Laureat Godła „Teraz Polska”: Sprzedajesz w sieci? Tak zwiększysz zysk w swoim e-biznesie

Każdy przedsiębiorca w e-commerce zastanawia się, w jaki sposób może zwiększyć zysk w swoim biznesie. Czy istnieją uniwersalne rady i sposoby, aby zmaksymalizować skuteczność działań? Czy warto zadbać o wielokanałowość i monitorować ceny konkurencji u innych sprzedawców? Jak przygotować swój e-sklep pod kątem użytkownika?

W artykule postaramy się zwrócić Twoją uwagę na podstawowe problemy, jakie mogą pojawić się podczas e-sprzedaży (zarówno na marketplace’ach, jak i w Twoim e-sklepie).

Czy konsumenci dostrzegają Twoją obecność w sieci?

Prowadząc sprzedaż w Internecie, warto zaznajomić się z trendem, jakim jest sprzedaż wielokanałowa. Celem idei jest dotarcie, do jak najliczniejszej grupy konsumentów za pomocą różnych mediów. Dlatego, jeżeli prowadzisz biznes w sieci, a liczba osób odwiedzających Twój e-sklep nie  jest wystarczająca, zastanów się nad otwarciem się na inne kanały sprzedaży.

Wielokanałowość pozwala Ci odnaleźć nowe źródła dystrybucji i tym samym dać się zauważyć potencjalnemu kupującemu. Jak podaje raport Atena „Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie? Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022” aż 30% badanych zaczyna poszukiwania produktu na portalu Allegro. Kolejno kierują się do wyszukiwarki Google – 18%. Klienci chętnie i szybko dokonują monitoringu cen konkurencji w sieci, więc musisz być widoczny na wielu portalach.

Nie można zapominać o tym, jak wielki potencjał sprzedażowy drzemie w marketplace’ach. Allegro, Ceneo, Empik, eBay, Amazon to serwisy, które warto rozważyć, jeżeli chcesz sprzedawać w wielu miejscach w sieci. W tym przypadku nie możesz zapomnieć o monitoringu cen konkurencji, ponieważ duża liczba ofert wiąże się z możliwością łatwej analizy cen dla klientów.

Konkurencyjność w sieci

Sprzedaż w Internecie diametralnie różni się od handlu stacjonarnego. Fakt ten nie podlega dyskusji. Warto mieć na względzie, że w dobie dzisiejszego e-commerce, klient może szybko porównać Twoją ofertę z propozycją konkurencji.

E-handel jest wymagający, a konsument doskonale wie, jak szukać okazji i oszczędzać pieniądze. Jeżeli prowadzisz sprzedaż w sieci, musisz monitorować swoją konkurencję, bez tego procesu nie będziesz wiedział, jakie ceny obowiązują dla danego asortymentu. Może okazać się, że sprzedajesz towar w zbyt wysokich lub niskich cenach. Pamiętaj, że obie opcje nie pomogą Ci zwiększyć zysków.

Jak monitorować konkurencję w sieci?

Produkty, które wystawiasz na sprzedaż (o ile nie są unikalne) są oferowane, również przez innych sprzedających. Jeżeli chcesz wiedzieć, jaka stawka obowiązuje na danym towarze, musisz sprawdzać, kto w sieci dysponuje tym samym asortymentem. Monitoring cen konkurencji nierozerwalnie wiąże się rywalizacją cechującą e-commerce.

Co istotne, dodatkowym utrudnieniem procesu monitoringu cen konkurencji jest fakt, że stawki wystawiane z tego samego e-sklepu, często kształtują się odmiennie w różnych marketplace’ach. Jeżeli chcesz profesjonalnie pilnować konkurencji, zapomnij o ręcznej analizie. Takie działanie niestety skazane jest na porażkę – ceny zmieniają się dynamicznie, a zadanie jest narażone na ryzyko błędu ludzkiego i marnotrawi Twój czas.

System LivePrice to narzędzie do sprawnego monitorowania cen konkurencji w sieci. Warto wspomnieć, że aplikacja otrzymała wyróżnienie w konkursie Teraz Polska, co dowodzi jej wysokiej jakości i niezawodności na polu e-commerce.

Narzędzie może działać niezależnie na wielu portalach sprzedażowych lub na wybranych e-sklepach konkurencji. Dane, jakie pozwala otrzymać, są przydatne jednakowo dla e-sprzedawców, producentów, dystrybutorów czy importerów.

LivePrice monitoruje ceny konkurencji na:

Allegro
Ceneo
Amazon
Empik
Idealo
i w wybranych przez Ciebie e-sklepach konkurencji.

Dzięki temu automatycznie monitorujesz interesujące Cię marketplace’y. LivePrice powiązuje Twoją ofertę z konkurencyjnymi produktami na podstawie EANu, karty lub frazy. W ten sposób możesz zobaczyć, jak plasują się stawki na konkretnych towarach (w wybranych przez Ciebie interwałach czasowych).

Cena w procesie zakupowym

Nie od dziś wiadomo, jak istotny wpływ na proces zakupowy ma cena. Liczne raport pokazują, że jest to najważniejszy czynnik do finalizacji zamówienia. Jak pokazaliśmy w powyższym tekście, Twój klient w szybki sposób może porównać oferty w sieci i zazwyczaj, wybierze najkorzystniejszą dla niego opcję.

Konsumenci nie chcą finalizować zakupów w Twoim e-commerce? Zastanów się nad polityką cenową swojego biznesu. LivePrice (poza monitoringiem cen konkurencji) zapewnia automatykę cenową. Aplikacja działa na bazie stawek innych sprzedawców na danym marketplace’ie oraz Twoich scenariuszy cenowych.

Sam ustalasz kwotę minimalną, krok cenowy i pozycję, którą chcesz zajmować na serwisie.

Dzięki automatyce cenowej osiągasz optymalne stawki na oferowanych produktach, tym samym zwracasz uwagę kupujących i zwiększasz szanse na finalizację transakcji. Dodatkowo wiesz, kto jest Twoim konkurentem na danym marketplace’ie i w jakim stopniu Twój asortyment pokrywa się z jego produktami.

Czy Twój e-sklep jest nastawiony na sprzedaż?

Wiedząc o tym, jak ważna w sieci jest widoczność oraz cena produktu, możesz zastanowić się również nad tym, czy Twój e-sklep zachęca do zakupów? Na jakie czynniki warto zwrócić uwagę?

Oferty – czy towary, które wyświetlasz, mają unikalne opisy i zdjęcia? Może przedstawiasz zbyt mało detali i parametrów? Musisz pamiętać o tym, że (teoretycznie) kupujący nie widział produktu, który chce nabyć. Aby sprzedać towar, musisz pokazać go w korzystnym (ale oczywiście realnym) świetle. Zaznaczyć profity, jakie kupujący otrzyma, nabywając go. Ta sama zasada dotyczy pozycji wyświetlanych w marketplace’ach.

Ścieżka zakupowa – zadbaj o to, aby ścieżka zakupowa w Twoim e-sklepie była maksymalnie uproszczona, a informacje o kosztach dostawy były widoczne już na karcie produktu. W ten sposób ograniczysz liczbę porzuconych koszyków.

Zadbaj o klienta – postaraj się przyciągnąć do swojego e-sklepu kupujących. Oferuj darmową wysyłkę lub zniżki i rabaty dla osób zarejestrowanych na e-sklepie. Wysyłaj do swoich stałych klientów mailing z promocyjnymi ofertami – zapewnij tej grupie konsumentów dostęp do dedykowanych lub wcześniejszych promocji.

Działaj w social mediach – wielokanałowość to nie tylko sprzedaż na kilku serwisach, ale również obecność na portalach typu Facebook czy Instagram. Staraj się dotrzeć do potencjalnych kupujących. Kuś promocjami, atrakcyjnymi gratisami lub konkursami. W ten sposób przywiążesz do siebie grono ufających Twojej marce kupujących.

Postaw na cross selling – nie każdy oferowany przez Ciebie produkt musi mieć najniższą rynkową cenę. Natomiast możesz przemyśleć swoją politykę cenową pod kątem stosowania sprzedaży krzyżowej (cross selling). Strategia polega na proponowaniu do zamówienia dodatkowych lub uzupełniających produktów. Przykładowo sprzedajesz w świetnej cenie szampony do włosów, dodatkowo do zamówienia możesz zaproponować klientowi zakup masek, odżywek lub pianki do włosów. W ten sposób kupujący w łatwy sposób zwiększy wartość koszyka zakupowego.

Reklamuj swój sklep – działania na social mediach możesz połączyć z wysyłką mailingu. Twórz bloga lub filmy na YouTube – monitoruj konkurencję i zobacz, jak możesz się wybić na ich tle. Tym sposobem zwiększysz swoją szansę na dotarcie do klienta.

Sprzedaż w sieci – musisz działać holistycznie!

Prowadząc sprzedaż w sieci, musisz pracować holistycznie. Podejdź do e-biznesu, jako do całości, która w każdej strefie musi świetnie działać.

Jeżeli chcesz analizować ceny i monitorować swoją konkurencję wypróbuj system LivePrice. Zapoznanie się z aplikacją pomoże Ci zrobić krok w kierunku zwiększenia zysków, a wersja demonstracyjna, jest zupełnie bezpłatna.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.