaszek-Maciaszek z Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka „Podaj Dalej” wspiera osoby, którym niepełnosprawność utrudnia bądź uniemożliwia niezależne życie. Regularnie otacza opieką ponad 200 osób. Malina Wieczorek, szefowa Fundacji SM – Walcz o Siebie, wspiera osoby ze stwardnieniem rozsianym. Dzięki jej intensywnym działaniom personalizacja leczenia stwardnienia rozsianego weszła do kanonu opieki nad pacjentem. Jarmiła Rybicka prowadzi Fundację Konflikt i jest założycielką Kuchni Konfliktu, przedsiębiorstwa społecznego zatrudniającego uchodźców, migrantów i cudzoziemców. Z kolei Paula Rettinger-Wietoszko, założycielka Fundacji Zostaw Swój Ślad, pomaga rodzinom chorych dzieci poprzez organizację ambitnych projektów technologicznych i artystycznych, m.in. stworzenie aplikacji HospiCare, dedykowanej zespołom medycznym i opiekunom pacjentów z Dziecięcych Hospicjów Domowych w całej Polsce. – Razem można zrobić więcej. To bardzo ważne, żeby głośno mówić o tych, którzy potrzebują pomocy lub wsparcia, czasami motywacji lub wskazania kierunku albo dobrego słowa. Warto pamiętać o tym, że każdy z nas może tej pomocy kiedyś potrzebować. Każda inicjatywa niosąca za sobą pozytywne efekty jest niezwykle ważna. Dlatego postanowiłam wesprzeć kategorię Działalność społeczna. Jest mi bardzo bliska – tłumaczy Anna Lewandowska. – Uważam również, że tych, którzy chcą pomagać i robią to na co dzień, także należy wspierać. Trzeba ich umacniać, by pomagali nadal i mieli na to siły – dodaje.

Zmieniamy rzeczywistość

W tym roku konkurs odbywa się już po raz 10. Nagradzane są w nim najbardziej przedsiębiorcze Polki, które odważnie realizują projekty biznesowe, społeczne, naukowe i kulturalne, oraz mężczyźni, którzy działają na rzecz wzmacniania roli kobiet w biznesie i budowania różnorodności. Przez ostatnich 10 lat nagrodzono ponad 100 kobiet, a tytuł Bizneswoman Roku zdobyły m.in. Monika Żochowska i Ewa Dudzic, założycielki firmy Phenicoptere i marki Glov, oraz Zuzanna Sielicka-Kalczyńska i Julia Sielicka-Jastrzębska, twórczynie Whisbear. Od początku misją konkursu jest promowanie dobrych praktyk, sukcesów kobiet na skalę ogólnopolską, wspieranie ich w rozwoju własnych firm i pomysłów, a także włączanie mężczyzn w dyskusję o zmianach na kluczowych stanowiskach, by mogły one następować szybciej. Konkurs wpierają takie osobowości, jak dr Irena Eris, dr Ewa Rumińska-Zimny, Kamila Kaliszyk (Mastercard), Anna Solarek (Coca-Cola), Dorota Haller (Huawei), Anna Lewandowska, Przemysław Gdański (BGŻ BNP Paribas), Łukasz Zembowicz (DPD), Jarosław Dąbrowski (IGT). – Z ogromną ciekawością i radością obserwuję zmiany, jakie dokonały się przez ostatnią dekadę. Kiedy 10 lat temu tworzyłam konkurs Bizneswoman Roku, kobiety były często pomijane, a o ich sukcesach w biznesie mówiło się mało. Ale kropla drąży skałę. Każdy nagłośniony sukces kobiety stawał się inspiracją dla innych, dodawał im odwagi do działania, mnie zaś motywował do jeszcze intensywniejszych działań i szerzenia idei. Teraz jest czas kobiet. Zostają one prezeskami, dyrektorkami, wchodzą do zarządów, budują firmy międzynarodowe. Cieszę się, że dostrzegają to także mężczyźni. Naszymi działaniami włączamy ich do rozmowy i pokazujemy, jak ważne jest wspieranie kobiet. Lepsze wykorzystanie talentów kobiet to inwestycja, która opłaca się i firmom, i gospodarce – mówi Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i twórczyni konkursu. – Każde działanie mające na celu wspieranie rozwoju kobiet, ich karier, inspirowanie ich do osiągania sukcesu jest ważne i potrzebne. Takie inicjatywy jak konkurs Bizneswoman Roku, w który zaangażowaliśmy się już po raz trzeci, są niezwykle istotne, bo pomagają zmieniać rzeczywistość – tłumaczy Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard, partnera strategicznego konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.