Pierwsze w Polsce bezpłatne kursy sztucznej inteligencji

  • dr Agnieszka Gryzik i dr inż. Marek Kozłowski, OPI PIB (2)
    dr Agnieszka Gryzik i dr inż. Marek Kozłowski, OPI PIB (2)

Jak rozpoznać inteligentnego robota? Czym różni się algorytm od sztucznej inteligencji? Dlaczego maszyny korzystające z SI z łatwością mogą wygrać z nami w szachy, choć mają trudności z ukrojeniem chleba? Na te i inne pytania odpowiedź przynoszą kursy sztucznej inteligencji, które stworzyli specjaliści Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. Może z nich skorzystać każdy, kto chce zgłębić temat.

Zgodnie z danymi firmy analitycznej Entrata obecnie ponad 40 proc. osób ma codziennie kontakt z technologiami wykorzystującymi SI, ale tylko połowa z nich jest w stanie wytłumaczyć, co termin „sztuczna inteligencja” tak naprawdę oznacza. Zdaniem ekspertów należy zwiększyć społeczną świadomość dotyczącą sztucznej inteligencji, ponieważ w naszym otoczeniu będzie się pojawiać coraz więcej maszyn z elementami SI. – Czasy, kiedy sztuczna inteligencja była jedynie wytworem wyobraźni twórców literatury science fiction, bezpowrotnie minęły – zauważa dr inż. Marek Kozłowski, kierownik Laboratorium Inżynierii Lingwistycznej w OPI PIB. – Obecnie wystarczy zrobić zakupy w sklepie internetowym, by otrzymać trafne rekomendacje kolejnych produktów. Żeby zamówić pizzę, wystarczy „porozmawiać” z komputerowym chatbotem. Wokół nas znajdują się „inteligentne” lodówki czy pralki, a po ulicach jeździ coraz więcej autonomicznych samochodów wyposażonych w setki zaawansowanych algorytmów. Czy to wszystko jest sztuczną inteligencją? Niekoniecznie, ale ważne, by wiedzieć, w jaki sposób działają otaczające nas maszyny. Dzięki temu jesteśmy świadomi ewentualnych zagrożeń płynących z ich używania – tłumaczy ekspert.

O SI wiemy tyle, że niewiele wiemy
Poszerzanie wiedzy na temat sztucznej inteligencji jest konieczne, ponieważ elementy SI stają się coraz powszechniejsze. Zgodnie z przewidywaniami International Data Corporation ma z nich korzystać zwłaszcza przemysł. Szacuje się, że w tej branży za cztery lata wartość technologii opartej na SI sięgnie 4,9 mld dolarów. To siedem razy więcej niż w 2018 r.

Aby zwiększać świadomość ludzi na temat zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją i maszynami, specjaliści z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego stworzyli kursy przybliżające wiedzę o SI i uczeniu maszynowym. Zostały one zaopiniowane przez prof. dra hab. Krzysztofa Maraska, specjalistę w tej dziedzinie, i są dostępne bezpłatnie na stronie Sztucznainteligencja.org.pl/kursy i platformie Navoica. Tłumaczą podstawowe zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją, m.in. uczenie maszynowe i uczenie pogłębione. Wyjaśniają, dlaczego roboty wykorzystujące elementy SI dość łatwo pokonują człowieka w skomplikowanej grze, jaką są szachy, a mają problem z prostymi, „ludzkimi” czynnościami, takimi jak ukrojenie kromki chleba. Uczestnik kursu dowie się też, czym jest robotyka, chatbot, algorytm, a także będzie potrafił rozpoznać, co jest sztuczną inteligencją, a co – mimo pozorów – na pewno nią nie jest. – Zauważyliśmy, że w Polsce brakuje przystępnych materiałów na temat sztucznej inteligencji, adresowych do osób, które nie zamierzają być informatykami i programistami – mówi dr Agnieszka Gryzik, zastępca dyrektora OPI PIB. – Wyszliśmy naprzeciw tym potrzebom i zachęcamy wszystkich Polaków do ukończenia kursów. Wystarczy przeczytać dostępne na naszej stronie proste i ciekawe materiały dydaktyczne, a następnie prawidłowo rozwiązać test, który nieodpłatnie udostępniamy. Celem naszego przedsięwzięcia jest szeroko zakrojona edukacja obywateli w obszarze SI – dodaje Gryzik.

Podobne kursy, których celem jest edukowanie społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży, są już prowadzone w kilku krajach, m.in. w Holandii czy Finlandii, gdzie położono nacisk na zwiększenie świadomości na temat szans i zagrożeń związanych z SI wśród osób nieznających informatyki.

Wiedza przyswojona dzięki kursom pomoże lepiej zrozumieć otaczający nas świat nowych technologii i inteligentnych maszyn. Każdy może też poprzeć ideę popularyzacji wiedzy o SI w postaci kursów online, wypełniając samodzielnie test i dzieląc się tą informacją w mediach społecznościowych. Oprócz satysfakcji ze zdobycia nowej wiedzy uczestnicy mogą liczyć na formalne docenienie ich wysiłku. Osoba, która ukończy kurs poprzez platformę edukacyjną Navoica, otrzyma specjalne zaświadczenie.

Ideę upowszechniania wiedzy dotyczącej sztucznej inteligencji poprzez przyjazną edukację poparły już Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Politechnika Gdańska, Politechnika Koszalińska, Politechnika Krakowska, Politechnika Łódzka, Politechnika Poznańska, Politechnika Śląska, Politechnika Wrocławska, Akademia Górniczo-Hutnicza i Akademia Leona Koźmińskiego.

Wiktor Sumliński

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.