Kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”
Piękne, atrakcyjne nimfy w brudnym przejściu podziemnym… Plastikowy kasownik zamiast czułego kochanka… Raperskie flow w kontraście do żenującego bełkotu. W ten innowacyjny sposób Główny Inspektorat Sanitarny postanowił zwrócić uwagę młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek.
Jak wynika z przeprowadzonych w styczniu 2017 r. badań, 90 proc. polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie przynajmniej raz w życiu paliło papierosy, a co trzeci marihuanę i substancje podobne. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy.
Przygotowując kampanię, GIS chciał przede wszystkim przemówić do wyobraźni młodzieży w wieku 15–19 lat i pozostawić ją z refleksją, a nie gotową tezą. Zwykle kampanie edukacyjne skupiały się na pokazywaniu negatywnych konsekwencji zdrowotnych, które z perspektywy nastolatków wydają się bardzo odległe, a w związku z tym nie przemawiają tak silnie do wyobraźni. W tej kampanii pokazano nie tylko, że używki mogą być groźne dla zdrowia, ale także ich negatywny wpływ na wizerunek młodych osób w grupie rówieśniczej. Zachowanie pod wpływem substancji psychoaktywnych jest często żenujące i niesie za sobą przykre konsekwencje, np. odtrącenie, wyśmianie.
W ramach kampanii powstało 10 spotów wideo. W jednym z nich dziewczyna wciąga do nosa proszek, zakłada słuchawki, tańczy, wzbudza zachwyt wśród przechodniów. Chwilę później widzimy tę samą dziewczynę, zamroczoną działaniem narkotyku, która wije się w niekontrolowany sposób. Która wizja jest prawdziwa? Która młoda osoba chciałaby się znaleźć w takiej sytuacji? Kampania pozostawia te pytania otwarte i skłania do refleksji.
Kampania prowadzona jest przy użyciu mediów społecznościowych. Zaplanowano również współpracę z influencerami oraz produkcję limitowanej linii odzieży. Uruchomiona strona internetowa Melanz.tv pozwala na poszerzenie wiedzy na temat używek (np. poprzez quiz „Jakim typem melanżowicza jesteś?”) czy nawiązanie kontaktu z organizacjami zajmującymi się profilaktyką uzależnień. GIS chce dotrzeć także do rodziców, opiekunów i pedagogów, dla których przygotowano serię artykułów pomagających między innymi zrozumieć, jak rozmawiać z nastolatkami o używkach oraz jak rozpoznać pierwsze oznaki uzależnienia.
Kampania będzie trwała do końca marca. Spotkała się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony młodzieży (ponad 2 mln wyświetleń na kanale YouTube), jak i mediów tradycyjnych. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi członkami Unii Europejskiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Edukacji Społecznej.
Marek Posobkiewicz
Główny inspektor sanitarny