Prof. Jerzy Bralczyk o wigilii, przyjaźni i przyszłości. Przemówienie podczas Klubu "Teraz Polska"

  • Fot. Kamil Broszko
    Fot. Kamil Broszko

Dziękuję nie tylko za zaproszenie, ale za to, że w ogóle dalej możemy się spotykać, a nasza relacja trwa. To „teraz”, które jest tak silnie obecne, trwa zawsze, zawsze będzie – tego bym sobie życzył. Wśród słów, które dzisiaj padły, dwa wydają mi się szczególnie ważne. Chodzi mianowicie o słowa „Wigilia” i „przyjaciel”. Czy je coś łączy?

Wigilia, podobnie zresztą jak i adwent, pokazuje, że jesteśmy nastawieni na to, co będzie, na to, co przyjdzie. To oczywiście wydaje nam się jasne, normalne zupełnie, choć z drugiej strony czasami chętnie też patrzymy w przeszłość, na to, co było, choćby niedawno. Polszczyzna jest wyjątkowym językiem, w którym te dwa słowa brzmią niemal identycznie. Kiedy mówimy niewyraźnie, słuchający nie wie, czy chodzi o przeszłość, czy przyszłość. U nas akurat tak jest, że przeszłość silnie rzutuje na przyszłość, a przyszłość na przeszłość. Niech Państwo zgadną, co powiedziałem. Częste u nas są sytuacje, w których nadmierne nastawienie na przyszłość lub na przeszłość wiąże się z jakąś nadzwyczajną celebrą. Najlepszy przykład – nasze występy na mundialu, kiedy to bardzo się przygotowywaliśmy, celebrowaliśmy te przyszłe, może nawet nie zwycięstwa, w każdym razie to, co nadejdzie. Teraz trochę mniej się o tym mówi. Ale to dobrze, że jesteśmy nastawieni na przyszłość. Tak się składa, że drugie słowo też zaczyna się od „przy”, mianowicie przyjaciel. Już nie dodam, że słowo „Przybył” też zaczyna się od „przy”. To też coś znaczy. Słowo przyjaciel oznacza kogoś, z kim jesteśmy tak blisko, że właściwie już nie musimy niczego mówić. Milczenie, które jest tak często ciążące w stosunkach międzyludzkich, w relacjach między przyjaciółmi wypełnia się treścią. Zapewnienia o przyjaźni często wydają się nawet niestosowne, bo to nie jest kwestia deklaracji, to jest kwestia wewnętrznego poczucia, dlatego nie chciałbym mówić tutaj za dużo. Bardzo się cieszę, że zostałem uznany za przyjaciela Fundacji, i chciałbym dalej nim pozostać.

Prof. Jerzy Bralczyk

 


Na zdjęciu: prof. Jerzy Bralczyk, językoznawca, nasz wielokrotny autor; Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, redaktor naczelny "Magazynu Teraz Polska" i... najnowsze wydanie "Magazynu Teraz Polska" (okładka Ryszard Grzyb!). Można czytać online albo pobrać całe wydanie magazynu w pdf.

A w numerze m.in.:

Str. 6
Potęga nieoczekiwanego. Andrzej Rychard (Polska Akademia Nauk)

Str. 10
Sytuacja międzynarodowa ostudziła zapędy do polexitu. Z Adamem Bodnarem (SWPS) rozmawia Kamil Broszko.

Str. 14
Trzeba się zatroszczyć o jakość polskich wód. Z prof. Tomaszem Okruszką (SGGW / Warsaw University of Life Sciences) rozmawiają Marzena Tataj i Kamil Broszko.

Str. 21
Dekarbonizacja musi się wydarzyć oddolnie. Z Tomoho Umedą rozmawiają Marzena Tataj i Kamil Broszko.

Str. 28
Powinniśmy zmienić podejście do przyrody. Katastrofa ekologiczna na Odrze to jedno z ostatnich ostrzeżeń. Z Jackiem Bożkiem (Klub Gaja) rozmawia Kamil Broszko.

Str. 32
Mam poczucie, że coś ważnego zaczęło się dziać. Żyliśmy w ułudzie nieograniczonego wzrostu. Z prof. Łukaszem Hardtem (Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski) rozmawia Kamil Broszko.

Str. 40
Rynek pracy a pandemia, wojna, migracja, automatyzacja i nowe potrzeby. Z Krzysztofem Inglotem (Personnel Service) rozmawia Kamil Broszko.

Str. 44
Poważne zmiany demograficzne wpływają na rynek pracy i sytuację lokalnych gospodarek. Z Januszem Szewczukiem (Związek Miast Polskich) rozmawia Kamil Broszko.

Str. 45
Chcemy bronić ojczyzny, mniej wydajemy w sklepach, cenimy jakość, choć wzrasta rola ceny. Wnioski z sondażu „Teraz Polska”.

Str. 52
Rok 2023 w biznesie. Czołowi przedsiębiorcy i menedżerowie mówią, co nas czeka. Kamil Broszko

Str. 60
Pracować trzeba stale, niezależnie od sukcesu, bo tylko praca nas rozwija. Z Ryszard Grzyb rozmawiają Marzena Tataj i Kamil Broszko.

Str. 69
W czasach kryzysowych tym bardziej liczą się wartości, które odnaleźć można w dziełach sztuki. Z Andrzejem Szczerskim Muzeum Narodowe w Krakowie rozmawia Kamil Broszko.

Str. 75
Pacjent przed transplantacją twarzy musi wiedzieć, co go czeka. Z prof. Marią Siemionow rozmawia Kamil Broszko.

Str. 78
Nowoczesne technologie są coraz bardziej zintegrowane z medycyną. Z Joanną Szyman rozmawia Marzena Tataj.

Str. 83
Innowacje w medycynie szansą dla pacjentów i systemu ochrony zdrowia. Debata „Teraz Polska”

86
O roli wielkich imprez sportowych. Robert Korzeniowski, Marcin Herra, Sebastian Świderski, Wojciech Nowicki, Marcin Nowak.

89
Sport jest dobrą szkołą życia. Z Tomaszem Wojtowiczem rozmawia Marzena Tataj.

90
Wspaniali Promotorzy Polski w roku 2022

92
Debaty „Teraz Polska” na Kongresie 590

94
Konkurs na nasze czasy. Michał Kleiber

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.