Od roznoszenia ulotek do miliardera i 7. najbogatszego Polaka. Teraz jego firma ma dokonać największej polskiej inwestycji prywatnej za granicą.

  • Fot. Rafał Brzoska, Materiały prasowe InPostu
    Fot. Rafał Brzoska, Materiały prasowe InPostu
Rafał Brzoska poinformował na Twitterze, że InPost złożył ofertę niemieckiej grupie OTTO na nabycie francuskiej grupy logistycznej PUDO - Mondial Relay za kwotę 565 mln euro. Jest to największy prywatny operator we Francji, który działa także w Krajach Beneluksu, Hiszpanii i Portugalii. W ten sposób InPost może stać się wiodącym ogólnoeuropejskim operatorem rozwiązań dostaw dla e-commerce.

PO PIERWSZE WZROST MIMO PANDEMII

Wraz z informacją o złożeniu oferty kupna Mondial Relay, InPost podał swoje wstępne wyniki finansowe za 2020 rok. Przychody firmy wzrosły o 104 proc. do 2,53 mld zł, z czego te w Polsce zwiększyły się ponad dwukrotnie. Przez cały ubiegły rok InPost dostarczył w Polsce 308 mln paczek. Jest to aż o 114 proc. więcej niż w 2019 roku. Wzrostowi wyników sprzyja pandemia, podczas której rynek e-commerce kwitnie. Aktualnie największym klientem firmy jest Allegro, które w ub.r. wygenerowało ok. 47 proc. przychodów. Swoje internetowe zakupy klienci mogą odebrać już w ponad 11 tys. paczkomatach w całej Polsce. Tegorocznym celem firmy jest instalacja stu nowych punktów tygodniowo.

PO DRUGIE EKSPANSJA NA ZACHÓD

- Jak zapowiadaliśmy niedawno w czasie IPO, ekspansja zagraniczna jest jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju InPostu. Mondial Relay da nam natychmiast silną pozycję na jednym z największych rynków e-commerce w Europie, zapewni wiele czynników przyspieszających nasz ogólny wzrost i przyniesie wartość dla akcjonariuszy - zapewnia Rafał Brzoska w komunikacie prasowym.  Stawka w grze jest wysoka. Francuski rynek sprzedaży internetowej wyceniany jest na ponad 50 mld euro – to obecnie pięć razy więcej niż  Polsce. InPost ma szansę stać się wiodącym ogólnoeuropejskim operatorem  rozwiązań dostaw dla e-commerce.

PO TRZECIE AKCJE W GÓRĘ

- Gdy w 2017 roku schodziliśmy z Giełdy w Warszawie, nie marzyłem nawet o ponownym debiucie i to jako największy technologiczny debiut na dużej europejskiej giełdzie w Amsterdamie. Gdy w 2020 nadszedł COVID –  marzyłem o tym by biznes przetrwał. Gdy na koniec 2020 podjęliśmy decyzję o wejściu na giełdę w Amsterdamie, marzyłem o tym by jako polski Inpost dokonać kiedyś potencjalnego przejęcia dużej zagranicznej firmy. Dziś jest ten dzień – napisał biznesmen na Facebooku.  Po ogłoszeniu oferty akwizycji Mondial Relay, Inpost zyskał na wartości prawie 2 mld zł. Jego akcje zaliczyły kilkuprocentowy wzrost. Obecnie, niespełna dwa miesiące po debiucie, wartość jednej akcji wynosi prawie 17 euro, a wartość całej firmy szacuje się na blisko 39 mld zł.

PO CZWARTE INPOST TO NIE WSZYSTKO

11 marca Grupa CCC poinformowała, że rozpoczęły się decydujące negocjacje w sprawie pozyskania dwóch inwestorów mniejszościowych dla spółki eobuwie. Rozmowy są prowadzone na zasadzie wyłączności z Cyfrowym Polsatem S.A. i należącym do Rafała Brzoski A&R Investments Limited. Firma biznesmena jest jednym z akcjonariuszy InPostu i posiada 12,1 proc. udziałów firmy logistycznej. Solorz i Brzoska chcą kupić 10 proc. akcji eobuwie.pl po 500 mln zł każdy. Spółka uważana jest obecnie za lidera rynku online w kategorii obuwia w Europie Środkowo-Wschodniej. Jej debiut giełdowy Grupa CCC planuje na 2022 lub 2023 rok.

PO PIĄTE SIŁA CHARAKTERU

Historia Rafała Brzoski i InPostu to liczne wzloty i upadki. Dynamiczny rozwój, zdobycie Godła „Teraz Polska”, znalezienie się na krawędzi bankructwa i spektakularne odbicie się od dna. Biznesmen był nazywany w środowisku rekinem, a teraz również wilkiem z Wall Street. W Magazynie Wirtualnej Polski, tak o nim napisano - Kiedy w restauracji posmakuje mu lampka wina, wyjdzie z niej z butelką. Po drodze będzie myślał, gdzie kupić skrzynkę, a w domu zamówi kontener. Potem będzie robił wszystko, by przejąć całą winnicę. Nie odpuści. Nigdy. – wydaje się, że to właśnie ogromnej determinacji i uporowi Brzoska zawdzięcza swój sukces.

Źródło: Money.pl, Wirtualnemedia.pl, Magazyn Wirtualnej Polski

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.