Nie tylko Elon Musk i Richard Branson, czyli jak kosmos wpływa na rozwój Polski

  • Fot. Pixabay
    Fot. Pixabay

Podbój kosmosu wielu z nas kojarzy się wciąż ze swoistym wyścigiem największych światowych potęg, ewentualnie z aspiracjami czołowych globalnych przedsiębiorców, jak Elon Musk czy Richard Branson. Tymczasem w naszym kraju 330 podmiotów prywatnych, małych i średnich przedsiębiorstw aktywnie działa i osiąga dobre rezultaty w sektorze kosmicznym. A zarazem mocno wpływa na rozwój Polski.

Dobrym przykładem upowszechniania zdobyczy nauki i technologii  jest sektor kosmicznym. Raport Polskiej Agencji Kosmicznej podaje, że w naszym kraju około 330 podmiotów prywatnych, małych i średnich przedsiębiorstw aktywnie działa i osiąga dobre rezultaty w sektorze kosmicznym w Polsce. Co prawda sektor ten dopiero raczkuje i pewnie nigdy nie stanie się kołem zamachowym gospodarki, ale może być stożkiem wzrostu, który promieniuje na inne dziedziny i przynosi impulsy rozwojowe.

– Generalnie nie zdajemy sobie sprawy, że każdy z nas dziennie korzysta przynajmniej 80 razy z dobroci, które daje nam nowoczesna nauka w sektorze kosmicznym. Najproszy przykład takich zastosowań to wszystkie dane satelitarne, mapy, nawigacja, telekomunikacja. To jest olbrzymi rynek i nikt nie zastanawia się nad tym, że ten rynek udostępniły nam nowoczesne technologie i innowacje, których źródłem jest sektor kosmiczny. I w naszym kraju również mamy taki rynek kosmiczny, on raczkuje, jest w pierwszych fazach powstawania, ale już wypracowuje umiejętności i wdrożenia, które mogą znaleźć odbicue w różnych sektorach, np. związanych z electromobility i z systemami sztucznej inteligencji – mówi Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments SA, spółki z sektora technologiczno-kosmicznego.

Grzegorz Brona (Fot. Kamil Broszko)

Światowy sektor kosmiczny wystartował ponad 60 lat temu, więc nie dogonimy go, ale musimy szukać własnej niszy. – Takimi z pewnością są małe rakiety, nad którymi pracuje Instytut Lotnictwa, systemy napędowe bazujące na ekologicznych paliwach czy małe satelity. Możemy mieć także osiągnięcia w dziedzinie  drobnych mechanizmów związanych z robotyką kosmiczną, które opracowuje PIAP. Nasze nisze wysokospecjalistyczne nie od razu dostarczą nam dużych strumieni  finansowych pochodzących z zagranicy, ale już widać, że to dobry kierunek – twierdzi Brona.

Fot. Pixabay

Potwierdza, że jego firma współpracuje przy realizacji trzech projektów z Siecią Badawczą Łukasiewicz i jest ona bardzo dobra. – Każda ze stron definiuje cele i potrzeby, a zazwyczaj jest to największy problem we współpracy nauki i przemysłu, aby obie strony mówiły tym samym językiem. W dyskusjach między stronami pomaga nam leksykon, który określa poziomy gotowości technologicznej. Na początku obie strony traktowały go jako  zło konieczne, a teraz odwołujemy się do niego i dzięki temu wiemy co dostaniemy. Naukowców oczywiście interesuje rozwój nauki, a przemysł: zysk z produktów wdrożonych do produkcji – twierdzi przedsiębiorca.

------

Artykuł przygotowany na kanwie debaty "Znaczenie nowych technologii i innowacji w rozwoju Polski" zorganizowanej przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” (w ramach cyklu Debata „Teraz Polska”) podczas VI edycji Kongresu 590.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.