Nie tylko Barcelonę można skutecznie promować

O tworzeniu strategii, zaangażowaniu podmiotów prywatnych w promocję miasta i szczęściu barcelończyków z Juanem Carlosem Belloso, CEO Future Places, rozmawia Adam Mikołajczyk.

 

Adam Mikołajczyk: Jaka jest recepta na skuteczną promocję miasta?

Juan Carlos Belloso: Musimy zawsze zacząć od odpowiedzi na pytanie, dlaczego chcemy promować miasto i co chcemy przez to osiągnąć. Następnie musimy dobrze nasze miasto opisać, określić, jakie są jego cechy, zalety i wady. Dopiero wtedy możemy zacząć budowę strategii, na podstawie której wdrożymy program promocji. Strategia powinna dać odpowiedzi, jakie jest nasze otoczenie rynkowe, do jakich grup społecznych chcemy dotrzeć z przekazem promocyjnym. Wówczas możemy tworzyć szczegółowo rozpisany plan działania ze ściśle określonymi poszczególnymi etapami. Tak pokrótce wygląda budowa wizerunku miasta.

Nie możemy przy tym zapominać, że kluczowym czynnikiem sukcesu promocji miasta jest podział zadań. Administracja publiczna nie jest jedynym graczem na rynku. W promocję miasta powinien zaangażować się także sektor prywatny. Ważna jest współpraca publiczno-prywatna, gdzie fundusze pozyskiwane są poprzez udział biznesu, a nadzór nad realizacją i koordynacja zadań przypada sektorowi publicznemu.

Niezwykle istotna jest też kreatywność i oryginalność na każdym etapie: strategii, promocji i komunikacji. Musimy zdefiniować wskaźniki skuteczności i efektywności promocji oraz znaleźć dobrą metodę ich pomiaru. W zależności od tych wyników musimy na bieżąco korygować przyjętą strategię, gdyż miasto to żywy i ciągle zmieniający się organizm. 

AM: Dlaczego Barcelona odniosła międzynarodowy sukces? Na czym polega magnetyzm tego miejsca?

JCB: Cóż, barcelończycy są  szczęściarzami, bo ich miasto jest pięknie położone wśród wzgórz, nad Morzem Śródziemnym, na szerokości geograficznej, gdzie zawsze świeci słońce i jest błękitne niebo. Nie bez znaczenia jest też dobra kuchnia i unikalna architektura Gaudiego i innych twórców epoki modernizmu. Miasto jest zbudowane w sposób  kompaktowy, z myślą o tym, aby mieszkańcom żyło się wygodnie. Setki restauracji i kawiarni, liczne pasaże pełne zieleni sprawiają, że atmosfera miasta bardzo sprzyja zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Barcelona to miasto ludzi młodych, pełne uczącej się młodzieży, która masowo wybiera tutejsze uczelnie, nie tylko ze względu na jakość kształcenia, ale też wysoki poziom życia.

Można powiedzieć, że Barcelona to miasto tysiąca festiwali: muzycznych, filmowych, teatralnych. To także miasto pełne wydarzeń sportowych o wymiarze światowym i lokalnym, skierowanych do każdej grupy wiekowej. To właśnie kombinacja wszystkich działań publiczno-prywatnych połączonych z dynamizmem, witalnością i nowoczesnością mieszkańców daje tę unikatową mieszankę pod nazwą Barcelona. Ale każde miasto może odnaleźć swój magnetyzm, każde miasto może być atrakcyjne, o ile jest przyjazne ludziom i naturze.

 

 


    

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.