Biznes w czasach zmian, przełomów – tylko z Godłem „Teraz Polska”!

  • Fot. Sarah Josephine Taleb & KAKA.media
    Fot. Sarah Josephine Taleb & KAKA.media

Niesłychane tempo zmian na świecie, rozwój technologii, czarne łabędzie – w takich warunkach trzeba dziś planować i tworzyć strategię na przyszłość. Kto jest do tego najlepiej przygotowany? Oczywiście przedsiębiorcy, szczególnie zaś ci, którzy mogą się pochwalić Godłem „Teraz Polska”!

Pojęcie „czarnych łabędzi” zostało wprowadzone przez Nassima Nicholasa Taleba w jego książce The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable (2007). Odnosi się ono do wydarzeń, które są ekstremalnie rzadkie, mają ogromne konsekwencje i są retrospektywnie przewidywalne, chociaż w chwili ich wystąpienia wydają się niemal niemożliwe do przewidzenia.

Charakterystyka i przykłady czarnych łabędzi

Wydarzenia te są niezwykle rzadkie i leżą poza sferą normalnych oczekiwań. Gdy już się wydarzą, mają bardzo duży wpływ na społeczeństwo, gospodarkę lub życie jednostek. Po fakcie, ludzie często starają się wyjaśnić, dlaczego dane wydarzenie miało miejsce, mimo że wcześniej nikt nie przewidywał jego możliwości.

Przykłady czarnych łabędzi

Wśród przykładów z ostatnich lat możemy wymienić między innymi ataki terrorystyczne na World Trade Center i Pentagon. Były one szokujące, niespodziewane i miały ogromne skutki polityczne, społeczne i ekonomiczne na całym świecie. Po fakcie, niektórzy twierdzili, że istniały sygnały ostrzegawcze, które mogłyby wskazywać na możliwość takiego ataku, ale przed jego wystąpieniem mało kto mógł przewidzieć takie wydarzenie. Innym przykładem jest upadek Lehman Brothers i globalny kryzys finansowy. Były to wydarzenia, które wstrząsnęły światową gospodarką. Chociaż niektórzy analitycy ostrzegali przed nadmiernym ryzykiem w systemie finansowym, skala kryzysu była trudna do przewidzenia. Choć istniały ostrzeżenia dotyczące możliwości globalnej pandemii, nikt nie przewidział dokładnie momentu i skali wybuchu COVID-19, który sparaliżował światową gospodarkę, zmienił styl życia miliardów ludzi i miał ogromny wpływ na zdrowie publiczne oraz politykę. Czarne łabędzie to nie jedyne przełomy, które niemal wywracają do góry nogami naszą rzeczywistość. Inne wielkie zmiany mają charakter liniowy, ale pędzą z niesłychaną prędkością: trzeba tu wymienić przede wszystkim rozwój technologiczny i idące za nim zmiany społeczne.

Kto jest najlepiej przygotowany do zmian

Żyjemy zatem w czasach zmian, transformacji, niepewności. – Przedsiębiorcy, szczególnie zaś laureaci Godła „Teraz Polska”, są do nich lepiej przygotowani, niż przedstawiciele innych dyscyplin, bowiem każdemu działającemu w biznesie nieobce są realizm i świadomość, że droga nie zawsze jest usłana różami. Oczywiście dla wszystkich naturalne jest dzisiaj, że coś się zmienia. Szczególnie gdyby porównać nasze obecne obserwacje z odczuciami sprzed kilkunastu lat. Wtedy świat wydawał się stabilny i skoro po dniu przychodziła noc, a po wiośnie lato, to wzrost gospodarczy miał wciąż postępować, a dobrobyt wzrastać. I tak miało być bez końca – mówi Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, organizatora Konkursu „Teraz Polska”. – Dziś jesteśmy w czasie przełomu. Niektórzy nawet przebąkują o konieczności odchodzenia od kapitalizmu, a firmy stają się przysłowiowym chłopcem do bicia w wielu współczesnych narracjach. Moim zdaniem – nic bardziej mylnego. Fakt, borykamy się dziś z wieloma problemami, których przyczyną, często niejedyną, jest biznes. Lecz w moim przekonaniu tylko przedsiębiorcy mogą owe problemy rozwiązać, oczywiście w mądrej relacji ze społeczeństwem, nauką, państwem. Bo przedsiębiorczość jest bezkonkurencyjnym i niekończącym się rezerwuarem innowacyjności, zaradności, ma także wyjątkową zdolność szybkiego i trafnego odpowiadania na potrzeby nas wszystkich. A które firmy mają największy potencjał, najsilniej błyszczą, są elitą polskiego rynku? To oczywiście laureaci Konkursu „Teraz Polska”, oferujący najlepsze produkty i usługi. A naszą rolą – Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego i Konkursu „Teraz Polska” – jest wspieranie, w szczególności naszych laureatów, ale też całego środowiska krajowych przedsiębiorców. Szczególnie w czasach, które stawiają przed nimi nowe wyzwania.

-------

Więcej o laureatach

W 2024 r. Godłem „Teraz Polska” nagrodzono 22 firmy (3 firmy otrzymały wyróżnienie). W gronie wygranych znalazły się między innymi: wełna skalna, miody, makaron fit,  ale też miodarki, nawozy mineralne, oprogramowanie księgowe, stacja ratownictwa morskiego, regulator napięcia i symetryzator prądów, park rozrywki, drezyny rowerowe, system ogrodzeń aluminiowych, ryby opiekane i kilka innych absolutnie wyjątkowych produktów, usług oraz innowacji.

Oto zwycięskie przedsiębiorstwa i instytucje (w kolejności alfabetycznej): deBies Janusz Demkowicz, ENERGYLANDIA GOCZAŁ FAMILY Sp. k., FC Auto System Sp. z o.o., GASTRO RENTAL M.Henzel M.Bartosz Sp. j., MAKARONY POLSKIE SA, Mentor SA, Miodziarze Sp. z o.o., MMB Drives Sp. z o.o., NTS Polska SA, Petralana SA, POL-GLASS Sp. z o.o. Sp. k., Przedsiębiorstwo Pszczelarskie ŁYSOŃ Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Wielobranżowe HAMADA Piotr Sulecki, PTWP SA, SEKO SA, Stolarstwo Tomasz Wróbel, TABAL Sp. z o.o., TARGET SA, Twardzik Sp. j. , UNIROL Sp. z o.o., VITRINTEC Sp. z o.o., Web INnovative Software Sp. z o.o.

UWAGA! Ważna informacja!

Przyjmujemy już zgłoszenia do kolejnej edycji Konkursu "Teraz Polska". – Do czasu oficjalnej inauguracji firma może złożyć ankietę rejestracyjną, która jest rodzajem wstępnej deklaracji udziału w Konkursie. Po inauguracji będzie można przejść do drugiego etapu zgłoszenia, czyli przesłać ankietę weryfikacyjną – tłumaczy Michał Lipiński. Zachęcamy firmy do zgłaszania produktów i usług, ponieważ Godło „Teraz Polska” jest dla klientów najlepszą i uznawaną wskazówką, że dany produkt lub usługa cechują się najwyższą jakością i polskim pochodzeniem. Skontaktuj się z Fundacją Polskiego Godła Promocyjnego, organizatorem Konkursu „Teraz Polska”.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.