Kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”

  • Fot. MSWIA
    Fot. MSWIA

Piękne, atrakcyjne nimfy w brudnym przejściu podziemnym… Plastikowy kasownik zamiast czułego kochanka… Raperskie flow w kontraście do żenującego bełkotu. W ten innowacyjny sposób Główny Inspektorat Sanitarny postanowił zwrócić uwagę młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek.

Jak wynika z przeprowadzonych w styczniu 2017 r. badań, 90 proc. polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie przynajmniej raz w życiu paliło papierosy, a co trzeci marihuanę i substancje podobne. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy.

Przygotowując kampanię, GIS chciał przede wszystkim przemówić do wyobraźni młodzieży w wieku 15–19 lat i pozostawić ją z refleksją, a nie gotową tezą. Zwykle kampanie edukacyjne skupiały się na pokazywaniu negatywnych konsekwencji zdrowotnych, które z perspektywy nastolatków wydają się bardzo odległe, a w związku z tym nie przemawiają tak silnie do wyobraźni. W tej kampanii pokazano nie tylko, że używki mogą być groźne dla zdrowia, ale także ich negatywny wpływ na wizerunek młodych osób w grupie rówieśniczej. Zachowanie pod wpływem substancji psychoaktywnych jest często żenujące i niesie za sobą przykre konsekwencje, np. odtrącenie, wyśmianie.

W ramach kampanii powstało 10 spotów wideo. W jednym z nich dziewczyna wciąga do nosa proszek, zakłada słuchawki, tańczy, wzbudza zachwyt wśród przechodniów. Chwilę później widzimy tę samą dziewczynę, zamroczoną działaniem narkotyku, która wije się w niekontrolowany sposób. Która wizja jest prawdziwa? Która młoda osoba chciałaby się znaleźć w takiej sytuacji? Kampania pozostawia te pytania otwarte i skłania do refleksji.

Kampania prowadzona jest przy użyciu mediów społecznościowych. Zaplanowano również współpracę z influencerami oraz produkcję limitowanej linii odzieży. Uruchomiona strona internetowa Melanz.tv pozwala na poszerzenie wiedzy na temat używek (np. poprzez quiz „Jakim typem melanżowicza jesteś?”) czy nawiązanie kontaktu z organizacjami zajmującymi się profilaktyką uzależnień. GIS chce dotrzeć także do rodziców, opiekunów i pedagogów, dla których przygotowano serię artykułów pomagających między innymi zrozumieć, jak rozmawiać z nastolatkami o używkach oraz jak rozpoznać pierwsze oznaki uzależnienia.

Kampania będzie trwała do końca marca. Spotkała się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony młodzieży (ponad 2 mln wyświetleń na kanale YouTube), jak i mediów tradycyjnych. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi członkami Unii Europejskiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Edukacji Społecznej.


Marek Posobkiewicz

Główny inspektor sanitarny

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.