Przedsiębiorczość to ich sposób na życie

Fot. Sukces pisany szminką
Fot. Sukces pisany szminką

Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości sektor małych i średnich przedsiębiorstw generuje prawie 50 proc. PKB. Praktycznie co trzecia firma w Polsce jest założona i prowadzona przez kobietę. Potencjał kobiecej przedsiębiorczości jest olbrzymi. Najlepszym potwierdzeniem tej tezy są historie finalistek konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Jak Polki radzą sobie w biznesie? – Jak widać po dokonaniach finalistek i laureatek konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, radzą sobie bardzo dobrze. Konsekwentnie, z rozmachem realizują biznesowe cele. Działają nie tylko w Polsce, ale na całym świecie! – mówi Olga Kozierowska, założycielka organizacji i portalu Sukces Pisany Szminką. Kobiety realizują mnóstwo godnych podziwu projektów, zarówno w wielkich korporacjach, jak i na własną rękę. Według badań Instytutu Monitorowania Mediów w portalach internetowych i w mediach społecznościowych w 2015 r. ukazało się aż 6,5 tys. wzmianek frazy „kobieta sukcesu”. Jednocześnie w kontekście płci przeciwnej słowo „sukces” pojawiło się aż 20 razy rzadziej. Wydaje się jednak, że nadal w mediach o kobietach słyszymy niewiele. Z czego to wynika?  – Trudno generalizować, bo są różne kobiety i różne charaktery, a panie zazwyczaj nie wyrywają się do przodu. Nie wszystkie też lubią afiszować się czy występować w mediach. Budują coś wartościowego bez błysku fleszy. Niestety, wciąż działa nieaktualny już dziś stereotyp, że naprawdę wartościowe rzeczy robią tylko mężczyźni, dlatego głównie ich zapraszają media – mówiła w wywiadzie dla Sukcesu Pisanego Szminką dr Irena Eris, założycielka imperium kosmetycznego i przewodnicząca jury konkursu Bizneswoman Roku, który wspiera od początku jego istnienia. 

Jak rodzą się przedsiębiorcze pomysły?

Większość ludzi twierdzi, że wynikają z potrzeby. Tak też było w przypadku laureatek konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Moja firma. Ewa Dudzic i Monika Żochowska założyły firmę Phenicoptere – jeszcze do niedawna startup, który dzisiaj jest firmą globalną, wartą kilkadziesiąt milionów złotych. Laureatki konkursu stworzyły innowacyjny produkt do demakijażu, który zdobywa rzeszę fanek na całym świecie. – Nasz największy sukces to 650-proc. skok obrotów w 2015 r. i klienci w 40 krajach świata. Widzimy nasz produkt w największych i najbardziej prestiżowych drogeriach, perfumeriach, sieciach aptek i salonów kosmetycznych. Marzyłyśmy o podbiciu świata, ale nie sądziłyśmy, że uda się tak szybko – przyznają właścicielki firmy Phenicoptere. Ewa Dudzic i Monika Żochowska nie ukrywają, że dla nich największym wyzwaniem było zdobycie pieniędzy na rozkręcenie biznesu. Podjęły ryzyko, które się opłaciło. Zyskały nie tylko uznanie członków jury konkursu Bizneswoman Roku, ale także internautów, zwyciężając w głosowaniu on-line na Bizneswoman Publiczności. Zdobyły statuetkę Bizneswoman Roku 2015 i wygrały studia MBA na Uniwersytecie Warszawskim.

Jak kobiety łamią stereotypy?

W Polsce największy wpływ na strategię biznesową i kulturę organizacyjną dużych firm wciąż mają mężczyźni. – Jak powszechnie wiadomo, im wyżej w strukturze, tym pań jest mniej. Tymczasem jestem przekonana, że dobrze jest budować organizację opartą na równomiernym wpływie kobiet i mężczyzn. Badania potwierdzają, że takie firmy statystycznie osiągają lepsze wyniki biznesowe – mówiła Olga Zarachowicz, dyrektor zarządzająca ds. HR w Grupie PZU, w wywiadzie dla Sukcesu Pisanego Szminką. W polskim biznesie są jednak kobiety, które przełamują stereotypy. Największymi budżetami w biznesie medialnym wcale nie zarządzają wyłącznie mężczyźni. W tym kontekście należy wspomnieć o Agnieszce Kosik, CEO spółki MediaCom Warszawa, której efektywność jest godna podziwu. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie. Pod jej kierunkiem zysk spółki wzrósł trzykrotnie, a firma dołączyła do ścisłego grona liderów w swojej branży. Między innymi dzięki tym osiągnięciom dzisiaj może pochwalić się tytułem Bizneswoman Roku 2015 w kategorii Korporacja. – Inspirują mnie przede wszystkim ludzie, z którymi pracuję: moje koleżanki i koledzy w MediaCom, nasi klienci i współpracujące z nami media. Zwłaszcza w momentach wyzwań czuję, że mam w zespole bardzo profesjonalnych ludzi. To oni dają mi siłę i motywację do niepoddawania się i konsekwentnego dążenia do celu. Wierzymy, że nie ma rzeczy niemożliwych – stwierdza zdecydowanie.

Jak kobiety wspierają inne kobiety?

W konkursie Bizneswoman Roku nie mogło zabraknąć nagrody za działalność na rzecz kobiet. Wyróżnione zostają kobiety angażujące się w rozmaite aktywności: prozdrowotne, społeczne, edukacyjne czy probiznesowe. W tym roku, po długiej debacie, jury zdecydowało się nagrodzić działania edukacyjne. Tytuł Bizneswoman Roku w kategorii Działalność na rzecz kobiet zdobyły Karolina Cikowska i Van Anh Dam, reprezentujące fundację Girls Code Fun, mającą na celu motywowanie i zachęcanie dziewczynek w wieku szkolnym do zdobywania wiedzy w zakresie nowych technologii. Uczą programowania komputerowego i przekazują umiejętności umożliwiające osiągnięcie sukcesu oraz lepsze zrozumienie współczesnego świata, zdominowanego przez nowe technologie. Za swoją działalność w branży IT założycielki fundacji Girls Code Fun zdobyły także nagrodę specjalną Kobieta w Nowych Technologiach (10 tys. zł na sprzęt wspomagający prowadzenie szkoleń), ufundowaną przez partnera konkursu GTECH Poland (Grupa IGT). – Kobiety świetnie odnajdują się w branży nowych technologii i wcale nie trafiają do niej przypadkiem, tylko świadomie wybierają ten obszar aktywności zawodowej – mówił w wywiadzie dla Sukcesu Pisanego Szminką Jarosław Dąbrowski, dyrektor ds. technologii w GTECH Poland (Grupa IGT) i członek jury konkursu Bizneswoman Roku. Pomysłodawczynie Girls Code Fun nie tylko świadomie wybrały branżę IT, ale także namawiają innych do podążania tą ścieżką. – Pracując w organizacji międzynarodowej, zauważyłam, że jest bardzo mało kobiet zaangażowanych w projekty innowacyjne i nowe technologie. Uznałam, że coś trzeba zmienić w tej dziedzinie, a mianowicie zainteresować dziewczyny w młodszym wieku technologią i programowaniem – przyznaje Karolina Cikowska.

Jak nagłaśniać sukcesy kobiet?

Bizneswoman Roku to pierwszy ogólnopolski i jedyny stricte biznesowy konkurs dla przedsiębiorczych kobiet, w którym (od siedmiu lat) honorowane i doceniane są kobiety realizujące ambitne projekty zawodowe. Wyróżnienie, poza prestiżem i satysfakcją, daje także okazję do nagłośnienia ich sukcesów. Kobiety coraz odważniej zdobywają różne obszary świata biznesu. Rozwijają firmy na skalę międzynarodową, sięgają po najwyższe stanowiska w korporacjach, angażują się w prospołeczne inicjatywy. Jednak w dalszym ciągu nie są widoczne w mediach. Inicjatywa Bizneswoman Roku powstała, by to zmienić.

Tegoroczna, VII edycja konkursu była rekordowa pod wieloma względami – zarówno, jeśli chodzi o liczbę gości gali finałowej, jak i kandydatek. Zgłoszeń i nominacji było tak dużo, że audytor konkursu, firma doradcza PwC, zadecydowała o poszerzeniu grona finalistek w kategoriach Korporacja i Moja firma. W każdej z nich nominowano siedem kobiet. Nic dziwnego, że obrady jury były wyjątkowo burzliwe i trwały wiele godzin, zanim dokonano ostatecznego wyboru. Finałowa gala tegorocznej edycji konkursu obfitowała w emocje i po raz kolejny udowodniła, że dla kobiet nie ma rzeczy niemożliwych.


Dominika Jajszczak

 

 

Czytaj także