Też gramy o jeden dzień dłużej
O Konkursie „Teraz Polska” z Andrzejem Czernkiem, członkiem zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, oraz Michałem Lipińskim, dyrektorem Konkursu, rozmawia Adam Mikołajczyk.
Adam Mikołajczyk: Przypomnijcie proszę, jaka była geneza Polskiego Programu Promocyjnego „Teraz Polska”.
Andrzej Czernek: Godło „Teraz Polska” narodziło się w 1991 r., zaraz na początku okresu polskiej transformacji, pod wpływem gwałtownego rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, a przy jednoczesnym deficycie doświadczeń nowoczesnej i skutecznej promocji. Początkowym celem organizatorów było zweryfikowanie polskich firm pod względem technologicznym i ekonomicznym oraz wyłonienie grupy najlepszych – przy zastosowaniu kryterium jakości produkcji i produktów. Dwadzieścia lat temu niewiele firm mogło potwierdzić jakość jakimkolwiek certyfikatem, nie mówiąc o certyfikacie ISO – tym bardziej doceniono znaczenie Konkursu.
Michał Lipiński: Równie ważnym celem była promocja najlepszych polskich produktów i usług w kraju i za granicą. Warto tutaj podkreślić, że twórcą logo był artysta grafik z warszawskiej ASP – prof. Henryk Chyliński, a autorem hasła „Teraz Polska” – aktor Wiktor Zborowski. Konkurs zyskał również patronat honorowy prezydenta RP.
AM: Pamiętam, że Konkurs od razu cieszył się dużym zainteresowaniem.
ML: Istotnie, bo sukcesy komercyjne pierwszych laureatów Konkursu były wprost spektakularne – niewielkie firmy działające lokalnie stawały się niemal z dnia na dzień poważnymi konkurentami dla wielkich zagranicznych potentatów. Dynamika sprzedaży nagrodzonych produktów wzrastała czasami kilkakrotnie.
AC: Dzisiaj trudniej jest odnieść sukces na rynku, niemniej jednak zainteresowanie startem w Konkursie nie słabnie, grono naszych laureatów rośnie, już ponad 500 firm może szczycić się zdobyciem Godła „Teraz Polska”. Wiele z nich wykorzystuje je w swojej strategii rozwoju. Wśród wyróżnionych są firmy, które zdobyły ten laur kilkakrotnie, za każdym razem za inny produkt bądź usługę (np.: Pol-Skone, SM Lazur, Z.Ch. Police, Prote Technologie dla Środowiska, Gerlach, Optimus, Mokate, Zelmer, Ergo Hestia, Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów).
ML: Wyniki ostatnich badań ankietowych pokazują, że u bli-sko 80 proc. laureatów Godło „Teraz Polska” przyczyniło się do wzrostu sprzedaży, a udział w Konkursie zwiększył prestiż ich firmy i zaufanie u partnerów biznesowych. 54 proc. laureatów odnotowało także wzrost eksportu. Obecnie prawo do posługiwania się Godłem „Teraz Polska” posiada około 100 podmiotów, takich jak firmy globalne: Fakro, Blachy Pruszyński, Selena, Pol-Skone, Oknoplast, Lazur, Lidl, Zott, Hestia, Sokołów; ale też firmy rodzinne, np. Złoty Kłos, Sądecki Bartnik, Firma Księgar-ska Olesiejuk, Nalewki Staropolskie.
AM: Wśród tych podmiotów są również gminy i instytuty badawcze?
ML: Tak, ponieważ formuła Konkursu została rozszerzona w 2006 r. o edycję dla gmin i w 2007 r. o edycję dla przedsięwzięć innowacyjnych. Dzięki temu o Godło mogą ubiegać się miasta i gminy wyróżniające się pod względem gospodarności oraz atrakcyjności dla mieszkańców i przedsiębiorców.
AC: Ogłaszając Konkurs „Teraz Polska” dla Przedsięwzięć Innowacyjnych, chcieliśmy uhonorować i promować polskich naukowców oraz inżynierów wdrażających nowatorskie rozwiązania technologiczne. Wiadomo przecież, że innowacyjność polskiej gospodarki to klucz do sukcesu na rynkach globalnych.
AM: Spotykamy się po Gali Finałowej XXIII edycji. Jaki był miniony rok?
AC: Nowością tej edycji był udział przedsiębiorstw reprezentujących zielone technologie. Wszystkie zgłoszenia zostały poddane wnikliwej ocenie przez niezależnych ekspertów, specjalistów różnych branż, pracowników instytutów i ośrodków naukowo-badawczych. Podczas weryfikacji produktów i usług szczególny nacisk został położony na jakość, nowoczesność i innowacyjność, a także niezawodność i efektywność działania firmy. Spośród wszystkich pozytywnie zaopiniowanych zgłoszeń Kolegium Ekspertów wyłoniło nominowanych do Godła „Teraz Polska”. Była to grupa: 35 produktów, 14 usług, 5 innowacji oraz 9 gmin.
ML: W dniu 6 maja 2013 r. w Hotelu Gromada w Warszawie miała miejsce wystawa nominowanych, która poprzedziła posiedzenie Kapituły Godła „Teraz Polska” pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera, prezesa PAN. W głosowaniu tajnym wybrano laureatów, którym 3 czerwca podczas Gali w Teatrze Wielkim z satysfakcją wręczono statuetki „Teraz Polska”, doceniając ich pracę i wysiłek na trudnym, konkurencyjnym rynku. Autorem statuetki jest uznany rzeźbiarz Mirosław Filonik.
AC: Wraz ze Stołeczną Estradą, producentem koncertu, staramy się przygotować Galę uroczyście, dbając o jej wysoki poziom artystyczny. I tak w ubiegłym roku mieliśmy przyjemność wysłuchać recitalu światowej sławy sopranistki, Aleksandry Kurzak, której partnerował Sebastian Karpiel-Bułecka, solista rockowego zespołu Zakopower, a towarzyszyła orkiestra symfoniczna Teatru Wielkiego. Tegoroczną Galę uświetnił natomiast występ Stanisława Sojki ze specjalnym udziałem młodej artystki, Meli Koteluk, oraz orkiestry Sinfonia Viva. Dbamy zawsze o oprawę ceremonii nagradzania laureatów, zapraszając wyjątkowych gości ze świata polityki, nauki i kultury. To wyjątkowa okazja, aby podziękować polskim firmom za wytrwałość i konsekwencję działania w trudnych ekonomicznie czasach. To dzięki polskim małym i średnim przedsiębiorstwom, firmom rodzinnym, startupom polska gospodarka z sukcesem odpiera kryzys ekonomiczny i coraz śmielej wchodzi na rynki globalne.
AM: Kolejna edycja Konkursu już się rozpoczęła...
ML: Nasza Fundacja nieustannie pracuje na rzecz polskiej przedsiębiorczości i promocji marki Polska. Gramy tak jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka (która jest naszym zeszłorocznym laureatem w kategorii „Wydarzenie promujące Polskę”) – do końca świata i o jeden dzień dłużej. Już dziś zapraszam wszystkich do udziału w XXIV edycji Konkursu „Teraz Polska”. Na zgłoszenia czekamy do 20 stycznia 2014 r., a wszelkie informacje można pobrać ze strony www.terazpolska.pl.