Laureat Godła „Teraz Polska”, Grupa Selena zanotowała bardzo dobre wyniki finansowe za 2020 rok
W 2020 roku Grupa Selena zanotowała bardzo dobre wyniki finansowe i kontynuowała wzrost na kluczowych rynkach zagranicznych. Znaczącego wpływu na wynik nie miały ograniczenia spowodowane czasowymi, lokalnymi lockdownami czy przejściowe utrudnienia w działalności kontrahentów, zwłaszcza w okresie od kwietnia do maja ub.r. Dzięki stabilizacji cen surowców na korzystnym poziomie, a także systematycznemu rozwijaniu oferty produktów innowacyjnych oraz wysokomarżowych, spółka wyraźnie poprawiła też rentowność brutto sprzedaży, która na koniec roku wyniosła 33,8 proc. i była wyższa o 3,8 p.p. r/r.
– Miniony rok był dla nas wszystkich niezwykłym i pod wieloma względami bardzo wymagającym czasem. Z jednej strony musieliśmy zmierzyć się z dużą dozą niepewności w kontekście kierunku rozwoju pandemii, a z drugiej staraliśmy się odpowiedzieć sobie na pytanie o jej wpływ na gospodarkę i ogólną sytuację makroekonomiczną na świecie. O ile dziś wiemy już na temat wirusa zdecydowanie więcej niż wiosną zeszłego roku, o tyle skutki ekonomiczne pandemii wciąż są trudne do przewidzenia. Przykładem są choćby ceny surowców czy kursy walut, które w trakcie ubiegłego roku zmieniały się i bezpośrednio rzutowały na naszą marżę. Byliśmy w stanie przeciwdziałać tym wahaniom m.in. dzięki naszej ofercie produktowej oraz rozbudowanemu modelowi kanałów dystrybucji i dziś jesteśmy jeszcze lepiej przygotowani na ewentualne fluktuacje – zauważa Jacek Michalak, Prezes Zarządu Grupy Selena i podkreśla, że bardzo dobre wyniki finansowe Grupy to zasługa szeregu małych zwycięstw, które podczas ubiegłego roku udało się osiągnąć.
W marcu ub.r. Selena powołała specjalny zespół, który opracował procedury bezpieczeństwa w związku z pandemią koronawirusa. Dzięki tym działaniom utrzymano ciągłość prac we wszystkich 19 lokalizacjach produkcyjnych, a tym samym zapewniono terminowe dostawy do klientów przez cały rok. Oprócz zapewnienia ciągłości produkcji i częściowego przejścia w tryb pracy zdalnej, Grupa pracowała także nad bezpieczeństwem w fabrykach. - Zredukowaliśmy wskaźnik wypadkowości aż o 11 p.p. rok do roku. Dzięki inwestycjom w robotyzację i automatyzację linii produkcyjnych, zwiększyliśmy także nasze moce produkcyjne – wylicza Marek Tomanek, Członek Zarządu ds. Operacyjnych Grupy Selena.
Bardzo dobrym wynikom na poziomie finansowym w 2020 roku towarzyszył także wzrost przychodów na kluczowych rynkach zagranicznych, na których Grupa działa – m.in.: na Ukrainie, w Chinach, Kazachstanie, Rumunii, Hiszpanii, USA i Europie Centralnej, ale też w Brazylii, Turcji i Rosji. W każdym z tych krajów sytuacja w skali całego zeszłego roku była inna, a pandemia i towarzyszące jej ograniczenia uderzały w nie z odmiennym nasileniem i w różnych odstępach czasu. Mimo to, po czterech kwartałach ub.r. Grupa utrzymała dodatnią dynamikę przychodów, z czego aż 63,9 proc. pochodziło z krajów Unii Europejskiej, w tym także z Polski.
- Jako Grupa Selena korzystaliśmy też z tarczy osłonowej tam, gdzie działają nasze spółki, w tym również w ramach tarczy antykryzysowej w Polsce. Fundusze te pomogły w utrzymaniu wielu miejsc pracy i istotnie przyczyniły się do zminimalizowania negatywnych skutków ekonomicznych pandemii na przestrzeni zeszłego roku – dodaje Jacek Michalak.
Nowe cele strategiczne Grupy to zwiększenie ekspansji geograficznej i penetracja kanałów sprzedaży. Ponadto firma koncentruje się na wprowadzaniu nowości do oferty i w tym celu inwestuje zarówno w rozwiązania zakresu digitalizacji procesów, jak i kolejne produkty.
Jednym z głównych filarów i kluczem do bardzo dobrych wyników na poziomie całej Grupy jest także przyjęta przez nią strategia, stawiająca niezmiennie na pierwszym planie współpracę z użytkownikami produktów, innowacyjność i udoskonalanie kanałów dystrybucji. Odzwierciedleniem tego podejścia jest m.in. wprowadzona na rynek w ub.r. seria produktów FAST & PRO. Debiutowi nowej linii rozwiązań towarzyszyła także pierwsza globalna kampania marketingowa, dzięki której klienci mogli nie tylko lepiej poznać same produkty, ale i skorzystać z dedykowanych warsztatów oraz webinarów w celu poznania możliwości ich praktycznego zastosowania.
– Wykorzystanie do celów kampanii różnych kanałów (offline i online) przyniosło oczekiwane rezultaty i pokazało, że klienta – szczególnie w dobie dystansu społecznego czy też pracy zdalnej – coraz częściej można spotkać w sieci. Zintegrowane działania marketingowe w różnych kanałach zaowocowały tysiącami zadowolonych użytkowników, którzy wzięli udział w dedykowanych szkoleniach, mogli skorzystać z porad fachowców, a także samodzielnie przetestować naszą nową linię rozwiązań FAST & PRO. Warto podkreślić, że cała kampania była prowadzona w kilku krajach i z uwagi na dużą skalę tego przedsięwzięcia stanowiła niemałe wyzwanie dla zespołu odpowiedzialnego za projekt. Cieszy zatem, że nawet w tak niecodziennych okolicznościach, pracując w dużej mierze zdalnie i często łącząc kwestie służbowe z innymi obowiązkami, udało się nam ją przeprowadzić. Uważam to za duży sukces, bo dane i wnioski, jakie zgromadziliśmy pozwolą jeszcze dokładniej i bardziej kompleksowo uzupełniać naszą ofertę, a przy tym skuteczniej dostosowywać modele dystrybucji rozwiązań Grupy do oczekiwań odbiorców – mówi Christian Doelle, Wiceprezes ds. Marketingu i Strategii w Grupie Selena.
W 2020 roku Grupa kontynuowała także prace badawczo-rozwojowe, prowadzone w Selenie Labs – należącym do Grupy centrum badawczo-rozwojowym w Dzierżoniowie. Wśród prowadzonych obecnie w nim projektów jest m.in. rozwój grupy produktowej wysokorefleksyjej, hydroizolacyjnej powłoki dekarskiej COOL-R®, rozwój produktów hybrydowych, a także prace nad nową linią silikonów neutralnych. Wszystkie wymienione rozwiązania spełniają wysokie wymagania ekologiczne i pozwalają zachować niską emisyjność, potwierdzoną certyfikatami Emicode EC1, A+, a także M1.
Wysoką skuteczność rozwiązań tworzonych przez Selenę, a także silną pozycję Grupy, potwierdzają również liczne nagrody i wyróżnienia, które firma otrzymała w ubiegłym roku. Oprócz godła „Teraz Polska” za pianoklej Tytan Professional 60 Sekund i nagrody „Solidny Pracodawca 2020” dla firm oraz pracodawców, cechujących się wzorcową polityką personalną, Selena zdobyła również tytuł „Inwestor bez granic” – wyróżnienie przyznawane przedsiębiorstwom zagranicznym działającym w Polsce, a także polskim firmom odnoszącym sukcesy na arenie międzynarodowej.
Źródło: Informacje prasowe Grupy Selena