FAKRO, czyli sukces rodzimej polskiej firmy na globalnym rynku
W tym roku mija 30 lat id założenia firmy FAKRO. Bardzo dobrze pamiętam nasze początki. W Polsce jest to czas narodzin aktywności gospodarczej. W 1989 r. upada komunizm. Ustawa Wilczka budzi usypianą przez lata PRL przedsiębiorczość Polaków, pozwalając nam rozwijać kraj.
W tym czasie w Polsce, w innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej i w Chinach powstaje ponad 30 firm z branży okien dachowych. Do chwili obecnej przetrwało niewiele z nich, a jedynie FAKRO dołączyło do światowej czołówki, osiągając pozycję wicelidera na globalnym rynku okien dachowych. Znaleźliśmy się w tym elitarnym gronie, prześcigając firmy, które swą działalność zaczęły kilkanaście lat przed nami.
Jeżeli dziś miałbym powiedzieć, co było kluczem do tego sukcesu, to wymieniłbym trzy podstawowe czynniki: innowacyjność i rozwój, odpowiedzialność i wiarygodność w relacjach z parterami biznesowymi oraz świadomość znaczenia korzyści skali w naszej branży.
Innowacyjność i rozwój od początku stanowią fundamenty działalności firmy FAKRO. Co ważne, te wartości przekładają się na praktykę. Na rzecz rozwoju produktów FAKRO pracuje ponad 200 inżynierów, autorów ponad 180 patentów i zgłoszeń patentowych. Podkreślmy, że jesteśmy drugą prywatną firmą w Polsce pod względem ilości zgłoszonych patentów. Nieprzerwanie zwiększamy komfort mieszkania naszych klientów, ulepszając jakość i funkcjonalność naszych produktów. Co roku wzbogacamy swoją ofertę, wdrażając nowe rozwiązania i technologie.
Zaczynaliśmy od jednego typu okna, produkowanego w dwóch rozmiarach. Dzisiaj w naszej ofercie można znaleźć nie tylko rózne rodzaje okien dachowych, ale także akcesoria do nich, okna do dachów płaskich, drewniano-aluminiowe okna pionowe Innoview, schody strychowe i bramy garażowe.
Sukces FAKRO to też praca zespołowa ludzi, dla których ważne są odpowiedzialność i wiarygodność. Współtwórcami naszego sukcesu są przede wszystkim nasi kontrahenci: architekci, dekarze, dystrybutorzy i klienci indywidualni. Współpraca z nimi to ogromny przywilej i pewność niezawodnego partnerstwa. Mamy świadomość, że polecając nasze produkty czy też montując je w swoich domach, obdarzyli nas bardzo dużym kredytem zaufania. To dzięki współpracy z nimi mogliśmy umacniać swoją pozycję najpierw na rynku krajowym, a potem – również dzięki wsparciu rodzimych konsumentów – zdobywać kolejne rynki zagraniczne. Udowodniliśmy, że polska firma z polskim kapitałem jest w stanie osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej. Mam świadomość, że nie byłoby nas w tym miejscu, gdyby nie zaangażowani pracownicy. To także ich święto. Ich praca i pasja przyczyniły się do obecnej pozycji FAKRO na rynku krajowym i globalnym.
Kolejnym elementem sukcesu FAKRO jest świadomość znaczenia efektu skali. Aby czerpać z niego korzyści, a więc przetrwać i się rozwijać, trzeba swoje produkty sprzedawać na całym świecie i mieć znaczący udział w globalnym rynku. Od początku istnienia FAKRO dążeniem założycieli jest nieustanny rozwój i powiększanie działalności. Na ten cel przeznaczaliśmy i nadal przeznaczamy wszystkie wypracowane zyski. Zdajemy sobie sprawę, że przedsiębiorstwo produkujące i sprzedające więcej jest w stanie działać efektywniej i obniżać koszty. To dzięki temu możemy oferować naszym klientom wysokiej jakości produkt w konkurencyjnej cenie. I dzięki temu wyprzedziliśmy konkurentów, którzy startowali razem z nami, i doganiamy najlepszych w branży. Korzystanie z efektu skali stworzy nam również przestrzeń do dalszego rozwoju oraz zapewnienia stabilnych i wysokopłatnych miejsc pracy. A pamiętajmy, że sukces każdej polskiej firmy na światowym rynku przekłada się na dobrobyt całego polskiego społeczeństwa. Gdy firma produkująca w Polsce sprzedaje swoje produkty za granicę, otrzymuje za nie pieniądze, które trafiają do jej pracowników i podwykonawców tu, na miejscu. To wszystko napędza rodzimą gospodarkę i poprawia jakość życia Polaków.
Dlatego zaangażowałem się w działalność Fundacj Pomyśl o Przyszłości, która zajmuje się budowaniem kapitału społecznego. Kraje, w których poziom zaufania społecznego i współpracy jest wysoki, są bardziej zamożne. Dla rozwoju gospodarczego Polski ważne jest, aby Polacy ufali sobie i chcieli ze sobą współpracować. To pozwoli nam wykorzystywać tzw. efekt synergii. Nie da się tego jednak zrobić bez powszechnego zrozumienia podstawowych praw gospodarki, które przybliża Fundacja.
Firma FAKRO w gospodarczych mistrzostwach świata osiąga wyśmienite wyniki. Chciałbym, żeby miała je także cała Polska. Do tego trzeba jednak wspólnego wysiłku, zarówno zawodników, jak i kapitana czy sztabu trenerskiego. Dlatego dalej walczymy o silne rodzime firmy tworzące Polskę, w której żyje się zamożniej. O dobre warunki konkurowania dla polskich firm. I przede wszystkim – o korzyści skali. W tej kwestii wiele jeszcze przed nami. Mocniejsza reprezentacja FAKRO na rynkach Europy Zachodniej pozwoliłaby zwiększyć zatrudnienie i wynagrodzenie w FAKRO o minimum 100 proc. I to jest nasz plan na kolejne lata.
Ryszard Florek, założyciel i prezes FAKRO
(Materiał Partnera Głównego Konkursu "Teraz Polska" - FAKRO)
FABRYKA FAKRO
Fot. FAKRO
W FABRYCE FAKRO
Fot. FAKRO
W FABRYCE FAKRO
Fot. FAKRO