Polki tworzą coraz więcej firm i rozwiązań o znaczeniu globalnym

Fot. Archiwum SPS
Fot. Archiwum SPS

Innowacje technologiczne, naukowe i medyczne, eksport do kilkudziesięciu krajów na świecie, udział w europejskich inicjatywach – tegoroczna edycja konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku pokazała, że Polki pokonują kolejne granice, a firmy, które tworzą, mają globalny potencjał.

IX edycja konkursu Bizneswoman Roku pod wieloma względami była wyjątkowa. W tym roku nadeszło ponad 260 zgłoszeń, czyli o 120 więcej niż w roku ubiegłym. Przedsiębiorcze kobiety coraz śmielej działają i, co bardzo cieszy, coraz chętniej pokazują swoje sukcesy. A mają czym się chwalić. Tworzą innowacyjne rozwiązania, pozyskują klientów w Polsce i za granicą, budują silne marki. O znaczeniu tego, co robią, najlepiej świadczą osiągnięcia tegorocznych laureatek.

Technologie, nauka i biznes

Czy technologia jest kobietą? Wiele mówi się o tym, że kobiet wciąż brakuje w obszarze STEM (z ang. science, technology, engineering, mathematics). Jednak te, które już w nim działają, robią to wyjątkowo skutecznie – opracowują ważne innowacje, zwłaszcza w dziedzinach nauki i medycyny. – Dobrze być pionierem, bo to daje niesamowitą energię do działania – mówi Anna Wójcicka, prezes Warsaw Genomics i laureatka konkursu w kategorii Kobieta w nowych technologiach. Rozwiązanie, które współtworzy, ma szansę zrewolucjonizować diagnostykę i profilaktykę nowotworową. Dzięki niemu możliwe jest szybkie i bardziej skuteczne diagnozowanie wielu chorób. Innowacyjne algorytmy, które opracowała z zespołem w ramach projektu BadamyGeny.pl, pozwalają wykonać badanie nawet kilkanaście razy taniej niż dotychczas. A to zwiększa jego dostępność. Do tej pory przebadało się 7,5 tys. pacjentów, a kolejnych 20 tys. zarejestrowało się na badania.

– Kiedy zaczynaliśmy naszą współpracę z Bizneswoman Roku i tworzyliśmy wspólnie kategorię Kobieta w nowych technologiach, nie miałem ani przez chwilę wątpliwości, że konkurs przyciągnie wyjątkowe przedstawicielki swoich specjalności. Rzeczywistość przeszła jednak moje najśmielsze oczekiwania. Podczas każdej kolejnej edycji mamy do czynienia z kandydatkami, które swoją pracą udowadniają, że nie specjalne traktowanie czy szczególne zachęty, ale prawdziwa pasja to droga do sukcesu. Tworzą rozwiązania, które mają faktyczny wpływ na nasze codzienne życie – komentuje Jarosław Dąbrowski, członek zarządu, dyrektor ds. technologii IGT i członek jury konkursu.

Z kolei prof. Maria Siemionow, laureatka w kategorii Nauka i biznes, światowej sławy naukowiec, działająca w zakresie chirurgii rekonstrukcyjnej poprzez nowatorskie zastosowanie komórek chimerycznych, opracowuje metodę leczenia dystrofii mięśniowej Duchenne’a. Do tej pory była to choroba nieuleczalna. Dziś, dzięki jej metodzie, pacjenci mają szansę na przełom. Prof. Siemionow stworzyła start-up Dystrogen Therapeutics i będzie rozwijać tę unikalną terapię w Polsce. Rewolucją w leczeniu nowotworów może być także metoda opracowana przez Igę Wasiak (wyróżnienie w kategorii Nauka i biznes). Dzięki niej możliwe jest otrzymywanie nanocząsteczek polisacharydowych do podawania leków przeciwnowotworowych. Od początku istnienia firma NanoVelos pozyskała już sześć grantów na łączną kwotę 17 mln zł. Wyróżnione w tej kategorii zostały także Bożena Tyliszczak i Agnieszka Sobczak-Kupiec z Politechniki Krakowskiej, ekspertki od biomateriałów i nanocząsteczek. W ramach prowadzonego start-upu opracowały kilkanaście technologii do wdrożenia w przemyśle, m.in. w farmacji i stomatologii. Widać, że dzięki kobietom nauka i biznes współpracują coraz prężniej. A dzięki polityce różnorodności jest coraz więcej miejsca dla kobiet działających w tym obszarze.

– W Shell zdajemy sobie sprawę, że różnorodność w miejscu pracy ma bardzo pozytywny wpływ na rozwój firmy i osiąganie celów biznesowych. Z tego względu chętnie wspieramy przedsięwzięcia takie jak konkurs Bizneswoman Roku, które pokazują i promują sukcesy kobiet w biznesie. Dla nas jako organizacji, która opiera swoją działalność na nowoczesnych technologiach i stale pracuje nad nowymi rozwiązaniami, bycie partnerem kategorii Nauka i biznes wydawało się zupełnie naturalnym krokiem. Co więcej, w Shell w Polsce kobiety stanowią 68 proc. wszystkich zatrudnionych, dlatego bliskie są nam wszelkie inicjatywy mające na celu wspieranie rozwoju pań w pracy i poza nią – mówi Monika Kielak-Łokietek, członek zarządu, dyrektor ds. personalnych na Polskę, Bułgarię i Słowenię w Shell Polska.

Biznes bez granic

A gdyby, tworząc biznes, od razu myśleć globalnie? Taką strategię przyjęła Sara Koślińska, prezes Limitless i laureatka w kategorii Start-up roku. O swojej firmie mówi, że jest globalna od urodzenia. Koślińska stworzyła produkt pozwalający milenialsom na automatyczne oszczędzanie i inwestowanie pieniędzy przy każdej płatności kartą. Już w pierwszym roku działalności firma udostępniła aplikację użytkownikom z 15 krajów. Takie przedsiębiorstwa coraz częściej są doceniane także przez dużych rynkowych graczy. – Start-upy wyróżniają się kreatywnością i charakterystyczną dla młodych ludzi dynamiką działania, zapałem do pracy i otwartością na zmieniające się realia biznesowe. Z drugiej strony, młode firmy często potrzebują stabilnego partnera, który uwierzy w ich koncepcje, wesprze w rozwoju i pomoże złapać wiatr w żagle. Dla takich organizacji jak DPD Polska współpraca ze start-upami jest bardzo inspirująca dlatego, że właśnie to środowisko jest barometrem zmian we współczesnym świecie. Zaangażowanie DPD Polska w kategorię Start-up roku konkursu Bizneswoman Roku jest tym cenniejsze, że wspiera przedsiębiorczość kobiet. Dotychczasowe laureatki konkursu stanowią wzór kreatywności i przedsiębiorczości, a ich projekty nierzadko zdobywają popularność wśród konsumentów i partnerów na całym świecie – komentuje Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.

A jeśli biznes powstał jako firma działająca na polskim rynku, to też ma szansę na ekspansję międzynarodową? Historie Katarzyny Kolmetz i Dominiki Kozarzewskiej (odpowiednio laureatka i wyróżniona w kategorii Moja firma) dowodzą, że tak. Kolmetz stworzyła firmę PPHU Polipack, która produkuje wysokiej jakości opakowania z tworzyw sztucznych. Dzięki inwestycji w nowe technologie i rozwiązania przyjazne środowisku konsekwentnie zwiększa sprzedaż eksportową swoich produktów, zdobywając kolejne rynki w branży kosmetycznej, farmaceutycznej, spożywczej i suplementów diety. Do tej pory współpracowała już z kilkoma tysiącami klientów. Z kolei Dominika Kozarzewska odpowiada za sukces Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, której członkami jest pięć plantacji borówki wysokiej. Firma sprzedaje ponad tysiąc ton owoców rocznie i eksportuje polskie borówki do ponad 25 krajów na czterech kontynentach, w tym do wielu krajów Unii Europejskiej i Azji Południowo-Wschodniej.

Liderki globalne

Laureatki konkursu Bizneswoman Roku pokazują także, jak ważne jest budowanie pozycji liderki i ekspertki międzynarodowej. Barbara Sobala, wiceprezes zarządu Citi Handlowego i laureatka w kategorii Liderka w korporacji, ma ponad 20-letnie doświadczenie w bankowości, w szczególności w trudnym i wymagającym obszarze zarządzania ryzykiem i restrukturyzacji przedsiębiorstw. W 2011 r. została zaproszona, jako jedyna kobieta z działu oceny ryzyka Citi z Europy, do uczestnictwa w rocznym programie Women in Risk, będącym globalnym programem Citi promującym kobiety w biznesie. Dziś sama pełni rolę mentorki dla wielu kobiet stojących w obliczu wyzwań zawodowych i przekazuje im swoją filozofię sukcesu. – Ta nagroda to zarówno szczęście, jak i zobowiązanie wobec kobiet, z którymi pracuję. Mam kontakt z młodymi dziewczynami i chcę im pokazać, jak można łączyć różne elementy naszego życia – powiedziała Sobala.

O pozycję międzynarodowej ekspertki dba także Paula Januszkiewicz, wyróżniona w kategorii Kobieta w nowych technologiach, prezes i założycielka CQURE. Jest światowej klasy ekspertką w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Jako jedyna kobieta w Polsce posiada dostęp do kodu źródłowego Windowsa. Przeprowadza testy penetracyjne instytucji państwowych i największych korporacji oraz szkoli specjalistów IT. Aktualnie zarządza departamentami firmy w Warszawie, Nowym Jorku, Dubaju i Zugu. – Moją misją jest zbudowanie standardów w obszarze cyberbezpieczeństwa – deklaruje Januszkiewicz.

Liczy się pomysł

Własna firma to nie tylko międzynarodowe możliwości, ale często także szansa na powrót na rynek pracy lub realizację własnych pomysłów. Joanna Uszok, laureatka w kategorii Pomysł na biznes, stworzyła serwis internetowy dla właścicieli psów „PETSI the dog’s out fun”. Działa lokalnie, ale może być inspiracją dla kobiet w całej Polsce. Pokazuje bowiem, jak prosty pomysł przełożyć na nowoczesny biznes – oparty na pasji, zbudowany na solidnym rozpoznaniu rynku i potrzeb wymagającego klienta. Podstawowa usługa, czyli wyprowadzanie psów, połączona jest z indywidualnym podejściem do każdego podopiecznego. Użytkownik ma dostęp do platformy Panel Psa, gdzie może znaleźć relację pisemną, materiały wideo i zdjęcia dokumentujące opiekę nad jego pupilem. – Coca-Cola inspiruje kobiety na całym świecie, zachęcając je do powrotu na rynek pracy czy założenia własnej firmy, a przede wszystkim wspierając je w budowaniu wiary we własne możliwości. Cieszymy się, że po raz kolejny możemy być partnerem kategorii Pomysł na biznes w ramach konkursu Bizneswoman Roku. Poprzez tego typu inicjatywy chcemy pobudzać kobiety do działania, sprawić, żeby z większą odwagą poruszały się na rynku pracy, również w roli pracodawców jako właścicielki firm – wyjaśnia Anna Solarek, dyrektor komunikacji i kontaktów zewnętrznych Coca-Cola Poland Services i członkini jury konkursu.

Różnorodność ma znaczenie

W biznesie bez wątpienia nadszedł czas kobiet. Wspaniale, że coraz lepiej rozumieją to także mężczyźni. Do tej pory o tym, jak wspierać kobiety na rynku pracy i w biznesie, jak pomagać im w budowaniu karier i ułatwić drogę na najwyższe stanowiska, dyskutowały głównie one same. I słuchały tych dyskusji głównie kobiety. – Postanowiłyśmy zmienić ten stan rzeczy, bo zmiany w gospodarce i biznesie zachodzą zbyt wolno. Dlatego do rozmowy o tym, co zrobić i w jaki sposób, włączamy także mężczyzn. Dziewiątego stycznia zainaugurowałyśmy pierwszy w Polsce klub Champions of Change, w którym to właśnie mężczyźni będą zastanawiać się, jak zmieniać świat dla nas – kobiet w biznesie. Bo dziś już wiemy, że większe wykorzystanie talentów i potencjału kobiet wszystkim się opłaca – tłumaczy Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Po raz pierwszy w dziewięcioletniej historii konkursu nagrodzeni zostali mężczyźni działający na rzecz budowania różnorodności i aktywnie wspierający kobiety. Laureatami zostali Sławomir S. Sikora (prezes Citi Handlowego), Robert Biedroń (prezydent miasta Słupska) i Sebastian Drzewiecki (dyrektor zarządzający GSK IT). Nagrodę specjalną za całokształt działań na rzecz kobiet otrzymał Przemysław Gdański, prezes BGŻ BNP Paribas. Laureaci reprezentują i promują dobre praktyki, skuteczne rozwiązania i konkretne pomysły na to, jak zmieniać reguły, by wspierały i kobiety, i mężczyzn. – Intuicja podpowiada, że różnorodność ma znaczenie. Również moje wieloletnie doświadczenie pracy w międzynarodowym środowisku, w Polsce i Wielkiej Brytanii, utwierdza mnie w przekonaniu, że niejednorodne zespoły są bardziej kreatywne i efektywne. Przedsiębiorstwa charakteryzujące się większą różnorodnością osiągają lepsze wyniki finansowe. Rola liderów w tym zakresie jest kluczowa, niezależnie od płci. Musimy mieć pewność, że budujemy różnorodne zespoły, które zapewnią nam dostęp do różnorodnych talentów, zarówno kobiet, jak i mężczyzn – mówi Mark Loughran, dyrektor generalny w polskim oddziale Microsoftu.

Teraz Polska, potem świat!

Nagłaśnianie sukcesów kobiet i ich dokonań nie tylko je wzmacnia, ułatwia znalezienie kolejnych partnerów biznesowych i inwestorów, ale także pozwala rozwijać firmy i ruszać z nimi poza granicę Polski. – Tegoroczna edycja konkursu pokazała, jak wiele jest utalentowanych kobiet, które tworzą firmy i rozwiązania o znaczeniu globalnym. To dobrze, że coraz więcej słyszymy o ich osiągnięciach. Warto nagłaśniać sukcesy przedsiębiorczych ludzi, bez względu na płeć. Jednak o dokonaniach przedsiębiorczych mężczyzn słyszy się zdecydowanie częściej. Nasze badania pokazują także, że kobiety na swojej zawodowej ścieżce natrafiają na znacznie więcej barier. Dlatego Mastercard od wielu lat angażuje się we wspieranie kobiet w biznesie, a partnerem strategicznym konkursu Bizneswoman Roku jesteśmy już po raz drugi. Takie inicjatywy nie tylko wzmacniają kobiety, ale także otwierają przed nimi nowe możliwości – podsumowała Marta Życińska, dyrektor ds. marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią w Mastercard Europe.

TAGI:

2/2018

Czytaj także