Nowoczesna przestrzeń dostępna dla wszystkich

  • Multimedialny terminal informacyjny firmy Altix na dworcu PKP w Katowicach (Fot. ALTIX)
    Multimedialny terminal informacyjny firmy Altix na dworcu PKP w Katowicach (Fot. ALTIX)

Osobom z dysfunkcją wzroku trudno odnaleźć się w przestrzeni publicznej, gdy nie jest odpowiednio dostosowana. Otwartość społeczeństwa na problemy osób niepełnosprawnych rodzi potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych i metodologicznych.

Najnowsza elektronika i informatyka dają takie możliwości. Od 28 lat firma Altix prowadzi działalność społecznie odpowiedzialną. Opracowała wiele innowacyjnych rozwiązań służących dostosowaniu otoczenia do potrzeb ludzi niewidomych i niedowidzących. Multimedialne terminale informacyjne, mapy dotykowe dla niewidomych, wypukłe i kontrastowe oznaczenia poziome i pionowe, brajlowskie książki, nakładki i etykiety, urządzenia służące do nawigacji i udźwiękowienia przestrzeni – wszystkie otwierają świat dla osób z dysfunkcją wzroku.

Multimedialna tyflografika

Jednymi z podstawowych produktów są różnorodne mapy i plany dotykowe. Umożliwiają one niewidomym poznanie topografii terenu lub obiektów, a tym samym pozwalają na samodzielne poruszanie się po nich. Uwypuklenia dają możliwość zapoznania się z rozmieszczeniem poszczególnych obiektów na danym terenie lub pomieszczeń wewnątrz budynku. Plany projektowane są w kontrastowych kolorach, aby były pomocne również dla osób słabowidzących. Zawierają opisy sporządzone zarówno w brajlu, jak i czarnym druku.

Multimedialne terminale wypierają z przestrzeni publicznej standardowe mapy. Pełnią taką samą funkcję, ale są bardziej rozbudowane i użyteczne. Są udźwiękowione i wyposażone w ekrany LCD, łącze wi-fi i bluetooth. Modeli terminali może być tyle, ile wyobraźni mają ich użytkownicy i projektanci. Jednym z najbardziej innowacyjnych urządzeń firmy Altix jest MTI – multimedialny terminal informacyjny, wyróżniony w 2017 r. Godłem „Teraz Polska”. Poza dotykową mapą jest wyposażony w przemysłowy komputer PC oraz kilka ekranów LCD. Na głównym ekranie wyświetlane są wcześniej zaprojektowane obrazy, z których jeden (merytorycznie najważniejszy dla niewidomych) jest także uwypuklony. Zastosowanie poddruku magnigraficznego (kolorowego, kontrastowego i powiększonego) stanowi ułatwienie dla osób słabowidzących. Kolejny ekran najczęściej prezentuje treści w języku migowym.

Multimedialne terminale informacyjne mogą być wyposażone w syntezator i system rozpoznawania mowy, dzięki czemu niewidomy użytkownik może z nimi „rozmawiać”. Wygodnym rozwiązaniem jest zdalne sterowanie terminalem za pomocą pilota. Zamontowana jednostka komputerowa pozwala na przechowywanie i aktualizowanie informacji.


Projekt dostosowania budynku do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku (Fot. Altix)

Sieć usprawnień

Same terminale i mapy to zdecydowanie nie wszystko. Nasuwa się pytanie, jak osoba niewidoma ma takie urządzenie odnaleźć, by móc z niego skorzystać. Wybranie odpowiednich rozwiązań powinien poprzedzić audyt architektoniczny, który pozwala ocenić dostępność i możliwość dostosowania obiektu. Podstawowym elementem są oznaczenia poziome i pionowe, a więc ścieżki naprowadzające, pola uwagi i oznaczenia ostrzegawcze. Osoby niewidome podążają wzdłuż wypukłych linii, które wyznaczają ścieżkę przejścia po obiekcie. W kluczowych miejscach napotykają pola uwagi służące do informowania o przeszkodach na drodze lub o miejscach, do których można dotrzeć. Pole uwagi może sygnalizować np. położenie mapy lub terminalu informacyjnego. Może też ostrzegać o zbliżaniu się do krawędzi peronu, uskoku, schodów itp. Uzupełnieniem oznaczeń poziomych są m.in. kontrastowe, brajlowskie tabliczki i nakładki na poręcze. System dostosowania przestrzeni uzupełniają sygnalizatory dźwiękowe lub głosowe, które niejako ożywają, gdy niewidomy zbliża się do nich.

Najnowszym rozwiązaniem mikronawigacyjnym są beacony, czyli nadajniki emitujące fale bluetooth, które komunikują się ze smartfonami za pomocą specjalnych aplikacji nawigujących. Dzięki beaconom smartfony osób niewidomych mogą być skomunikowane z multimedialnymi terminalami informacyjnymi.

Wiele organizacji i firm popiera ideę świata, w którym myśli się o wszystkich obywatelach. Altix wyposażył już szereg obiektów, m.in. warszawskie metro, urzędy, uczelnie, teatry i muzea, jak również biura firm prywatnych i dużych korporacji. Dostosowanie przestrzeni jest bezwzględnie potrzebne i niesie za sobą wiele korzyści. Udostępnienie budynków pozwala zdobyć nowych, wiernych klientów, zyskać możliwość zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnością czy też podnieść rangę swojej firmy i marki.


Multimedialne terminale wypierają z przestrzeni publicznej standardowe mapy. (Fot. Altix)

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.