Telewizja małych ojczyzn

  • Fot. Archiwum TVP
    Fot. Archiwum TVP

O telewizji hybrydowej, atutach telewizji publicznej oraz specjalnej misji Telewizji Regionalnej z Marianem Zalewskim,członkiem zarządu TVP SA, rozmawia Krzysztof Przybył.

Krzysztof Przybył: W ostatnim czasie widzowie polskiej telewizji publicznej zostali przeszkoleni, jak obsłużyć dekoder, i otrzymali dostęp do bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej.

Marian Zalewski: Widzowie otrzymali dostęp do nowych możliwości świata cyfrowego i nowoczesnej, multimedialnej Telewizji Polskiej. W tym roku TVP podjęła trud przeprowadzenia bardzo skomplikowanego procesu cyfryzacji telewizji naziemnej (NTC), który został uwieńczony sukcesem, dzięki czemu nasi rodacy uzyskali możliwość korzystania z dobrodziejstw świata cyfrowego. Była era telewizji czarno-białej, była era telewizji kolorowej, teraz nadszedł czas naziemnej telewizji cyfrowej i telewizji hybrydowej, czyli wzbogaconej o dostęp do Internetu. Platforma hybrydowa TVP posiada już 160 tys. użytkowników i jest jedną z najnowocześniejszych w Europie. Dopiero teraz, dzięki wdrożeniu nowej technologii, telewizja może stać się jeszcze bardziej przydatnym interaktywnym medium do prowadzenia debaty publicznej, dyskursu obywatelskiego, prezentacji politycznej na rzecz rozwoju obywatelskiego i regionalnego oraz kształtowania postaw samorządowych i budowy kapitału społecznego.

KP: Rozwój technologiczny daje możliwość realizacji nowych zadań, wynikających z misyjnej roli TVP.

MZ: Już realizujemy nowe zadania postawione nam przez państwo w ramach Regionalnego Systemu Ostrzegania obywateli o zagrożeniach bezpieczeństwa. W tej chwili działa on w województwie lubuskim, a w najbliższym czasie, na mocy porozumienia z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, zostanie wprowadzony w pozostałych 15 województwach. Dzięki temu systemowi po naciśnięciu w Centrum Zarządzania Kryzysowego jednego przycisku na ekranach telewizorów w danym województwie pojawi się komunikat o zagrożeniu, np. powodzią, wichurą. Technologia telewizji hybrydowej pozwoli obywatelom sięgnąć po dalsze informacje, przygotowane przez sztab kryzysowy, takie jak: prognozowana siła wiatru, kierunki ewakuacji, punkty pomocy itp. Jesteśmy w światowej czołówce państw wprowadzających systemy tego rodzaju. W tej chwili jedynie Japonia korzysta z systemu ostrzegania, który wykorzystuje odbiornik telewizyjny jako centrum komunikacyjne.

KP: TVP od lat słynie z misyjności w obrębie kultury. Szczególnie ważny jest teatr telewizyjny, którego tradycje sięgają lat 60. Posiada największą na świecie widownię, poniedziałkowe spektakle śledzi ponadmilionowa publiczność.

MZ: To prawda. Mimo poważnego kryzysu finansowania mediów publicznych, prowadzącego do niskiego, ledwie 20-procentowego udziału abonamentu w budżecie telewizji, z powodzeniem realizujemy zadania związane z naszą misyjnością. Choć pozostałe środki finansowe pozyskujemy z rynku reklamodawców i sponsorów, staramy się, aby nie cierpiała na tym jakość oferty programowej. Budżet TVP jest wielokrotnie mniejszy niż na przykład niemieckiej publicznej telewizji ARD czy ZDF. Regionalna telewizja w Lipsku dysponuje kwotą ponad 600 mln euro rocznie, podczas gdy w Polsce poszczególne od-działy mogą dysponować kwotami zaledwie po kilka milionów euro. Pomimo to przeprowadzamy rewolucję technologiczną, a naszym priorytetem jest popularyzacja kultury na wysokim poziomie. Dlatego tak ważna jest prezentacja poniedziałkowych przedstawień Teatru Telewizji, a szczególnie spektakli premierowych. Natomiast ogromnym sukcesem oddziałów terenowych jest Internetowy Teatr TVP dla szkół, w ramach którego zrealizowano już 14 spektakli, transmitowanych online do szkół z 14 teatrów z całej Polski. To wielka promocja teatru oraz niepowtarzalna, a dla wielu uczniów być może pierwsza, okazja do obcowania ze światem teatru najwyższej jakości. Skorzystało z niej już ponad 400 tys. uczniów z ok. 5 tys. szkół naszego kraju. W ramach tego projektu zorganizowaliśmy także ogólnopolski konkurs dla szkolnych zespołów teatralnych. Zgłosiło się 177 szkół. Takie inicjatywy pokazują możliwości publicznej telewizji, jej nieodzowność i potrzebę rozwoju. Szczególnie odnosi się to do roli oddziałów terenowych, ważnej w świetle przytaczanych przykładów.

KP: Pierwszego września tego roku zadebiutowała Telewizja Regionalna. Jakie postawiono przed nią zadania?

MZ: TVP Regionalna to nasz ogromny, niekwestionowany sukces. Przed uruchomieniem tej telewizji przeprowadziliśmy konsultacje dotyczące działalności oddziałów regionalnych i ich przyszłości. Lokalne elity jednym głosem powiedziały, że istotą telewizji publicznej są jej oddziały terenowe, stanowiące wspólne dobro. Mieszkańcy regionów chcą wiedzieć, co dzieje się w ich najbliższym otoczeniu, w ich małych ojczyznach, poznać zdarzenia dotykające ludzi z najbliższego sąsiedztwa, sprawy z własnego podwórka. W Polsce dostępnych jest 200 kanałów polskojęzycznych, ale tylko TVP ma 16 programów regionalnych, dzięki czemu może być najbliżej spraw lokalnych. Działamy całą dobę, jesteśmy blisko ludzi. A gdy dodamy, że to zarazem bardzo nowoczesna i multimedialna telewizja, to satysfakcja może być zrozumiała…

KP: W jakim kierunku będzie podążać rozwój technologiczny Telewizji Polskiej?

MZ: Uruchomiliśmy bezpłatną cyfrową telewizję naziemną DVB-T. Udostępniliśmy widzom programy TVP1 i TVP2 w technologii wysokiej rozdzielczości HD (High Definition), dzięki czemu już turniej Euro 2012 oraz igrzyska olimpijskie w Londynie można było bezpłatnie oglądać w najwyższej jakości obrazu i dźwięku. Dodatkowo do oferty programowej emitowanej w jakości HD za chwilę dołączy TVP Sport. Na świecie implementuje się już jakość 4K, którą w Telewizji Polskiej wykorzystuje się w procesie digitalizacji zbiorów archiwalnych, dlatego że taka rozdzielczość w naturalny sposób odpowiada rozdzielczości taśmy filmowej 35 mm. Nakazem chwili jest dalszy rozwój NTC, zatem testujemy nadawanie w technologii DVB-T2 (naziemna telewizja cyfrowa drugiej generacji), umożliwiającej uzyskanie większej pojemności multipleksów naziemnych. Na razie nie przewiduje się na świecie dalszego rozwoju telewizji 3D, nie tyle ze względu na ograniczenia technologiczne i finansowe, co na możliwości percepcji człowieka. Uważam, że w naszym kraju może funkcjonować do 250 kanałów polskojęzycznych. Na szczęście mamy bukiet programów TVP. Ich rola rośnie. Tym to ważniejsze, że – jak już wcześniej wspomniałem – zmienia się sposób oglądania telewizji. Pracujemy nad nowymi usługami platformy hybrydowej TVP, które mogą zrewolucjonizować model konsumpcji telewizji cyfrowej. Wkrótce widzowie będą mogli faktycznie korzystać ze specjalnie profilowanej dla nich oferty programowej.

KP: Jaka przyszłość programowa czeka TVP?

MZ: Wielkim kapitałem TVP, jakiego nie ma żadna telewizja w Polsce, są archiwa telewizji publicznej z okresu 60 lat jej istnienia. To bogactwo dorobku kulturalnego, historycznego i społecznego wielu pokoleń twórców. Otwieramy nasze archiwa dla naszych widzów, digitalizujemy zbiory. Mocną stroną są czołowe programy na rynku medialnym – Program Pierwszy i Program Drugi, które stanowią podstawę naszej ewolucji. Wierzę w rozwój programu informacyjnego. Cieszy nas także wzrost popularności kanałów tematycznych TVP, takich jak: Kultura, Historia, Seriale, Rozrywka, Sport. Czeka nas dalsza ekspansja aktywności w Internecie. Ale prawdziwym hitem jest jedyna w Polsce Telewizja Regionalna. Rozwój oddziałów może być naszą wizytówką. Telewizja Regionalna, bliska ludzi, ich spraw i problemów, stanowiąca swoiste polskie srebra rodowe, jest ogromnie ważna dla rozwoju kultury, ochrony tradycyjnych wartości, dla rozkwitu debaty publicznej, społeczeństwa informacyjnego i demokratycznego państwa. Służy wszystkim, nawet najmniejszym i najsłabszym środowiskom. Jestem przekonany, że przyszłość telewizji należy do regionalnych mediów, które w szczególny sposób powinny dbać o budowę więzi społecznych, rozwój świadomości regionalnej i lokalnej, zakotwiczenie w przestrzeni małych ojczyzn, z których wyrasta nasza tożsamość. W tym kierunku zmierzamy. Zaniedbań w realizacji tych zadań nikt nam nie wybaczy.


Marian Zalewski

członek zarządu TVP SA, odpowiada m.in. za Ośrodek Programów Regionalnych, Ośrodek TVP Technologie oraz Oddziały Terenowe TVP SA, wiceprezes zarządu Związku Pracodawców Mediów Publicznych.

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.