Mechanizmy pomiaru efektywności eventów
dr Rafał Kasprzak
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Instytut Zarządzania
e-mail: info@kmc.waw.pl
Klasyfikacja efektów oddziaływania wydarzenia na lokalną gospodarkę
Aktywność związana z realizacją eventu poza wymiarem merytorycznym, obejmującym dążenie do zapewnienia wysokiej jakości programu imprezy, ma także wymierny walor ekonomiczny. Wydarzenia stanowią nie tylko ważny element aktywności promocyjnej samorządu terytorialnego lub organizatora, ale także generują określony poziom przepływów ekonomicznych z nimi związany.
Wielorakość kierunków oddziaływania wymusiła wypracowanie kilku narzędzi pozwalających na oszacowanie efektów społeczno-ekonomicznych realizowanego eventu.
- Pierwszą metodą o relatywnie najprostszym zakresie analiz jest weryfikacja wskaźników finansowych związanych z realizacją wydarzenia, takich jak wynik finansowy lub próg rentowności.
- Drugą metodą pomiaru efektywności wydarzenia jest oszacowanie stopy zwrotu z inwestycji (ROI) w oparciu o przepływy finansowe generowane w związku z realizacją wydarzenia.
- Trzecią metodą pomiaru oddziaływania wydarzenia jest analiza jego skali ekonomicznej z punktu widzenia miejsca realizacji.
- Rozszerzeniem metody analizy skali ekonomicznej wydarzenia jest szacunek ekonomicznego oddziaływania wydarzenia. Analiza opiera się na zidentyfikowaniu i próbie określenia bezpośredniego, pośredniego i indukowanego oddziaływania wydarzenia na system społeczno-ekonomiczny regionu.
- Ostatnim mechanizmem analizy wydarzenia jest analiza kosztów i korzyści eventu. Jest ona wysoce rozbudowanym narzędziem analizy ekonomicznej, które stara się zidentyfikować określone rodzaje efektów, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.
Oczywiście każda z powyższych metod ma swoje silne, jak i słabe strony (Tabela 2.).
Identyfikacja ekonomicznego oddziaływania wydaje się być interesującym poszerzeniem podstawowych analiz efektywności finansowej eventu. Jej zautomatyzowanie jest dostępne w ramach funkcjonalności portalu Analizaeventu.pl.
Podsumowanie
Analiza oddziaływania ekonomicznego wydarzenia na gospodarkę lokalną jest ciągle marginalizowana przez organizatorów eventów. Jest to o tyle niepokojące, iż dysponenci środków na wydarzenia bardzo często oczekują informacji o ich efektywnym wykorzystaniu i pozytywnym wpływie na lokalną gospodarkę. W przypadku wydarzeń finansowanych ze środków publicznych większość dotychczas istniejącej sprawozdawczości koncentruje się bowiem na informacjach o wydatkach, konsekwentnie utrwalając w opinii urzędników kosztochłonny obraz sfer kultury, turystyki czy sportu.
Dr Rafał Kasprzak
pracownik naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, zatrudniony w Instytucie Zarządzania. Autor wielu publikacji z zakresu ekonomii kultury, przemysłów kreatywnych, wdrażania funduszy publicznych i przedsiębiorczości. Twórca portalu Ekonomiawkulturze.pl, poświęconego ekonomicznym narzędziom dla przemysłów kreatywnych. Zakres zainteresowań badawczych obejmuje także problematykę wdrażania funduszy publicznych, komercjalizacji oraz ekonomicznych aspektów rozwoju przemysłów kreatywnych, w tym pomiaru efektywności wydarzeń. Właściciel firmy doradczo-szkoleniowej, specjalizacja zawodowa to doradztwo biznesowe, analizy ekonomiczno-społeczne oraz zarządzanie projektami finansowanymi ze środków publicznych. Absolwent studiów Master of Business Administration w École Supérieure de Commerce de Rennes (Francja).