Poznaj „złote” miejsca i wydarzania
Od roku 2003 kapituła powoływana przez prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wyłania laureatów w Konkursie na Najlepszy Produkt Turystyczny. Certyfikaty POT stały się symbolem profesjonalnych produktów turystycznych, a uroczystości związane z ogłoszeniem listy laureatów zyskują wymiar ważnych wydarzeń w jesiennym kalendarzu branży turystycznej.
W zgodnej opinii specjalistów z dziedziny marketingu, właśnie udział w konkursie w wielu przypadkach jest bodźcem dla twórców wysokiej jakości, konkurencyjnych produktów turystycznych. Proces ich kreacji, rozwój i podnoszenie standardu, scalanie w spójną i innowacyjną ofertę stanowi obecnie jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem turystycznym w Polsce. Poznaj cztery najlepsze produkty turystyczne w Polsce, które wybrane pośród laureatów ubiegłych edycji konkursu otrzymały Złote Certyfikaty.
Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego (Złoty Certyfikat POT 2008)
Fot. Archwium Polskiej Organizacji Turystycznej
Szlak Zabytków Techniki to tematyczny, samochodowy szlak turystyczny o zasięgu regionalnym, obejmujący obiekty związane z dziedzictwem przemysłowym województwa śląskiego. Tworzy go 31 obiektów związanych z zapoczątkowaną w XVIII wieku tradycją górniczą i hutniczą, energetyką, kolejnictwem, łącznością, produkcją wody oraz przemysłem spożywczym. Podczas wizyty w podziemnym świecie kopalń i sztolni, browarach, parowozowniach, kuźniach czy fabrykach zwiedzający mają szansę zobaczyć unikatowe maszyny i urządzenia - prawdziwe perły techniki, a poprzez interesujące wycieczki, prezentacje multimedialne oraz imprezy organizowane na terenie obiektów poznają „na żywo” przemysłową tradycję regionu śląskiego. SZT posiada własną stronę internetową www.turystyka.silesia-region.pl, na której znaleźć można obszerne informacje o poszczególnych zabytkach, jak również przykładowe propozycje wycieczek. Dla wygody turystów przygotowano broszurę będącą przewodnikiem po Szlaku. Jest ona dostępna w zabytkach techniki na Szlaku oraz punktach informacji turystycznej w regionie. Intencją autorów projektu jest wykreowanie markowego produktu turystycznego, którego bazą są najważniejsze i najciekawsze pod względem walorów historycznych i architektonicznych obiekty poprzemysłowe w regionie. Docelowo SZT ma stać się najbardziej interesującą trasą turystyki industrialnej w kraju i jako jeden z głównych markowych produktów turystycznych województwa śląskiego charakteryzować region na turystycznej mapie Polski i Europy. Projekt zrealizowany został przez Wydział Promocji Regionu, Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. W procesie tworzenia Szlaku uczestniczyły także Śląska Organizacja Turystyczna i Śląskie Centrum Dziedzictwa Kulturowego w Katowicach.
Kanał Augustowski – Szlak Papieski (Certyfikat 2009)
Fot. Archwium Polskiej Organizacji Turystycznej
Manufaktura łódzka (Złoty Certyfikat 2010)
Fot. Archwium Polskiej Organizacji Turystycznej
Manufaktura to niezwykła wizytówka Łodzi – miejsce o bogatej historii, które z rozmachem wkroczyło w XXI wiek. Lubiana przez łodzian, chętnie odwiedzana przez mieszkańców innych części Polski, z dumą pokazywana jest gościom z zagranicy. Modernizacja obiektów na terenach XIX-wiecznej fabryki Izraela Poznańskiego, jednego z największych łódzkich fabrykantów, następowała etapami. 17 maja 2006 roku otwarto jeden z największych centrów handlowo usługowo rozrywkowych w Polsce i Europie Środkowej – Centrum Handlowe Manufaktura. Jego powierzchnia obejmuje blisko 27 ha. Galeria handlowa to ponad 300 sklepów, w tym hipermarkety, część usługowa, biurowa i bank. W skład kompleksu wchodzi również czterogwiazdkowy hotel Andels. W centrum Manufaktury znajduje się 3,5 – hektarowy rynek, na którym organizowane są koncerty, zawody sportowe i różnego rodzaju imprezy. Latem część terenu zajmuje piaszczysta plaża, a zimą lodowisko, które przyciąga tłumy mieszkańców. Wrażenie robi także najdłuższa w Europie, bo aż 300-metrowa fontanna. Na terenie Manufaktury znajduje się także centrum rozrywki i rekreacji, w tym kino z 15 salami (także z trójwymiarowym ekranem 3D), arena do jazdy na rolkach, kręgielnia, sztuczna ścianka wspinaczkowa, klub fitnessu i skate park. Wart odwiedzenia jest również kompleks kulturalny – oddział Muzeum Sztuki, Kinderplaneta, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Muzeum Fabryki, Experymentarium (muzeum techniki), Międzynarodowe Centrum Promocji Mody i Teatr Mały.
Przystanek Woodstock (Złoty Certyfikat 2011)
Przystanek Woodstock jest obecnie największym organizowanym na Starym Kontynencie festiwalem muzycznym. Od 2004 r. organizowany jest w Kostrzynie nad Odrą (woj. lubuskie), zazwyczaj na przełomie lipca i sierpnia. W 2011 r. liczba jego uczestników wyniosła 700 tysięcy. Idea Przystanku Woodstock to wierność hasłom „Miłość, Przyjaźń, Muzyka”, „Stop Przemocy”, „Stop Narkotykom”. Stanowi on formę podziękowania dla wolontariuszy oraz darczyńców Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, którzy w czasie styczniowego finału zbierają pieniądze dla Fundacji oraz wspierają ją finansowo. Główne atrakcje festiwalu to koncerty muzyczne odbywające się na dużej i małej scenie (zwanej folkową) oraz w Pokojowej Wiosce Kriszny. W ciągu ostatnich 3 lat w ramach festiwalu powstawała Akademia Sztuk Przepięknych (ASP), w ramach, której uczestnicy Przystanku Woodstock mogli rozmawiać z zaproszonymi gośćmi ze świata mediów, kultury, sztuki, spotkać przedstawicieli różnych religii (projekt „Dialog trzech kultur”), uczestniczyć w warsztatach artystycznych, muzycznych, garncarskich, filmowych oraz szeregu innych inicjatyw, które powstawały w czasie trwania festiwalu bardzo spontanicznie. W czasie XIV Przystanku Woodstock odbyła się pierwsza Woodstockowa Olimpiada Sportowa. W 2011 roku odbyły się zawody piłkarskie zorganizowane w Strefie Carlsberg Euro 2012. Na ogromnym terenie festiwalowym wydzielono też specjalną strefę promującej UEFA EURO 2012™, którą zorganizowała Polska Organizacja Turystyczna wraz z głównym sponsorem mistrzostw – firmą Carlsberg. Przystanek Woodstock już po raz kolejny został uznany za jedną z najbezpieczniejszych imprez w Polsce. Grupę docelową stanowią tu ludzie, którzy identyfikują się hasłami i ideami Fundacji WOŚP, a także z hasłami przewodnimi festiwalu. Jest to przede wszystkim młodzież, ale spotkać można również uczestników w każdym przedziale wieku, od niemowlaków, które zabrali tu rodzice, po osoby w wieku emerytalnym. Ważnym aspektem festiwalu staje się jego wielonarodowość. Od roku 2008 (XIV edycja) festiwal przybrał formułę trzydniową. W 2011 r., zgodnie ze zwyczajem największych i najpopularniejszych festiwali świata, zmieniono dni tygodnia, w czasie których odbywał się festiwal. Ma on teraz miejsce w czwartek, piątek i sobotę, tak, aby goście jeszcze w weekend mogli swobodnie powrócić do domów.
W 2011 roku prezes Polskiej Organizacji Turystycznej wręczył Jurkowi Owsiakowi, organizatorowi festiwalu, nagrodę za wkład w promocję Polski.