MŚP w dobie pandemii. Firmy ograniczają wydatki, ale planują inwestycje w IT

  • Fot. Iron Mountain Polska
    Fot. Iron Mountain Polska

Cyfryzacja, w tym skokowy rozwój narzędzi informatycznych służących komunikacji, pracy i nauce zdalnej to megatrend związany z pandemią COVID-19. Ma on wpływ nie tylko na gigantów sektora IT i wielkie korporacje, ale także na małe i średnie przedsiębiorstwa. Wiele z nich boryka się dziś z problemami i z tej racji tnie budżety, ale nie dotyczy to inwestycji we wdrożenia IT. Tutaj wydatki będą większe.

Konieczność zmian w prowadzeniu biznesu w związku z pandemią dotknął 3/4 firm sektora MŚP. Jak pokazują badania przedsiębiorcy, szukając sposobów na funkcjonowanie w nowej rzeczywistości, zmagali się z cięciami w budżecie (33%) lub inwestowali w dodatkowe obszary działalności (24%) .

REKLAMA

Będąc partnerem biznesowym ponad 1500 klientów ze wszystkich sektorów rynku widzimy, że wraz z przeniesieniem większości działań do sieci, wzrósł budżet na działania IT,  a zdaniem ekspertów ten trend utrzyma się także w tym roku. Już dzisiaj blisko 80% firm deklaruje długoterminowe inwestycje w obszarze IT.

Mówi Sylwia Pyśkiewicz, prezes Iron Mountain Polska

Sytuacja pandemiczna była wyzwaniem dla globalnego biznesu, a jak pokazują badania, negatywne skutki odczuło aż 40% firm. Niemal co siódmy przedsiębiorca musiał ograniczyć lub odłożyć w czasie swoje wydatki na inwestycje. Z dostępnych na rynku informacji wynika, że blisko co piąta firma rezygnowała z inwestowania w innowacje , czy działania marketingowe i reklamowe . Jednak rok 2020 podkreślił znaczenie technologii cyfrowych opartych o rozwiązania w chmurze, a także zdalne zarządzanie usługami. Wprowadzone przeobrażenia trwale przyspieszyły cyfrową transformację. Zmiany, przed jakimi stanęły firmy, bardzo często wiązały się z wyzwaniami w obszarze cyfrowych rozwiązań w zakresie zarządzania firmą, narzędzi czy kanałów sprzedaży, na które nie zawsze firmy były odpowiednio gotowe.

REKLAMA

Wiele z procesów wdrożonych na początku pandemii stanowiło odpowiedź na bieżące i nieplanowane utrudnienia. W roku 2021 budżety wielu firm na IT zwiększą się, tak by mogły jeszcze lepiej dostosować się do nowych realiów, niebędących już tak dużym zaskoczeniem. W porównaniu do ubiegłego roku zanotowaliśmy ok. 52% wzrost zamówień na skany dokumentów, indeksowanie treści, projektowanie nowych procesów, którymi zarządzają platformy workflow czy wręcz sztuczna inteligencja. Największą popularnością cieszyła się digitalizacja dokumentacji HR, obiegu faktur czy zarządzanie obiegiem umów. Wciąż rosnąca liczba zapytań o świadczone przez nas usługi, daje jasny dowód na to, że przedsiębiorcy dokładają wszelkich starań, by kolejne restrykcje związane z pandemią miały jak najmniejszy wpływ na funkcjonowanie ich biznesów.

Co nam przyniesie 2021 rok?

Dzisiaj pomimo ogólnej redukcji wydatków w związku z wciąż odczuwalnymi skutkami pandemii, 76% firm planuje długoterminowe zmiany i inwestycje w IT, z czego 35% będzie związane z migracją danych systemów chmurowych . Choć według szacunków, przychody firm w 2021 spadną lub utrzymają się na tym samym poziomie, to 80% inwestycji w obszary IT wzrośnie bądź pozostanie na niezmiennie wysokim poziomie. Wzrost wydatków na usługi chmurowe pozwoli na zmniejszenie udziału kosztów dotyczących bezpośrednio samej infrastruktury IT. Czy wpłynie to na dochody przedsiębiorstw? Tylko częściowo. Plany dotyczące cyfrowej transformacji stanowią próbę zminimalizowania negatywnych efektów pandemii i z tego powodu COVID-19 wymusi wzrost budżetów w 2021 r. nawet o ponad 1/3 . Jednak jest to konieczne działanie, aby firmy mogły w dalszym ciągu funkcjonować i lepiej odpowiadać na wyzwania nowej rzeczywistości biznesowej.

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.