Jelczem w Himalaje – niezwykła wyprawa upamiętniająca dokonania polskich himalaistów
W 2021 r. wypada 50. rocznica pierwszej wyprawy polskich himalaistów Jelczem, który był nieodłącznym środkiem transportu w czasach złotej ery polskiego himalaizmu. Podróżnicy biorący udział w ekspedycji zamierzają powtórzyć wyczyn sprzed pół wieku. Przejadą samochodem ciężarowym Jelcz 325 trasę z Jeleniej Góry do miejscowości Pokhara w Nepalu. Ma ona prowadzić przez Słowację, Węgry, Rumunię, Turcję, Iran, Pakistan i Indie. Historyczny Jelcz 325, który zostanie Mobilnym Pomnikiem Złotej Ery Polskiego Himalaizmu odwiedzi Orawę, Budapeszt, Bukareszt, Ankarę, Teheran i New Delhi.
Podczas ekspedycji słynna ciężarówka będzie transportowała wystawę upamiętniającą wybitnych polskich himalaistów. Wyprawa potrwa 35 dni i łącznie obejmie 9 krajów. Mobilna wystawa zostanie zaprezentowana w polskich konsulatach. Projekt został objęty patronatem honorowym Ministra Spraw Zagranicznych i Polskiego Związku Alpinizmu.
- Zaangażowałem się w ten projekt z pobudek personalnych. Chciałbym poczuć ekscytację, która towarzyszyła mojemu tacie podczas wyprawy Jelczem w Himalaje 42 lat temu, na jednej z jego wypraw. Pozwoli mi to jeszcze bardziej odczuć emocje, zapisane w jego dziennikach oraz dopisać kolejny rozdział do nowo wydanej przeze mnie książki „Śladami Uczestników” - komentuje Maciej Pietrowicz, jeden z uczestników załogi i współorganizator wyprawy.
JELCZ - KULTUWA POLSKA MARKA
Jak podaje organizator wyprawy Fundacja Pietrowicz Śladami Uczestników, w sukcesach polskich wspinaczy olbrzymie znaczenie odegrał Jelcz, którym himalaiści nie tylko podróżowali w najwyższe góry świata, ale również przewozili swój sprzęt oraz żywność. Jelcz to kultowa polska marka a zarazem krajowe przedsiębiorstwo motoryzacyjne z siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim oraz marka samochodów ciężarowych i autobusów. Od lat 50. do 2001 roku samochody ciężarowe i autobusy pod marką Jelcz były produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe Jelcz S.A., a następnie przez spółki zależne. Produkcja autobusów została zakończona w 2008 roku, a produkcja samochodów ciężarowych jest kontynuowana przez Jelcz Sp. z o.o., która w 100% należy do Huty Stalowa Wola SA. Są to głównie specjalizowane wojskowe pojazdy średniej i dużej ładowności. Spółka należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Obecnie najpopularniejszym pojazdem ciężarowym zamawianym przez Wojsko Polskie jest Jelcz 442.32 (w 2018 roku zakupiono 888 sztuk). Jest to średni samochód ciężarowy wysokiej mobilności w terenie, zbudowany w układzie dwuosiowym 4x4. Zaprojektowany został w całości przez polskie przedsiębiorstwo Jelcz z przeznaczeniem dla krajowych sił zbrojnych. Produkcję seryjną i dostawy rozpoczęto w drugiej połowie 2014 r. W wyprawie bierze udział Jelcz serii 300. To samochód ciężarowy o dużej ładowności, produkowany w latach 1968–1992 przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe.
DOSTEP DO CZYSTEJ ENERGII ZE SŁOŃCA
Columbus, laureat Godła „Teraz Polska”, został złotym sponsorem wyprawy. Oprócz wsparcia pieniężnego, firma zamontowała na dachu słynnego Jelcza hybrydową instalację fotowoltaiczną, składającą się z 4 paneli o łącznej mocy ok. 1,23 kWp. Dzięki temu uczestnicy wyprawy mogą na bieżąco zasilać niezbędną podczas podróży elektronikę, m.in. urządzenia do utrzymywania łączności, nawigacji czy rejestracji foto-video.
Ponadto, wspierana przez Columbus fundacja Carbon Footprint Foundation zajmie się obliczeniem śladu węglowego wyprawy oraz udzieli jej uczestnikom rekomendacji, w jaki sposób mogą ograniczyć swój wpływ na środowisko podczas podróży. Instalacja fotowoltaiczna jest jednym z elementów, który obniży ślad węglowy wyprawy poprzez dostarczenie czystej energii, którą w innym wypadku uczestnicy musieliby pozyskiwać z agregatu prądotwórczego zasilanego paliwem.
- Postanowiliśmy wesprzeć projekt „Jelczem w Himalaje”, bo zachwycił nas pomysł przejechania historyczną ciężarówką trasy dawnych wypraw himalajskich i promocja osiągnięć Polaków z lat 70. i 80. Wielu naszych pracowników, na czele z Dawidem Zielińskim, naszym Prezesem, pasjonuje się górami i podróżowaniem, dlatego z entuzjazmem zaangażowaliśmy się we współpracę z organizatorami. Trzymamy kciuki i mocno kibicujemy temu przedsięwzięciu - mówi Łukasz Jaronik, dyrektor marketingu w Columbus Energy S.A.
Relacje z wyprawy można na bieżąco śledzić na stronie https://jelczemwhimalaje.pl/ oraz w kanałach społecznościowych. Ekspedycję można także wesprzeć finansowo na platformie zrzutka.pl lub dokonując bezpośredniej wpłaty na konto Fundacji.
Źródło: Materiały prasowe Columbus Energy oraz materiały prasowe organizatora ekspedycji